Blackbird el Hayabusa - förnuft el känsla? Hjälp mig välja!

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
Hojköparångest hej hej hojköparångest!
Skall åka iväg och kolla på två hojar i dagarna. Bägge ligger ungefär i samma prisklass. Den ena är en äldre hyfsat lågmilad Busa med en del extrautrustning, den andra en väldigt fin Blackbird som gått 1000 mil mindre och är 2 årsmodeller nyare.

Det är här ångesten kommer in. Förnuftet säger "Köp Blackbirden, den är nyare och har gått mindre". :angel

Den lilla röda djävulen på andra axeln säger "Visst ska du köpa en Hayabusa, det är ju en sådan du egentligen vill ha!" :cdevil

Men det är ju det man har Sporthojs expertpanel till! Kom igen, hjälp mig med argument för eller emot.

(Har ju iofs ej ens tittat på hojarna än, men det gäller att förbereda sig.)

Jag säger Hayabusan, den är BÄTTRE på allt:tummenupp Lättare, mer svängvillig, har du passagerare ofta=Hayabusa! Motor och växellåda..Ja Suzuki gör så bra finlir där, så du blir inte besviken(Honda är ju inte sämre)

Gå på din magkänsla:)Jag skulle valt Busan lätt alla dagar i veckan, Blackbirden känns en mer gammal konstruktion.

Falkar käkar visst oxå Koltrastar till frukost ibland:D

Last edited:
Blackbird = Skönare körställning, perfekt tourer (kraftig sådan då)
Hayabusa = Lite sportigare körställning, mera åt sporthojstuket även om den inte är en "äkta" sporthoj.

Jag hade valt Hayabusan ifall de var i likvärdigt skick för samma penning och då äger jag ändå en Blackbird som jag är toknöjd med.

Jag säga busan mellan dessa två...MEN ta en kik på Kawa ZZR1400 med. Jag stod och valde mellan ZZR:en och Busan (och till viss del blackbirden). Valde ZZR och har inte ångrat det en dag! :tummenupp

Sen är det ju aldrig fel med ABS heller... :)

Lycka till!

klart du skall ha en flyganda falk:tummenupp
har aldrig ångrat mig ang min hayabusa och förnuftig försäkring via susuki märkeförsäkring ochså.

Tveklöst Busan, jag har haft båda och kört mycket med dem. Busan har klart bättre drag och handling.

Jag har blackbird och kompisen en busa och jag tycker att bägge är mycket bra så provkör bägge o ta den som du tycker funkar bäst för dig .
Visst har busan starkare motor och en sportigare körställning och blackbirden är en mera touring hoj med bättre för mig körställning , sedan gillar jag hondans mjuka motor bättre .
Men vi använder dem bägge mera som touring och inte som sporthojar för då finns det bättre än dessa 2.
prova o bilda dig en egen uppfattning om vilken som passar dig bäst och som just du gillar .

Den röd/grå busa -00an på blocket!! Den svarta BB'n ser ju fin ut med men har ju gått en bit längre, om man nu ska vara kinkig med det, jag var det till en början men det gick över. Hayabusa är hårdrock.

Sent from Hell

Tack för tipsen! Visserligen är ju Sporthoj rätt ställe att fråga på, om man vill ha dom "rätta" svaren, men ändå. :nicka

Vi får väl se hur hojarna ser ut när man väl kommer dit. Är också lite rädd att Busan skall käka lite väl mycket slitdelar....

Tack för tipsen! Visserligen är ju Sporthoj rätt ställe att fråga på, om man vill ha dom "rätta" svaren, men ändå. :nicka

Vi får väl se hur hojarna ser ut när man väl kommer dit. Är också lite rädd att Busan skall käka lite väl mycket slitdelar....

Tror det bara finns en slitdel på den, bakdäcket :P Men det är ju den egna hjärnan som reglerar det och inte mc´n.

Går däck under slitdelar så ja,men i övrigt så käkar dom inte mer slitdelar än andra.
Tar däcken slut så betyder det att du haft roligt,är dom slut även på kanterna så betyder det att du har haft jäkligt roligt.

Det som skiljer i förbrukning av slitdelar jämfört med andra hojar är egenligen bara kedje- och drevförbrukning. Framdevet alltså...Du kan räkna med att de håller ett par tusen mil om du kör hårt med en Busa eller BB, men det är egentligen ingen faktor att räkna med sett till vad det kostar totalt att ha hoj. Beroende på hur du kör Busan kan du också räkna med kort livslängd på bakdäck om du kör så att den spinner loss vilket är lätt (och onödigt) när däcken är kalla.

Som andra har skrivit så bör du ju prova båda hojarna för att ta redan vad som känns bra för dig. Jag hade kört en pigg BB i ett par år och provade en Busa på skoj. Det kostade ett hojbyte genom att Busans motor och chassi kändes betydligt bättre än på BB'n. Blackbird är dock utmärkta hojar, speciellt om man är storvuxen och även vill kunna köra med mycket last och pasagerare. Det strider för min del emot syftet med en hoj och styr inte hojvalet men gör det för en del andra.

Underhållet är den faktor som mest styr livslängden på drivpaketet.
Jag tycker inte att busan sliter mer på drivpaketet än andra sporthojjar,men visst man kan ju rycka sönder kedjan om man vill och skiter man i underhåll så går det fort.

Busan alla dagar i veckan om det stod mellan dessa två. Förnuft är överskattat, har något gott någonsin kommit från det :va

Ja jag brukar räkna en del som slits som slitdel, t.ex drivpaket, däck osv, tror inte den är värre än andra heller, det är ju en rätt robust traktor med en motor som pallar en hel del. Honda är väl inte direkt kända för dåliga grejer heller så det är väl kanske en smaksak i slutändan, den som får det att klia mest i fingrarna.

Sent from Hell

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...