Blackbird vs ZX12R

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Har funderingar på en touringhoj, och fastnat för Blackbirden, men så dök ZX12R upp, och jag var svag för dem när de var nya. Kanske dags för en sådan i stället? :)

Någon som har erfarenhet av dessa?
Touring egenskaper är det som är av intresse.
Dvs, sittställning, komfort, kvalitet, räckvidd, lastbarhet, etc etc.

Förare: 183cm, 75kg (typ) med utrustning
Passagerare: Nej tack, men 5 stjärnig :tuttar kanske ändra på det... :hihi
Körstil: Avslappnad men korta inslag av inspiration
Användningsområde: Pendla (20+mil om dagen) och touring resor då och då, köra till fiket gör jag med HD'n :tummenupp


Att de suger på bana är av precis noll intresse. Jag har andra hojar för det :tummenupp
 
Jag har provat båda och ingen av dem kommer att göra dig besviken för det behov du anger. Personligen skulle jag välja Kawan om jag var i samma valsituation genom att den har den extra prestanda som Blackbirden saknar i originalutförande. Jag har inte haft någon ZX12R, bara en Blackbird och en massa andra hojar.

Hayabusa är också en trevligt touringhoj med bra prestanda maskinellt och chassimässigt. Speciellt generation II.
 
ZX12R är lite vassare på samtliga områden och är aningen bortglömd i vilken dräpare det är. Den har alltid varit lite i skuggan på hayabusan fast den är lika snabb i både acc och topfart men lite smidigare än Gen I


Fast Blackbird är inte någon snigel heller precis. Det som är en riktig fördel för blackbirden är att den är mycket billigare på alla sätt, speciellt när det kommer till att försäkra


Angående pendlig så kan jag tillägga att både dessa tar ungefär lika mycket bränsle som en normal halvmodern bil med lite lätt inspirerad körning :)

Kan också tillägga att dessa hojarna inte trivs i stadsmiljö. Går väldigt varma och blir klunkiga. Hade blackbird innan och var man inte varm innan så blir man det när el-fläcken startar.
 
Last edited:
Min farbror hade en Zx12R och han gillade den inte speciellt, vibrationer va väl största orsaken.
 
Ahh vad fan, jag har ju varit utan riktig hoj ett par år och bara kört 125 cross och 400 enstånka på senare tid. Såg nu en lågmil ZX12R till salu och köpte den. Efter ett par provturer kan jag med gott samvete säga att det är en helt annan känsla och sprutt än i standard Blackbird. För min personliga smak är den också trevligare än Hayabusa som är lite halvful även om de Busor är extremt kapabla hojar.
 

Bifogat

  • DSC02883.jpg
    DSC02883.jpg
    242.1 KB · Visningar: 325
Ahh vad fan, jag har ju varit utan riktig hoj ett par år och bara kört 125 cross och 400 enstånka på senare tid. Såg nu en lågmil ZX12R till salu och köpte den. Efter ett par provturer kan jag med gott samvete säga att det är en helt annan känsla och sprutt än i standard Blackbird. För min personliga smak är den också trevligare än Hayabusa som är lite halvful även om de Busor är extremt kapabla hojar.
Är den inte lite trött :arsele
 
Är den inte lite trött :arsele

Jo det är den. Men inte lika illa som med litermoppar som blir avhängda av instegsmodeller i BMW 3-serien och frånkörda av Zundapp KS50 med Athena Superterm (63 CC) och Dellorto 21 på småvägar.

Men finns det någon 330i i närheten får hojarnas Daddy stå i garaget. :skrämd
 
Ahh vad fan, jag har ju varit utan riktig hoj ett par år och bara kört 125 cross och 400 enstånka på senare tid. Såg nu en lågmil ZX12R till salu och köpte den. Efter ett par provturer kan jag med gott samvete säga att det är en helt annan känsla och sprutt än i standard Blackbird. För min personliga smak är den också trevligare än Hayabusa som är lite halvful även om de Busor är extremt kapabla hojar.

Det finns en anledning till varför motorcyklar som Hayabusa, Blackbird och ZZR rullade rakt in i hjärtat hos så många hojåkare vilket ZX12R inte lyckades med trots att den var så snabb. :crash
 
ZX12R är lite vassare på samtliga områden och är aningen bortglömd i vilken dräpare det är. Den har alltid varit lite i skuggan på hayabusan fast den är lika snabb i både acc och topfart men lite smidigare än Gen I


Fast Blackbird är inte någon snigel heller precis. Det som är en riktig fördel för blackbirden är att den är mycket billigare på alla sätt, speciellt när det kommer till att försäkra


Angående pendlig så kan jag tillägga att både dessa tar ungefär lika mycket bränsle som en normal halvmodern bil med lite lätt inspirerad körning :)

Kan också tillägga att dessa hojarna inte trivs i stadsmiljö. Går väldigt varma och blir klunkiga. Hade blackbird innan och var man inte varm innan så blir man det när el-fläcken startar.

Gillar inte Hayabusan, så den sorterade jag bort rätt fort. Annars hade den kanske varigt starkaste kortet.

