blöddrar och har svårt o hålla jämn gas

JockeMagnusson

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
-01 Yamaha YZ
tjena, har en yz 125a som blöddrar och har svårt att hålla jämna varv. Går dåligt det vill säga...

Jag vet ingenting om crossen förutom att den är helt orörd men det har ett tändstift med 9 i värmeskala, är det för lite ?

Varför går den ojämt ? Gjort ren förgasaren och så men den går fortfarande inte 100% !

Kan det vara en nål som har justerats inuti förgasaren som gör att den inte går rent ?

hjäääääääälp !
 
Låter som förgasaren är felinställd! när går den ojämnt? halvgas/fullgas mellanvarv? Kolla även färgen på tändstiftet..
 
Låter som förgasaren är felinställd! när går den ojämnt? halvgas/fullgas mellanvarv? Kolla även färgen på tändstiftet..

den blöddrar på halvgas, så håller man jämn gas vid 1/3 ungefär så måste man alltid gasa på mera och då blir det ett hack som är väldigt jobbigt ibland..

men tack för svaret ! ska kollas upp !
 
även när den är varm?

kolla vad det sitter för munstycken i, samt läge på nålen. och ta reda på hur det skall vara orginal. kolla så det inte sitter nåt skit i lågfartsmunstycket.

lägg en liten dusch med startkas på insugsgummi och runt i kring för att kolla så den inte drar tjuvluft. går den upp i varv när du lägger startgas så drar den tjuvluft...

ställ blandskruven.

kolla hur tändningen är ställd.

gammal soppa?

börja där, låter dock som ett förgasar fel.
 
Sen är 2T crosshojar inte till för att köras längs landsväg i jämn fart utan brukar börja sura eller bete sig konstigt, de är bygda just för det varierande pådrag man använder på en crossbana, ingen har liksom försökt få dem att smyga runt fint på lågvarv eller nåt.

Inte för att jag menar att din beter sig normalt, men bara så att du förstår att de aldrig går att få att gå riktigt rent om man använder dem för at köra landsväg eller liknade, man får ta att de är bångstyriga, och så blir det förstås för att de velat få ut hög effekt i första hand.
 
En Cross KRÄVER oerhört med vård för att gå bra. Man måste VETA hur skicket på allting är.
1. VET du att luftfiltret är rent? Det skall göras rent ofta och man SKA olja in det med olja avsett bara för luftfilter.
2. Vet du att kolven är i bra skick? En dålig kolv medför väldigt konstiga beteenden. Är kolven väldigt sliten går den dåligt och risken för haveri är bara en tidsfråga. Byt kolv om du är osäker på hur gammal den är.
3. Är du säker på att avgasporten fungerar som den ska?

Nu kan du börja på med normal felsökning...
Kan vara så att den är bestyckad för Sandbana, då går den inte bra på lätt belastning.

Mats
 
Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Back
Top