Blaa's Sweblade

Kedjeskydd....

MÅSTE eller BRA ATT HA???

Min gick igenom bes förra året utan kedjeskydd, men kan berott på blondinen som eventuellt distraherade besiktningsmannen :tuttar . För hojen fick inte en anmärkning trots hur den ser ut :D

Hojen är i princip färdigställd!

Har testkört lite och upptcäkt att bakdäcket slår i 70 och 90...

Vafan kan detta bero på?

Sne axel?
För hårt nitad kedja?
däck ej centrerat?
Dåliga distanser till bakhjulet?

Hjälp?

Hojen är i princip färdigställd!

Har testkört lite och upptcäkt att bakdäcket slår i 70 och 90...

Vafan kan detta bero på?

Sne axel?
För hårt nitad kedja?
däck ej centrerat?
Dåliga distanser till bakhjulet?

Hjälp?

Börja med att kolla så det är balanserat:tummenupp
Isåfall är det enkelt

Jo de ska vara balanserat... sitter vikter på och jag var där när de genomfördes... dock inte sagt att de gjordes korrekt...

Var det balanserat manuellt eller på en automatisk för bilhjul, om det var det senare så räcker det att det ej sitter 100% rakt för att det ska bli skit.

Var det balanserat manuellt eller på en automatisk för bilhjul, om det var det senare så räcker det att det ej sitter 100% rakt för att det ska bli skit.

Då kan de vara de för de sitter inte helt rakt de stackars vikterna.

Tjeer!

Såg hojen idag och shit va den blänker.
Respect:Bugar
Lät för jävla mysigt gjorde den i alla fall!
Synd bara att jag åkte innan dig så man inte fick höra den lite mer!

:tummenupp

Då kan de vara de för de sitter inte helt rakt de stackars vikterna.

Jag menade ifall hjulet ej sitter spikrakt i maskinen. Vikterna kan sitta hur som bara det är på rätt ställe.

Tjeer!

Såg hojen idag och shit va den blänker.
Respect:Bugar
Lät för jävla mysigt gjorde den i alla fall!
Synd bara att jag åkte innan dig så man inte fick höra den lite mer!

Thanks mate!

Blir åka så mycket de går så kommer säkert fler tillfällen :P

Jag menade ifall hjulet ej sitter spikrakt i maskinen. Vikterna kan sitta hur som bara det är på rätt ställe.

Tror bestämt de är de fenom som du beskriver, de är ju svintight mellan sving och däck och vid en punkt på däcket så går den precis emot svingen.

Ska beställa ny distans från ett företag som granit rekomenderade och hoppas detta avhjälper problemet.

Last edited:
Jag svarar på din fråga i din tråd ist.:)
Tror att Jag betalade runt 1000:- för min spacer.
Den var ju lite "speciell".:tummenupp

Ps.
Du bör centrera fälgen min vän.
Här har Du en bild på min centrering..

Vart ner och mätt lite kom fram till att där de skillde som mest på spacern så låg minsta mått på 28,88mm och största på 29,11mm är de detta som står min framfart?

Kan så lite göra så mycket?

Då de är två skivor som "spacern" består av så lade jag dessa så de skillde så lite som möjligt... skall testa imorgon om de blev bättre...

Blev de bättre så är ju saken biff, passade på att ta alla mått som spacer firman behövde så blir väl till att beställa om de gjorde skillnad.

tror bestämt jag skall satsa på en som är 30 eller 31 mm då däcket just nu precis tar i svingen...

Håller tummarna, tufft att slagga nu och inte få veta hur de gått föräns i morgon bitti :tummenupp

MMMMMM mina jag gjorde till bilen diffade nog inte mer än 5 hundeadelar men 2 toindelar låter ju inte så farligt men skulle ju kunna vara det.
Har du tillgånk till klocka & magnetfot för att kolla kastet i höjdled. Så att du vet att inte hjulet kastar upp&ner.
Sen för att mäta hur tjock spacer så ta nåt långt rakt lägg emot bakdäcket en bit upp så du får 2 stödpunkter & mät sen hur långt det är till framhjulet när det är rakt ( från sidan av den raka saken) & gör likadant på 2:a sidan så du du om hojen spårar eller om det tex är 2 mm på h sida & 4 mm på 2:a sidan så ska bakhjulet flyttas 1 mm:tummenupp
Men jag vet att endel nya hojar från fabrik diffar på ca 8 mm så jävla viktigt kan det inte va men men.

nice..

btw.. vet du om en 929 bakdämpare passar på våra??

nej.. ingen aning om dom är bättre eller inte.. men men.. fick iaf tag på en 900 dämpare!

270 spänn.. som hittat!

Jag får väl avslöja att bygget i princip är färdigt, har kört några mil men fortfarande problem med att bakhjulet slår skall till att beställa spacer nästa vecka tills dess får de skaka :D

Lite sått och gott kvar.

kommer lite detalj bilder senare, dessa är från träff i helgen som var.

Bifogat

• DSC_0732.jpg
    DSC_0732.jpg
    79.1 KB · Visningar: 377
  • DSC_0747.jpg
    DSC_0747.jpg
    72 KB · Visningar: 488
*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back