Kostnader är ju av intresse. Är Kawan väldigt dyr i försäkring? Klassar f-bolagen den som en sporthoj, eller touring? Jag vet att allt beror på var man bor, etc. Men i förhållande till Blackbirden?
Någon som har prisbilder på vad (ungefär) de betalat i försäkring?


:hej
 
Har själv haft en Blackbird och förordar denna av olika skäl, de flesta som nämnts ovan. Har enbart provkört "Ninja-12:an" men fann XX tryggare, säkrare, pålitligare, mm mm. Den har ju CBS-bromsar, insprutare från -99 och framåt, bekvämare på längre sträckor. Kvalitetsmässigt har ju alltid Honda legat framme bra, så min insikt är klart XX. Bättre bromsar (kombi-) hittar du inte på liknande klass. De räddade mig några gånger.

Därmed inte sagt att Ninja-12 är en dålig hoj, bara mindre bra enligt mig, men kraftfullare maskin.

Men valet är ditt vad du söker, utefter våra råd.

för att förvirra dig ytterligare, kan du även läsa http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?90614-Blackbird-vs-ZX12R, gärna meddelande #8.
 
Jag säger inte emot ovanstående inlägg. Men zx12r var min drömhoj för 14 årsedan. Första testet som den gjorde i bike var mot fjr1300 och hayabusan där fick den väldigt fin kritik för sina bromsar om ja inte minns galet.. Det mest negativa kritiken var vibrationer. Men som pappa sa innan han testade en och köpte en, "185hk och 210kg tro fan att det vibrerar" samtidigt köpte han en ny Gl1800.

Gl1800 har han kvar, men varje gång han ser en zx12r kommer det nästan en tår och han vill köpa en igen.

Den byggdes för att vara lättast/starkast i sin klass vilket ja tror dem uppnådde. :rolleyes:
 
Tackar för kommentarer och så :tummenupp

Ska iväg och prova lite i veckan.
men blir kanske inte jag, utan f-bolagen som bestämmer vad jag ska köra.
T.ex ville Gjensidige ha 16.000 kr hel/hel för en ZX12R... Och.. tralla laaa.. det var "Bästa priset" i något test någon f-bolags sida gjorde åt mig. Men... litar typ inte alls, typ, 0% på sådant skit, för jag hade redan fått bättre pris på annat bolag. Konstig bara att de bolaget inte var med i testet... :va

(40+, villa med eget larmat garage, bor inte direkt centralt... hehe....) 16k... Vad de än röker, så skicka ett paket till mig också!! :D

jaja, test körning återstår. Kanske inte blir byte ens. Men, måste ju prova. :)

:hej
 
Last edited:
Det finns en anledning till varför motorcyklar som Hayabusa, Blackbird och ZZR rullade rakt in i hjärtat hos så många hojåkare vilket ZX12R inte lyckades med trots att den var så snabb. :crash

Jag skulle tro att en del av förklaringen till varför Blackbird har sålt mycket bättre än ZX12R är att Kawasaki mer eller mindre ruinerade sitt rykte på 90-talet och att Blackbird kom flera år tidigare och blev en ikon. Honda uppfattades därmed som ett pålitligt märke, vilket de också hade bevisat med tidigare modeller som CBR1000F och Fireblade.

Första generationens ZX9R hade problem med spräckta toppar. Nästa generation fick problem med att växlar hoppade ur. ZZR1100 kunde haverera i höga farter med hål genom blocket p.g.a de sköt vevstakar på en cylinder eller om det var en ventil som släppte. Allt sådant gör att man blir tveksam till ett visst fabrikat och märket återtog inte det goda ryktet förrän ZX10R som det såldes fler av genom att det är en sporthoj som presterade bra visade sig vara en bra maskin.

Vad jag känner till anses ZX12R motorn vara en problemfri maskin.
 
Tackar för kommentarer och så :tummenupp

Ska iväg och prova lite i veckan.
men blir kanske inte jag, utan f-bolagen som bestämmer vad jag ska köra.
T.ex ville Gjensidige ha 16.000 kr hel/hel för en ZX12R... Och.. tralla laaa.. det var "Bästa priset" i något test någon f-bolags sida gjorde åt mig. Men... litar typ inte alls, typ, 0% på sådant skit, för jag hade redan fått bättre pris på annat bolag. Konstig bara att de bolaget inte var med i testet... :va

(40+, villa med eget larmat garage, bor inte direkt centralt... hehe....) 16k... Vad de än röker, så skicka ett paket till mig också!! :D

jaja, test körning återstår. Kanske inte blir byte ens. Men, måste ju prova. :)

:hej

Sist jag kollade så fick jag något i den stilen på ZX12R hel hel men 6k på motsvarande årsmodell blackbird. på If om jag mins rätt. det var iaf honda märkesföräkring
 
Förordar Blackbird -02 nyare så får du lite digital instrumentering och "sista uppdteringen":tummenupp (-02----->07 bara kulör som förändras)

Har funderingar på en touringhoj, och fastnat för Blackbirden, men så dök ZX12R upp, och jag var svag för dem när de var nya. Kanske dags för en sådan i stället? :)

Någon som har erfarenhet av dessa?
Touring egenskaper är det som är av intresse.
Dvs, sittställning, komfort, kvalitet, räckvidd, lastbarhet, etc etc.

