blackbird?

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Hoj
blackbird 97:a
Tjo, Är sugen på att ev byta till en honda cbr 1100 blackbird, Någon som har lite erfarenhet att dela med sig om dom, tacksam för all info

Kan kolla på superblackbird.se.. Där får du alla svar du behöver!! :D
För övrigt, riktigt nöjd med min!!

hur sitter man på dom? ser inte ut att vara överdrivet framåt, är den bekväm att åka i normal fart också

:tummenupp Som en körskolehoj om du är försiktig på gasen.... Hur man sitter är helt upp till dig, hur lång du är etc.
Jag är 193cm och normalt byggd och sitter nästan perfekt, kunde be om ett par cm till för mina knän men annars inget o gnälla över. Man har ju leder att böja på :rolleyes:

För övrigt en kanonklubb för både umgänge och kunskaper www.superblackbird.se
:yoparty köp en och välkommen in i skaran

Finns rätt många moddar man kan göra med dom för att få dem att passa den personliga smaken.
Alltifrån ökad komfort, ökad prestanda, ökade chassieprestanda osv osv, och min egna Bird är rätt kraftigt omgjord under ytan, och i denna tappning mer bananpassad än de är original, men fortfarande en sanslöst skön tourer när så behövs.
Så går det få en mer allround hoj? Tror inte det!
Men kolla in Blackbirdtråden i modellspecifika forumet istället.

Här kan vi snacka vidare:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=133164

Last edited:
:tummenupp Som en körskolehoj om du är försiktig på gasen.... Hur man sitter är helt upp till dig, hur lång du är etc.
Jag är 193cm och normalt byggd och sitter nästan perfekt, kunde be om ett par cm till för mina knän men annars inget o gnälla över. Man har ju leder att böja på :rolleyes:

För övrigt en kanonklubb för både umgänge och kunskaper www.superblackbird.se
:yoparty köp en och välkommen in i skaran

jag är typ 1.82 kör bandit 1200s idag, så lite mer framåt blir det nog:)

jag är typ 1.82 kör bandit 1200s idag, så lite mer framåt blir det nog:)

Inte helt säkert, då banditen har en rätt låg/tunn sadel där avståndet fotpinne/dyna troligen är kortare än Birden, eller iaf inte skiljer sig på något avgörande sätt. Till skillnad mot Busan som har sporthojsmått här...

Och vad avser styrets höjd har jag själv VFR:ens styrhalvor som höjer styret 7cm och med den modden sitter man som folk och kan köra hur länge som helst!

Ikväll körde jag t.ex upp till Dalarna, satte ner fötterna en gång när jag tankade och tog en korv, körde sedan hem, klev av helt oberörd efter ca 40 mil...

Think about it!
Vilken hoj gör man det med, samtidigt som den inte skäms helt på bana heller :)

Last edited:
Inte helt säkert, då banditen har en rätt låg/tunn sadel där avståndet fotpinne/dyna troligen är kortare än Birden.
Och vad avser styrets höjd har jag själv VFR:ens styrhalvor som höjer styret 7cm och med den modden sitter man som folk och kan köra hur länge som helst!

Ikväll körde jag t.ex upp till Dalarna, satte ner fötterna en gång när jag tankade och tog en korv, körde sedan hem, klev av helt oberörd efter ca 40 mil...

Think about it!
Vilken hoj gör man det med, samtidigt som den inte skäms helt på bana heller :)

låter bra, tåls att fundera på, får nog vänta tills utbildningen är klar för jag misstänker att jag får lägga en slant imellan

låter bra, tåls att fundera på, får nog vänta tills utbildningen är klar för jag misstänker att jag får lägga en slant imellan

Beror la på vilken årsmodell av bir du jagar? Men besviken av hojen tror jag du inte blir....Inte kört Bandit, men svårt att tro den skulle göra dig besviken vid byte :va
Ut o provkör direkt ;) Finns några på Blocket och hos handlare....En höjning i bak och du kan roa dig kungligt på bana med :D

Drog 120 mil över midsommar utan att kroppen sa ifrån nåt, Nordkap om ett par veckor med..... No problems

hur sitter man på dom? ser inte ut att vara överdrivet framåt, är den bekväm att åka i normal fart också

Allt är ju relativt, jag sitter bra på min, 1.82
Men ska man ligga och köra runt med någon som tycker 100 är för fort så tröttnar du snart..
Men ska man sträck köra så är kring 130 riktigt skönt, dricker nästan inget och det blir inte jobbigt.:tummenupp
Körde i streck cirka 40 mil med min med marchfart på 100-110 och det va faktiskt rätt jobbigt i längden.
Jag har skit kul med med min på dom små kurviga vägarna, Är man duktig hinner man med RR hojarna också, man kan ju inte gå lika långt ner som dom men det tar man igen på rakan efter kurvan..

Det man ska tänka på om man kör hårt i kurvor att det är Centralstödet som tar i först på vänster sida och blåset på höger, men BB svarar tydligen riktigt bra på att höja den med en 4mm bricka på bakre dämpare.. har inte sj monterat min än, men kommer.. :D

Jag har skitkul med med min på dom små kurviga vägarna, Är man duktig hinner man med RR hojarna också, man kan ju inte gå lika långt ner som dom men det tar man igen på rakan efter kurvan..

BB svarar tydligen riktigt bra på att höja den med en 4mm bricka på bakre dämpare.. har inte sj monterat min än, men kommer.. :D

Vaddå inte kunna gå ner/lägga ner en Bird? ;)
(har en 6mm bricka som distans, styvare fjädrar i gaffeln och såklart är centralstödet goners)

Bifogat

• Gotland Ring 09.jpg
    Gotland Ring 09.jpg
    230.8 KB · Visningar: 187
  • 8594 liten.jpg
    8594 liten.jpg
    198.2 KB · Visningar: 176
Last edited:
Tar stödet i när du svänger vänster, då är det fel. Min generatorkåpa tar i först.:tummenupp
Sedan tror jag inte någon blir besviken på BB:n eller dess utmärkta klubb i riket.
Mycket kunnande och roliga träffar. Knappa in dig på klubb forumet och joina oss.

