fidelie
Guest
Varför bör man inte blanda olika glykolsorter? Vad kan hända och varför?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ohh kan inte jag med få skriva...
ehh.. de finns olika färger på glykolerna med... de vet jag för en kompis har sagt det....
Vad är det som är så svårt med att svara på frågorna....
Det frågades aldrig vilka glykolsorter som fanns vad jag kan se
Så frågorna verkar vara obesvarade....
Detta verkar vara en fråga som återkommer och många säger "blanda inte"...
Vilken är den optimala blandningen?
Har hört att ren glykol har en fryspunkt på -16, medans 50/50 blandning har en fryspunkt på -40, och att lägre inte går att få.
Myt, sanning eller båda delar?
Stämmer bra. Vid 60% glykol når du runt -50, efter det så stiger fryspunkten då ren glykol har runt -13 i fryspunkt.Vilken är den optimala blandningen?
Har hört att ren glykol har en fryspunkt på -16, medans 50/50 blandning har en fryspunkt på -40, och att lägre inte går att få.
Myt, sanning eller båda delar?
Stämmer bra. Vid 60% glykol når du runt -50, efter det så stiger fryspunkten då ren glykol har runt -13 i fryspunkt.
50/50 brukar vara rekommenderat, då har du fryspunkt på ca 35-40 och kokpunkt på 108~ (ca 120 i ett kylsystem för bil/mc). Går du under 30% glykol försämras rostskyddet. Glykol i sig har väl aningen sämre värmeledningsförmåga än rent vatten men det är nog försumbart ställt mot fördelarna, speciellt i ett kylsystem för bil/mc.
Jag kapar tråden en sväng, hoppas det är lugnt.
Destillerat vatten, kan man göra det själv eller måste det köpas?
Själv har jag haft kranvatten och blå glykol i min men har alltid vetat att det ska vara destillerat vatten, fast det verkar inte ha gjort någon skada än. Skulle vilja byta till destillerat vatten hur som helst.
glykolet rostskyddar tillräckligt. Ingen mening med destillerat vatten.
Men om du nu vill tillverka eget så är det bara att fånga upp vattenångan som blir vid uppvärmning av vatten i ett kärl. Sök på hembränning på nätet så förstår du principen.
Jag kapar tråden en sväng, hoppas det är lugnt.
Destillerat vatten, kan man göra det själv eller måste det köpas?
Själv har jag haft kranvatten och blå glykol i min men har alltid vetat att det ska vara destillerat vatten, fast det verkar inte ha gjort någon skada än. Skulle vilja byta till destillerat vatten hur som helst.
Batterivatten är inte destvatten. (även om man ju såklart kan använda det)
Batterivatten är avjoniserat vatten. (en jädra skillnad)
Kranvatten funkar utmärkt. (men innehåller lite oönskade saker, så kan man välja tar man batterivatten)
Punkt.
när jag jobbade på statoil i norge "PÅSTOD" dom att det blev som slushpuppie ifall man blandade dom olika sorterna?? om det stämmer, ??? vet inte
![]() |
Strängnäs Bike Show den 30/8
Sista lördagen i augusti är... |
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |