blöddrar och har svårt o hålla jämn gas

JockeMagnusson

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
-01 Yamaha YZ
tjena, har en yz 125a som blöddrar och har svårt att hålla jämna varv. Går dåligt det vill säga...

Jag vet ingenting om crossen förutom att den är helt orörd men det har ett tändstift med 9 i värmeskala, är det för lite ?

Varför går den ojämt ? Gjort ren förgasaren och så men den går fortfarande inte 100% !

Kan det vara en nål som har justerats inuti förgasaren som gör att den inte går rent ?

hjäääääääälp !
 

Liase

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Nybro
Hoj
CRM 125R -91, YZ 250 -91
Låter som förgasaren är felinställd! när går den ojämnt? halvgas/fullgas mellanvarv? Kolla även färgen på tändstiftet..
 

JockeMagnusson

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
-01 Yamaha YZ
Låter som förgasaren är felinställd! när går den ojämnt? halvgas/fullgas mellanvarv? Kolla även färgen på tändstiftet..

den blöddrar på halvgas, så håller man jämn gas vid 1/3 ungefär så måste man alltid gasa på mera och då blir det ett hack som är väldigt jobbigt ibland..

men tack för svaret ! ska kollas upp !
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
även när den är varm?

kolla vad det sitter för munstycken i, samt läge på nålen. och ta reda på hur det skall vara orginal. kolla så det inte sitter nåt skit i lågfartsmunstycket.

lägg en liten dusch med startkas på insugsgummi och runt i kring för att kolla så den inte drar tjuvluft. går den upp i varv när du lägger startgas så drar den tjuvluft...

ställ blandskruven.

kolla hur tändningen är ställd.

gammal soppa?

börja där, låter dock som ett förgasar fel.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Sen är 2T crosshojar inte till för att köras längs landsväg i jämn fart utan brukar börja sura eller bete sig konstigt, de är bygda just för det varierande pådrag man använder på en crossbana, ingen har liksom försökt få dem att smyga runt fint på lågvarv eller nåt.

Inte för att jag menar att din beter sig normalt, men bara så att du förstår att de aldrig går att få att gå riktigt rent om man använder dem för at köra landsväg eller liknade, man får ta att de är bångstyriga, och så blir det förstås för att de velat få ut hög effekt i första hand.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
En Cross KRÄVER oerhört med vård för att gå bra. Man måste VETA hur skicket på allting är.
1. VET du att luftfiltret är rent? Det skall göras rent ofta och man SKA olja in det med olja avsett bara för luftfilter.
2. Vet du att kolven är i bra skick? En dålig kolv medför väldigt konstiga beteenden. Är kolven väldigt sliten går den dåligt och risken för haveri är bara en tidsfråga. Byt kolv om du är osäker på hur gammal den är.
3. Är du säker på att avgasporten fungerar som den ska?

Nu kan du börja på med normal felsökning...
Kan vara så att den är bestyckad för Sandbana, då går den inte bra på lätt belastning.

Mats
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top