Kör snyggt:krama

Har inte ägt någon själv. (ännu)
Men provkört då kompisen har en som han är supernöjd med.
Kompisen är edvinsjolund på sh, som med stor säkerhet kommer skriva sina åsikter om söthönan senare idag.

Iaf så är BB en bra hoj. Finns gott om wingrack att köpa så man kan lasta den full med väskor inför semestern, vilket den funkar utmärkt till. Sen hänger den på det mesta på raktfram körning.
Skön i kurvorna. Har tyvärr inte provat en som är höjd bak ännu.
CBS som är enligt mig helt underbart när man vant sig. Endel bygger bort det.
En av dom stabilare hojarna jag kört, oavsett hastighet. Och sen får man inte glömma känslan när nålen far över 300 strecket! Även om det går saktare på riktigt.

Dom vanligaste felen brukar väll vara kamkedjesträckare och laddningsregulatorn.

Håller med ovanstående. Förstår inte varför folk kör någon annan hoj är BB. :)
Utan högre styre så blir det då obekvämt med längre sträckor i 100-110.
Jag vill upp över 120 (på mätaren) för att det ska bli riktigt bekvämt.

Håller med Edvinsjolund i allt. Helt suverän motorcykel för touring. Den blir lätt jobbig om man ska posörköra inne i stan dock.:näsblod

Vaddå inte kunna gå ner/lägga ner en Bird? ;)
(har en 6mm bricka som distans, styvare fjädrar i gaffeln och såklart är centralstödet goners)

Har också hört att många gjort det, för att kunna lägga ner mer, men min är elt orginal än och jag slår i centralstödet först. Har Distans men bara inte monterat den än:banana

Jag har aldrig ägt en BB, men har spenderat några mil med kompisens fd BB-03, likväl som på en annan kompis Hayabusa-02 (har aldrig ägt en sån heller). Körställningen för längre transporter är bättre på BB, men sen slutade fördelarna. Tung, trött och trög sammanfattar min upplevelse av Blackbird. Jag körde iofs en gsxr1000-03 då och att försöka hänga på med en Blackbird med samma uppgivna effekt men med över 60kg övervikt var lika omöjligt som det låter. Jag skulle hellre köpa en Hayabusa om jag inte enbart tänkte hänga på tre packväskor och tanten för långa touringsvängar varje helg. Är du en duktig förare kan du absolut hänga med sporthojar, och hänga av dem, runt en bana eller en krokväg med en Blackbird såväl som med en Dragstar. Det jag vänder mig emot är en del beskrivningar om hur fantastiskt snabb eller hanterbar Blackbirden är, det hänger nog snarare på att de är bättre än genomsnittet på att köra, fysiken gäller ju även fast det står Honda på tanken. Ni är välkommna att halshugga mig nu :)

Jag har aldrig ägt en BB, men har spenderat några mil med kompisens fd BB-03, likväl som på en annan kompis Hayabusa-02 (har aldrig ägt en sån heller). Körställningen för längre transporter är bättre på BB, men sen slutade fördelarna. Tung, trött och trög sammanfattar min upplevelse av Blackbird. Jag körde iofs en gsxr1000-03 då och att försöka hänga på med en Blackbird med samma uppgivna effekt men med över 60kg övervikt var lika omöjligt som det låter. Jag skulle hellre köpa en Hayabusa om jag inte enbart tänkte hänga på tre packväskor och tanten för långa touringsvängar varje helg. Är du en duktig förare kan du absolut hänga med sporthojar, och hänga av dem, runt en bana eller en krokväg med en Blackbird såväl som med en Dragstar. Det jag vänder mig emot är en del beskrivningar om hur fantastiskt snabb eller hanterbar Blackbirden är, det hänger nog snarare på att de är bättre än genomsnittet på att köra, fysiken gäller ju även fast det står Honda på tanken. Ni är välkommna att halshugga mig nu :)

Haha! Nä halshugga är väll onödigt :rolleyes:
Den är faktiskt tung. Och trög. Men det är inte heller någon sporthoj.
Men en hyffsad kompromiss. En hoj man kan köra fort, långt och länge med.
Går faktiskt väldigt jämnt mot Edvinsjolunds -98's BB med min lilla 900.
Men då skiljer det endel vikt på hojarna, sen väger jag 20kilo mindre än honom också. Men då pratar vi bara raktfram, och efter 240-250 har jag inget att säga till om. :mad:

Jag skulle hellre köpa en Hayabusa om jag inte enbart tänkte hänga på tre packväskor och tanten för långa touringsvängar varje helg.

Du vet hur Hayabusan ser ut va? Inte ens en mor kan älska den oavsett hur bra den är. :)

Det jag vänder mig emot är en del beskrivningar om hur fantastiskt snabb eller hanterbar Blackbirden är,

Var den original då? Väldigt många som höjer bak för att få en mer snabbsvängd hoj. Jag är ingen rejsputte så jag har inte kännt av att den är tung eller jobbig, kanske för att mina 2 meter inte trivs på knattehojar. :)

Bifogat

• Suzuki%20GSXR1300R%2099%20%203.jpg
    Suzuki%20GSXR1300R%2099%20%203.jpg
    53.2 KB · Visningar: 107
  • Honda%20CBR1100XX%2097.jpg
    Honda%20CBR1100XX%2097.jpg
    29.1 KB · Visningar: 111
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back