Förare: 183cm, 75kg (typ) med utrustning
Passagerare: Nej tack, men 5 stjärnig :tuttar kanske ändra på det... :hihi
Körstil: Avslappnad men korta inslag av inspiration
Användningsområde: Pendla (20+mil om dagen) och touring resor då och då, köra till fiket gör jag med HD'n :tummenupp


Att de suger på bana är av precis noll intresse. Jag har andra hojar för det :tummenupp

Jag är 193cm och sitter kanon, din längd är dock lämpligare mot kåpglas etc.
Passagerare funkar kanon!
"korta inslag av inspiration" med en Blackbird är långt ifrån tråkiga :yoparty
Pendling a' 20 mil? Oj är det kul på nån hoj? Men jo, dagsetapper på 40-50+ mil är inga problem. Och körs det någorlunda lagligt så får du 0,5-0,55L/mil
Funkar helt ok på både KNIX & storbanekurser :rolleyes:

Gillar inte Hayabusan, så den sorterade jag bort rätt fort. Annars hade den kanske varigt starkaste kortet.

Kostnader är ju av intresse. Är Kawan väldigt dyr i försäkring? Klassar f-bolagen den som en sporthoj, eller touring? Jag vet att allt beror på var man bor, etc. Men i förhållande till Blackbirden?
Någon som har prisbilder på vad (ungefär) de betalat i försäkring?


:hej

Jag betalar 4500kr hel/hel hos Bilsport&mc och blev erbjuden samma premie hos Svedea. (36 år strax utanför Uppsala)

Tackar för kommentarer och så :tummenupp

Ska iväg och prova lite i veckan.
men blir kanske inte jag, utan f-bolagen som bestämmer vad jag ska köra.
T.ex ville Gjensidige ha 16.000 kr hel/hel för en ZX12R... Och.. tralla laaa.. det var "Bästa priset" i något test någon f-bolags sida gjorde åt mig. Men... litar typ inte alls, typ, 0% på sådant skit, för jag hade redan fått bättre pris på annat bolag. Konstig bara att de bolaget inte var med i testet... :va

(40+, villa med eget larmat garage, bor inte direkt centralt... hehe....) 16k... Vad de än röker, så skicka ett paket till mig också!! :D

jaja, test körning återstår. Kanske inte blir byte ens. Men, måste ju prova. :)

:hej

Och ja :tummenupp provkör och välj den du gillar bäst! Och välj ett ex som har utrustning med som du ändå vet själv du kommer att köpa, tex avgas? Väskor?

Blackbirden har 1 "svag" punkt som ältas, kamkedjesträckaren :va skramlar och låter illa, köps för 7-800kr och byts själv på några minuter och bara en sidokåpa måste tas av.

Kör/prestandamässigt finns fler "svaga" punkter:

#uppdatera gaffelfjädrarna (tex öhlins) då gaffeln är hopplöst mjuk och bottnar vid inspirerad körning och hård broms!
#6mm bricka vid övre stötdämparfästet/bak= blir mkt smidigare/snabbstyrd och roligare!
#Sportigare däck tex Sportmax, PilotPower etc= Samma svar som ovan.
#4-1 system och ta bort centralstöd och du bantar bort minst 12kg på en tung mc=Samma svar som ovan (PCIII och mappning för optimalt utbyte av detta)
#Krångla inte med andra kåpglas än orginal som är det klart bästa!
#Vita eller svarta blink-glas så ser den lite "modernare" ut :rolleyes:
 
Jag har haft zx12r -00 och Blackbird -06. Blackbirden kändes rejält opersonlig och tråkig, inte så komfortabel som man kan tro. zx12an upplevde jag hade mer karaktär och är den mest komfortabla av alla sporttouringalternativ näst vfr1200. Kan ite komma ihåg att någon av dessa vibrerar, zx12an upplevde jag som väldigt fri fr vibrationer. Vilken prisklass hade TS tänkt sig?
 
Last edited:
Hade en -98 blackbird sedan 2008 tills i forra veckan.

Rent generellt, valdig valbalanserad och underhallsfri cykel. De svaga punkterna ar val kamkedjestrackaren, som de flesta redan har bytt skulle jag tro, och regulatorn som ar ratt sa underdimensionerad. Den kostar inte manga hundralappar att byta heller.

Jag ar 189cm och runt 80kg, med konstigt langa ben. Mina knan tog precis emot pa kaporna, men rent generellt ratt sa bra sittstallning etc. Inga vibrationer etc att prata, bara att luffa fram i 160kmh utan att det kanns. Den ar ratt sa tung, men har en hel del kraft, sa vill man sa kan man definitivt kora inspirerat.

Med din storlek, och anvandingsomrade som du namner, sa ar nog blackbirden eller valdigt vettig (och prisvart) alternativ. Varsta fall sa saljer man och byter till natt annat?
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top