Blöt helg Sviestad?

Jag har hört att regndäck kräver vattensamlingar på banan för att inte gå varma och bli suddgummismulor på inte allt för många varv? Blöt/fuktig bana räcker inte.

Samtidigt så spelar det ingen roll om man har mönster eller inte om banan bara är blöt (utan vattensamlingar). Mönstret är bara för att hjälpa till att få ut vatten.

Sen handlar det naturligtvis om gummiblanding också.

Inte för jag tävlar själv men det vore kul att få höra hur det funkar.
Har jag fattat rätt? Någon?

/RedTop

RedTop skrev:
Samtidigt så spelar det ingen roll om man har mönster eller inte om banan bara är blöt (utan vattensamlingar). Mönstret är bara för att hjälpa till att få ut vatten.
Jo, mönstret gör att gummit rör sig mer och skapar värme som ger grepp.

J...a s..t väder. Fick kanske 7 varv i torrt... regnar det imorgon också så vad jag inte vad.

:( :huvet

Jo, he var plaskigt. När man kollar på prognosen ser det inte bra ut men inte helt hopplöst heller. En kallfront drar över någon gång under sen förmiddag/lunch men vi ser bara en utlöpare av fronten. Med lite tur innebär det inga större regnmängder. Bakom fronten lär det vara lite lugnare. Söndagen, ptja, vädret här har på sistone varit att molnen byggt upp sig, överutvecklats framåt eftermiddagen och degenererat till spridda skurar... så inget ihållande ösregn men kanske en dusch då och då är min lekmannagissning.

Jag skall stå i mitt lilla bås med tak jag. Nu kör ni lugnt och sakta allihopa, jag blir sur om ni tvingar mig att komma ut därifrån genom att leka grävlingar eller något annat dumt! :)

Håkan: Klart det kommer att säljas öl. Frågan är, kommer det att anordnas transport till och från civiliserade trakter (d v s T1)? :fyllisar :3freak :rofl

regn som är så kul, speciellt på endurance, 1½timma i spöregn är riktigt kul

Fan, det måste vara torrt. Jag hatar vara åskådare i regn. Jag ska åka upp i morgon och titta på... :fyllisar

Och nu när tråden ändå är lyft... var det inte en jäkligt fin prognos ni fick? SMHI, släng er i väggen... :tummenupp ;)

Det ösregnade när vi skulle packa ihop.....

MrLinD blev blötast då tälttaket (60m2) formades till en tratt o duschade honom....

Så visst blev det blött....

Nu ska vi inte gnälla på SMHI. På flera ställen mindre än 10 km från Sviestad har det regnat som fan och vid flera tillfällen också under kval eller race. Men någon tyckte att "nä... vi kör runt regnet".

Kom ju lite fukt på SBK-kval 2. Så mycket så att om man var lite kvick i fötterna så hann man med att flytta på sig och slapp bli blöt...

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back