Blank eller mattblanka fälgar?

MEN HELT SERIÖST!!! Vart fan é samhället på väg?!

Det värsta av allt var att de snodde sveriges kanske äckligaste Hyundai Atos med gula dekaler över hela jevla bilen, såg att de hade försökt att plocka bort tre dekaler. Men helt seriöst, hur fan orkar man sno en Atos?

I vilket fall, lånade en annan bil och åkte iväg. Lämnade in de till lackeraren. Kommer med bilder nästa vecka!

Det värsta av allt var att de snodde sveriges kanske äckligaste Hyundai Atos med gula dekaler över hela jevla bilen, såg att de hade försökt att plocka bort tre dekaler. Men helt seriöst, hur fan orkar man sno en Atos?

I vilket fall, lånade en annan bil och åkte iväg. Lämnade in de till lackeraren. Kommer med bilder nästa vecka!

Skulle du kunna ta med priser och vilka firmor du använder då jag täntke pulverlacka ramen.

Vart i sthlm bor du? Försökt inte någon ta din hoj också?

Last edited:
Fan vad trist det är att ha ekerhjul, för nu ska jevlarna spännas.
Ringde runt lite, och fick fram ett pris på 750kr/fälg. :confused:
Jag funderar starkt på att sitta själv med att spänna ekrarna, det får ta den tid det tar. Är lite overkill att ta 1500 för att spänna lite pinnar på ett däck liksom!

Har läst lite om ekring, och vissa tycker att man ska montera ekrarna och sen lämna in den för riktning, medan andra menar att om man klarar av att montera ihop möbler från IKEA så klarar man spänna ekrarna.

Vad har ni för erfarenheter av ekring?

Last edited:
Intressant tråd! Ska lämna in mina fälgbanor för lackning om ett par veckor och oroar mig för monteringen av ekrarna. Du får gärna dela med dig av vad du kommer fram till, om du lämnar in fälgarna nånstans eller om du gör det själv.
Att göra det själv är nog mest troligt för min del, eftersom jag hellre lägger de pengarna det kostar att lämna in på något vettigare. Bör ju inte vara en omöjlighet att spänna/rikta själv. Får leta lite instruktioner/tips på nätet :)

/Robin

Huvva.
Måste göra en gigg för offsetet och även centreringen. Annars är det svårt att börja. Måste veta att man ligger nära sanningen redan från start. Sedan är det till att spänna och mäta, spänna och mäta ,spänna och mäta. Indikatorklockor är väl idet närmaste ett måste.
Har man inte gjort det förr eller känner någon som kan så är nog 1500:- billigt för att få dom gjorda.

Intressant tråd! Ska lämna in mina fälgbanor för lackning om ett par veckor och oroar mig för monteringen av ekrarna. Du får gärna dela med dig av vad du kommer fram till, om du lämnar in fälgarna nånstans eller om du gör det själv.
Att göra det själv är nog mest troligt för min del, eftersom jag hellre lägger de pengarna det kostar att lämna in på något vettigare. Bör ju inte vara en omöjlighet att spänna/rikta själv. Får leta lite instruktioner/tips på nätet :)

/Robin

Jag tänker vänta med att ekra fälgarna än så länge. Har rätt ont om pengar, och det är därför jag försöker spara pengar på saker som man kanske skulle kunna lösa själv. Finns lite fläckar på bilden, men det är bara "damm" som går lätt att torka av. Sjukt bra resultat!

Vilka firmor använde du för P-lack & blästring?

Det jag undrar är om lackern bett dig blästra fälgarna? Jag menar att så länge du har en "rå" metallyta så bör det räcka med att rugga upp ytan med grovt slip-papper eller kanske lite scotch brite. För vi snackar ju alu. fälgar till en motard va?

Har jag fel?

Vilka firmor använde du för P-lack & blästring?

Det jag undrar är om lackern bett dig blästra fälgarna? Jag menar att så länge du har en "rå" metallyta så bör det räcka med att rugga upp ytan med grovt slip-papper eller kanske lite scotch brite. För vi snackar ju alu. fälgar till en motard va?

Har jag fel?

Blästrade självklart ytan innan jag lämnade in fälgarna för lackering.
Stockholms Metallsliperi skötte blästrandet.
Ingen aning om vad lackerarfirman heter, men ligger i Slagsta.

Blästring 500:-
Lackering 1300:-
Ekring 1500:- (har dock inte lämnat in de)

Någon mer än jag som tycker att det är konstigt att ekring kostar mera än lackeringen.

har ekrat om cross och motard fäljar några ggr men det där priset
kan inte stämma för dom jag lämnar till tar ca 200kr per fälg.sen till kommer
ekrarna givetvis.
750kr låter svinigt dyrt.

Hade de inte varit lika bra att pulverlacka fälgarna i ugn istället om du ändå tog bort ekrarna? Den lacken borde väl iaf hålla bättre!

Försök inte ens att ekra själv, jag lovar dig (talar av erfarenhet) att det är ett rent helvete! Spelar ingen roll hur mycket du läser på, för när man väl sitter där och har börjat få i en 15-20 ekrar så blir det genast dubbelt så omöjligt.. Och det var bara biten att få in ekrarna, sedan ska navet centreras med en jävla precision. :näsblod

Gillar förövrigt färgen, bra val! Blanksvarta fälgar brukar nämligen få däcken att se skabbiga ut! :)

Edit: Sicket hjärnsläpp, du skulle ju inte göra det själv! :pangihuve :D

Last edited:
För att förenkla det för den som ska sätta ihop fälgen så borde du lämna in den hel.

Om jag ändå bara hade kommit ihåg det! Fan vad ångest att man kom på att det är olika diameter på bak och fram EFTER att man hade kastat in allting i en påse. Fick en liten utskällning av stackaren haha...

Back