Blackbird -97 turbo går fett...

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Hej gott folk.

Har blivit övertalad att bygga en turbokonvertering på en -97ans BB med förgasare.
Lång historia om eländet men nu väl framme att försöka få den att gå så går den fett.
Den verkar trycka ut soppa ut ur munstycke och airjet då trycket i flottören verkar vara på tok för högt!

Byggt plenum av plåt (ful som stryk) med Pitårör med en innerdiameter på 8mm och 4,5 mm hål borrat i röret och det går inte rakt igenom utan bara mot luftströmmen från turbon.
Har även en slang rakt ner i anslutningen mitt i förgasarbryggan som trycksätter trottlarna.

Någon som kan berätta vad jag gjort för fel när den går tokfett?
Provat bestycka ner till 110 i huvudmunstycke men får et A/F värde som snabbt rusar förbi 10:1 och neråt!
Så nånting är ju fatalt fel!

Turbo ska Peter hålla på med och inte jag. PUNKT :D
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Har du koll på soppatrycket efter regulatorn?
Ska vara Max 0,2 annars orkar inte ventilen stänga och det spolar genom
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Går fett även när jag slår av soppapumpen och hela vägen till soppan tar slut i flottörerna.
Har en Malpassi sopparegulator med okapad fjäder.

Ska testa med omgjort hål i pitårörtet!
Svetsade igen och borrade 3 mm istället för 4,5
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Helt jävla otroligt...
Skulle kapa av fjädern, den var fixad för montering och vad händer?
Tappar den och den studsar runt och försvinner ner mellan rullen och plåten ner under bänken som är nedsänkt i golvet!!!

Fy fan vad jag hatar den här hojen!
Det tar väldigt snart eld i den!


Gick förövrigt aningen bättre med 3 mm hål men långt ifrån bra!
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Golvet i bänken demonterat och framhjulsfästet...
Fjädern hittad och då försvann brickan i bränsleregulatorn som fjädern vilar på...
Låg bakom vattenpumpen.
Nu monterat och allt ska in i bänken igen!

Ja ungefär så har hela projektet sett ut.
Mitt intresse är på botten!

Tips emottages tacksamt så jag kan umgås med min familj istället för detta lik!
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Golvet i bänken demonterat och framhjulsfästet...
Fjädern hittad och då försvann brickan i bränsleregulatorn som fjädern vilar på...
Låg bakom vattenpumpen.
Nu monterat och allt ska in i bänken igen!

Ja ungefär så har hela projektet sett ut.
Mitt intresse är på botten!

Tips emottages tacksamt så jag kan umgås med min familj istället för detta lik!

Jag dränkte min i början , tror jag har regulatorskruven inskruvad ett halvt varv eller liknande nu .
Fick iaf kapa skruven mycket med originalfjäderlängd för att få på kupolmuttern .
Kommer ihåg att den gick annorlunda om man tog tryck från till regulatorn från plenum eller bakom spjällen , ena experten rekommenderade det ena och den andra den andra varianten .
Hoppas det hjälpte nåt :va
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Nu är Pitåhålet nere på 1,5 mm...
Nu börjar hojen få mätbara A/F värden!
Men då fortfarande med 110 i huvudmunstycke.
Ska sitta 135 om man jämför med motsvarande hoj av Marklundsmodell!

Nånting är fortfarande jävligt skevt!

Finns det någon som har eller vet någon som har ett plenum av seriös modell att avyttra?

Hjälp! :gråta
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Jag dränkte min i början , tror jag har regulatorskruven inskruvad ett halvt varv eller liknande nu .
Fick iaf kapa skruven mycket med originalfjäderlängd för att få på kupolmuttern .
Kommer ihåg att den gick annorlunda om man tog tryck från till regulatorn från plenum eller bakom spjällen , ena experten rekommenderade det ena och den andra den andra varianten .
Hoppas det hjälpte nåt :va

Tror inte det är regulatorn som stökar.
Stänger jag av pumpen och kör med soppan som är kvar i flottörhusen så går den lika fett som när pumpen är på!
Så då bör ju tryckregulatorn kunna räknas bort eller tänker jag tokigt?

Tar man slangen för trycksättning av flottörhusen och blåser ytterst försiktigt sprutar det soppa ur munstycke och airjetsen frampå förgasarna!
Så släpper man på laddtryck där så blir det ju en dusch av soppa!
Jag kan blåsa med munnen nån centimeter från slangen som om jag skulle vissla och det sprutar soppa!

Alla inlägg som har nån relevans med mitt problem hjälper...
Mycket tacksam för all hjälp! :tummenupp
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Jag minns en förgasar blackbird vi bänka där vi fick slipa ner plast brickan som sitter under nålen, eftersom vi inte kunde flytta ner den mer då nålen var på lägsta redan. :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tar man slangen för trycksättning av flottörhusen och blåser ytterst försiktigt sprutar det soppa ur munstycke och airjetsen frampå förgasarna!
Så släpper man på laddtryck där så blir det ju en dusch av soppa!
Jag kan blåsa med munnen nån centimeter från slangen som om jag skulle vissla och det sprutar soppa!

Men när turbon snurrar på så har du ju tryck genom förgasaren också som håller emot. Så tryckskillnaden blir bara vad regulatorn ger. Har du 1 bar i flottörhuset och 1 bar genom fuggen så kommer det ingen soppa.

Något minne av bestyckningen?
Tycker 110 börjar bli litet!

GSX-R 1100 -86 har 130 som original. Jag har 106 på min turbogixxer nu och airfuelen ligger på runt 11:1 vid fullt spett. Luft/oljekyld motor så jag tänkte att jag behövde kyla lite när jag laddar på ordentligt, därav den A/F.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Men när turbon snurrar på så har du ju tryck genom förgasaren också som håller emot. Så tryckskillnaden blir bara vad regulatorn ger. Har du 1 bar i flottörhuset och 1 bar genom fuggen så kommer det ingen soppa.



GSX-R 1100 -86 har 130 som original. Jag har 106 på min turbogixxer nu och airfuelen ligger på runt 11:1 vid fullt spett. Luft/oljekyld motor så jag tänkte att jag behövde kyla lite när jag laddar på ordentligt, därav den A/F.

Precis.
Men är pitåröret för effektivt blir trycket aningen högre i flottörhusen och det kommer för mycket soppa.
Läste att om man får gå ner i "för små" munstycken så ska man minska pitåröret.
Så det testade jag och fock det resultatet.
Men 1,5 mm pitåhål verkar litet.
 

Ursus

Ordförande
Gick med
15 Nov 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Gilera Piuma, VOR 503, Ducati 750 F1 -85 Glömde; Tigcraft-BMW Supermonoracer
Hej!

Jag ber om ursäkt för att detta inlägg inte har med tråden att göra, men jag behöver framföra följande till Kamikaze kid: Jag annonserade förra året om att jag ville köpa begagnat 16,5" regndäck. Du svarade, men det fattade inte jag då utan såg det mycket senare. Om du fortfarande har däck till salu, vänligen maila mig på sba.byab@gmail.com.

Tack på förhand,
Med vänlig hälsning
Björn
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Precis.
Men är pitåröret för effektivt blir trycket aningen högre i flottörhusen och det kommer för mycket soppa.
Läste att om man får gå ner i "för små" munstycken så ska man minska pitåröret.
Så det testade jag och fock det resultatet.
Men 1,5 mm pitåhål verkar litet.

Det verkar det .
Jag har för övrigt Marklunds pitotrör med en utgång , tror den var 4,5mm . Extremt lite påställd regulator och 125- munstycken .
11,9 a/f

M
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top