Blandningsskruv - "out of range"

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
ZX7R

Problemet är att det verkar finnas någon kompensering (materialkonstanter) som justerar tomgångsblandningen vs. temperatur och den verkar fungera väl bra då det magras av lite väl mycket vid värme. Efter lite heat-soak startar inte hojen!

I manualen står bara hur många varv blandningsskruvarna ska skruvas ut. Då jag har tillgång till en gammal CO / HC mätare så anslöts sniffern till avgasröret som förkunnade 0.00% gällande CO och en bit över 1000ppm i HC när den är grundinställd och varmkörd. En liten dutt med startgas (under drift) sänkte HC markant och motorn gick jämnare, min slutsats blev då att den går så magert att den är nära misständning därav högt HC.

Dum fråga, vad är okej CO halt? 1.5% ….

Efter att ha skruvat ut skruvarna närmare tre varv istället för 1.75 så är jag ändå på ”fel sida”. Kommer upp mot 0.6-0.8% och då ligger HC på 3-400ppm, sedan sjunker CO ner till ungefär 0.3% och sedan börjar HC driva iväg uppåt – allt i takt med ökad värme.

Även om det sitter helsystem och K&N insatsfilter borde det väl inte vara så way-off tycker jag.
Ska jag börja rota med något annat, göra rent allt typ. Tänker mest på om någon har ett spontant ”det där känner jag igen”.

Tacksam för hjälp & synpunkter.

Lågfarts munstycke brukar ha inbyggt emulgeringsrör och det är detta du påverkar med blandningsskruven vanligast. Det är ett gäng lufthål o även bränsle hålet i munstycket som kam byggas igen av bränsleavlagringar ta ur Lågfarts o gör rent dessa bränsle uppgången är inte mer än 0,2-0,4mm så det är inte mycket smuts som skall till innan det märkbart påverkar.

ZX7R

..
Dum fråga, vad är okej CO halt? 1.5% ….
..

Tacksam för hjälp & synpunkter.

Om du inte har något bättre info (workshop manual) att utgå ifrån, 1.5-2% CO vid tomgång (med rätt, hyfsad lågt varvtal och med stabilt tomgång) borde fungera bra.

Beträffande HC: det där borde inte vara med förgasaren och -ställningarna där att göra. Allt bensin som går genom kommer att brännas och det blir inga obrända kolväten: ju
-mera sliten motor
-äldre olja, och/eller lägre viskositet mao tunnare olja
-högre (olje)temperatur
-> desto mera HC i avgaser
Högt HC som sig ska inte orsaka någon miständning eller detonation - men blå rök blir det.. :-)
Brännbar vevaxelluft kan lite öka tomgångsvarvtal då det sugs in som färskluft. (Well, väldigt mycket blås från vevshuset och då kan förgasarna tappa suget helt .. Men då är motorn rätt kass..?)

Om det är sliten motor skulle rekommendera att byt till 20W50 olja eller t.om 20W-60, (du ska väl inte vinterköra, inga kallstarter ska du behöva?) och ställ förgasarna då.
(Med enkel komptest skulle du hitta om det är riktiga skador i motorn, t.ex en cyl som skurit eller med brustna ringar: ifall det finns en sådan mekanisk skada i botten är det inte lönt att försöka justera förgasarna och få det lira. Men med jämnt sliten motor kan du juxa lite med tjockare olja..)

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna