ZX7R
Problemet är att det verkar finnas någon kompensering (materialkonstanter) som justerar tomgångsblandningen vs. temperatur och den verkar fungera väl bra då det magras av lite väl mycket vid värme. Efter lite heat-soak startar inte hojen!
I manualen står bara hur många varv blandningsskruvarna ska skruvas ut. Då jag har tillgång till en gammal CO / HC mätare så anslöts sniffern till avgasröret som förkunnade 0.00% gällande CO och en bit över 1000ppm i HC när den är grundinställd och varmkörd. En liten dutt med startgas (under drift) sänkte HC markant och motorn gick jämnare, min slutsats blev då att den går så magert att den är nära misständning därav högt HC.
Dum fråga, vad är okej CO halt? 1.5% ….
Efter att ha skruvat ut skruvarna närmare tre varv istället för 1.75 så är jag ändå på ”fel sida”. Kommer upp mot 0.6-0.8% och då ligger HC på 3-400ppm, sedan sjunker CO ner till ungefär 0.3% och sedan börjar HC driva iväg uppåt – allt i takt med ökad värme.
Även om det sitter helsystem och K&N insatsfilter borde det väl inte vara så way-off tycker jag.
Ska jag börja rota med något annat, göra rent allt typ. Tänker mest på om någon har ett spontant ”det där känner jag igen”.
Tacksam för hjälp & synpunkter.
Problemet är att det verkar finnas någon kompensering (materialkonstanter) som justerar tomgångsblandningen vs. temperatur och den verkar fungera väl bra då det magras av lite väl mycket vid värme. Efter lite heat-soak startar inte hojen!
I manualen står bara hur många varv blandningsskruvarna ska skruvas ut. Då jag har tillgång till en gammal CO / HC mätare så anslöts sniffern till avgasröret som förkunnade 0.00% gällande CO och en bit över 1000ppm i HC när den är grundinställd och varmkörd. En liten dutt med startgas (under drift) sänkte HC markant och motorn gick jämnare, min slutsats blev då att den går så magert att den är nära misständning därav högt HC.
Dum fråga, vad är okej CO halt? 1.5% ….
Efter att ha skruvat ut skruvarna närmare tre varv istället för 1.75 så är jag ändå på ”fel sida”. Kommer upp mot 0.6-0.8% och då ligger HC på 3-400ppm, sedan sjunker CO ner till ungefär 0.3% och sedan börjar HC driva iväg uppåt – allt i takt med ökad värme.
Även om det sitter helsystem och K&N insatsfilter borde det väl inte vara så way-off tycker jag.
Ska jag börja rota med något annat, göra rent allt typ. Tänker mest på om någon har ett spontant ”det där känner jag igen”.
Tacksam för hjälp & synpunkter.