Blanda glykolsorter

• Thread starter Thread starter fidelie
  • Start date Start date

fidelie

Guest
Varför bör man inte blanda olika glykolsorter? Vad kan hända och varför?

Det finns tre typer av glykoler på marknaden, monoetylglykol ( MEG ), propylenglykol (PG) och en Long- life version av monoetylenglykol som har mer rostskydd och därför räcker längre.

Så se till att du inte blandar de olika typerna med varandra så ska det nog inte spela så stor roll vem som har tillverkat glykolen.

Kanske löser upp massa skit och beläggningar i kylsystemet som täpper igen eller att rostskyddet inte blir detsamma? Sen finns ju säkert blandbara också nu för tiden.

Läsvärt inlägg: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1184387&postcount=31

Bästa är väl att bara tömma systemet helt, använda den glykol so mrekommenderas och blanda 50/50 med destillerat vatten och fylla på så är allt lugnt men det besvarar nog inte din frågor iofs ;)

Ohh kan inte jag med få skriva...
ehh.. de finns olika färger på glykolerna med... de vet jag för en kompis har sagt det....

Vad är det som är så svårt med att svara på frågorna....

Det frågades aldrig vilka glykolsorter som fanns vad jag kan se
Så frågorna verkar vara obesvarade....

Ohh kan inte jag med få skriva...
ehh.. de finns olika färger på glykolerna med... de vet jag för en kompis har sagt det....

Vad är det som är så svårt med att svara på frågorna....

Det frågades aldrig vilka glykolsorter som fanns vad jag kan se
Så frågorna verkar vara obesvarade....

Men skriv för fan upp svaren istället då på frågorna istället för att klaga på att dom är obesvarade :tummenupp

Detta verkar vara en fråga som återkommer och många säger "blanda inte" utan att ha någon riktig fakta att backa upp det med. En försiktig utgångspunkt är iofs en bra idé, så inget fel i det.

Det jag fått höra (från OKQ8) är att om man blandar etylenglykol och propylenglykol så går det inte att mäta fryspunkten, samt att man kan få en brunaktig missfärgning som kan ge felaktigt intryck av rostangrepp.

Att inte kunna mäta fryspunkten ser jag inte som någon större förlust då jag själv oftast kör med färdigblandad glykol, däremot vill jag inte ha missfärgning på den även om funktionen bibehålls (byte ögonaböj skulle det bli). Men sedan kommer ju frågan om hur mycket som måste blandas för att få en reaktion.

Sitter någon inne med mer exakt kunskap får de gärna uttala sig för att bekräfta eller dementera.

Vilken är den optimala blandningen?
Har hört att ren glykol har en fryspunkt på -16, medans 50/50 blandning har en fryspunkt på -40, och att lägre inte går att få.
Myt, sanning eller båda delar?

Detta verkar vara en fråga som återkommer och många säger "blanda inte"...

Helt riktigt alla säger gör det inte men ingen vet varför..

Och precis som du säger så de enda som kommit fram till är att blandar med ety med pro så ska den kunna konstra sig i form av att den blir en lite mer trögflytande sörja.

Men då två av glykolerna på marknaden är just samma glykol så verkar det lite märkligt om dem inte skulle gå o blanda..

Har hört att ren glykol har en fryspunkt på -16, medans 50/50 blandning har en fryspunkt på -40, och att lägre inte går att få.

Du har helt rätt konc glykol har lägre fryspunkt än utspädd.
-40 ska vara nära den undre gränsen med

Last edited:
Stämmer bra. Vid 60% glykol når du runt -50, efter det så stiger fryspunkten då ren glykol har runt -13 i fryspunkt.

50/50 brukar vara rekommenderat, då har du fryspunkt på ca 35-40 och kokpunkt på 108~ (ca 120 i ett kylsystem för bil/mc). Går du under 30% glykol försämras rostskyddet. Glykol i sig har väl aningen sämre värmeledningsförmåga än rent vatten men det är nog försumbart ställt mot fördelarna, speciellt i ett kylsystem för bil/mc.

Alltså är det ingen bra idé att hälla i mer glykol när man är i fjällen och tempen börjar närma sig -35, det lär snarare ge motverkad effekt.

Stämmer bra. Vid 60% glykol når du runt -50, efter det så stiger fryspunkten då ren glykol har runt -13 i fryspunkt.

50/50 brukar vara rekommenderat, då har du fryspunkt på ca 35-40 och kokpunkt på 108~ (ca 120 i ett kylsystem för bil/mc). Går du under 30% glykol försämras rostskyddet. Glykol i sig har väl aningen sämre värmeledningsförmåga än rent vatten men det är nog försumbart ställt mot fördelarna, speciellt i ett kylsystem för bil/mc.

Värmekapaciteten på glykol är lite drygt hälften av vatten så skillnaden är betydande även när man blandat 50/50. Men då vi måste ha någon typ av frysskydd/rostskydd i systemen för att det skall fungera så dimensioneras systemen för denna blandning.

Det verkade som ämnet inte fick något avslut.
Säg gärna: -Blanda inte.
Men ha inte kunskap om varför:rolleyes:

Jag kapar tråden en sväng, hoppas det är lugnt. :D

Destillerat vatten, kan man göra det själv eller måste det köpas? :va

Själv har jag haft kranvatten och blå glykol i min men har alltid vetat att det ska vara destillerat vatten, fast det verkar inte ha gjort någon skada än. Skulle vilja byta till destillerat vatten hur som helst.

Själv har jag haft kranvatten och blå glykol i min men har alltid vetat att det ska vara destillerat vatten, fast det verkar inte ha gjort någon skada än. Skulle vilja byta till destillerat vatten hur som helst.

glykolet rostskyddar tillräckligt. Ingen mening med destillerat vatten.

Men om du nu vill tillverka eget så är det bara att fånga upp vattenångan som blir vid uppvärmning av vatten i ett kärl. Sök på hembränning på nätet så förstår du principen.

när jag jobbade på statoil i norge "PÅSTOD" dom att det blev som slushpuppie ifall man blandade dom olika sorterna?? om det stämmer, ??? vet inte

ahhhh det kanske är detta som är slushpuppie:tungan slurp

glykolet rostskyddar tillräckligt. Ingen mening med destillerat vatten.

Men om du nu vill tillverka eget så är det bara att fånga upp vattenångan som blir vid uppvärmning av vatten i ett kärl. Sök på hembränning på nätet så förstår du principen.

Tack för svaret. :)

Men vad är det för bra med destillerat vatten då om det egentligen inte behövs? Är det bara det att det blir renare? :va

Batterivatten är inte destvatten. (även om man ju såklart kan använda det)
Batterivatten är avjoniserat vatten. (en jädra skillnad)
Kranvatten funkar utmärkt. (men innehåller lite oönskade saker, så kan man välja tar man batterivatten)
Punkt.

det finns väl en massa ämnen i kranvattnet som mineraler o dyl. som kan gro igen i rören.. skule jag misstänka

Batterivatten är inte destvatten. (även om man ju såklart kan använda det)
Batterivatten är avjoniserat vatten. (en jädra skillnad)
Kranvatten funkar utmärkt. (men innehåller lite oönskade saker, så kan man välja tar man batterivatten)
Punkt.

Vem sa något om batterivatten? :7peta

när jag jobbade på statoil i norge "PÅSTOD" dom att det blev som slushpuppie ifall man blandade dom olika sorterna?? om det stämmer, ??? vet inte

Det kan det bli ja.
De skär sig.
Jag hade två olika sorter en gång i min yngsta ungdom (dvs nytaget bilkörkort) och råkade blanda propylen och etylenglykol (tror jag) och det blev en brunbeige sörja...

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti