Blåst på zx10r import från tyskland?

Hitecfrollo skrev:
Tycker inte om kinamat eller kebeb heller eller :hihi

Ja, klart det är ju samma sak.. Kolla så att pizzan inte gått för långt och att alla papper är i sin ordning! Annars kan ni gå back 40kr :D

Det brukar vara så att bilarna eller hojarna skruvas "på vägen" till Sverige.
I Tyskland tex är det olagligt att manipulera mätare utan att införa en notis om det briefet.

Utan tvekan fibblas det betydligt mer svenska hojar än utländska. Hur många tankcam filmer ser man inte där h-mätaren visar noll hela tiden? Varför använder folk cykeldatorer när det finns en fullt fungerande h-mätare och standard drevning?

Sen snålas det inte med service på samma sätt i Tyskland. Känner folk som betalat för få en stämpel i boken och för att slippa serva.
Svensksålt? Nä tack.

Är inne på min andra importhoj. Lika bra som svensksåld men billigare. :banana
Är det okunnighet som gör att folk är rädda för import eller vad?

Shunon skrev:
När jag hämta min 1000rr förra året så va det bara 600mil och 6månader gammal den behövde vara..
Den behöver inte va i trafik i 6 månader..

då jag ringde SBP och hörde så var det så men fick många olika budskap om det var beroende på vem jag pratade med så det kanske kan stämma:rolleyes:

Några sa den bara behövde uppfylla det ena av dom där kraven..... skulle faktiskt få papper på det, men helgarderade mig ändå.

Mr Shunon skrev:
När jag hämta min 1000rr förra året så va det bara 600mil och 6månader gammal den behövde vara..
Den behöver inte va i trafik i 6 månader..

Mr Helmut skrev:
då jag ringde SBP och hörde så var det så men fick många olika budskap om det var beroende på vem jag pratade med så det kanske kan stämma:rolleyes:

Några sa den bara behövde uppfylla det ena av dom där kraven..... skulle faktiskt få papper på det, men helgarderade mig ändå.

Passa er nu för fanken!

Bilprovningen kan säga vad fasen de vill, de skiter i hur många mil hojen gått
samt när den reggades första gången. Det är Skatteverket vi ska
passa oss för när det gäller moms på importerade fordon.

Det är ju bara till att läsa på Skatteverkets hemsida:
http://www.skatteverket.se/skatter/...8bc80001159.html#31.18e1b10334ebe8bc800044766

Citat från denna sida:
Nytt eller begagnat
Om fordonet är äldre än sex månader och har gått mer än 6 000 km den dag
du köper det, räknas det som begagnat transportmedel och moms betalas då i
det EG-land, där du köper fordonet. Tiden sex månader räknas från den
dag fordonet första gången registrerades för användning i trafik
fram till
den dag du köper det. Dagen då fordonet första gången registrerades för
användning i trafik framgår av det utländska registreringsbeviset.

Slut citat. Klarnade det?

Snackar vi tyskimport så ska man alltså kika extra noga på informationen
under "Erstzulassung" i deras Fahrzeugbrief/regbevis.

Skatteverket gör stickprov på Bilprovningens register över importerade fordon.
Du kan alltså mycket väl klara dig, men vågar du?

Tack allihop för er hjälp! Killen ringde nu och hade hojen på släpet... Hoppas bara att allt blir bra! "snålheten bedrar visheten" säger man ibland.

God Jul på er alla från oss alla

majtii skrev:
Det brukar vara så att bilarna eller hojarna skruvas "på vägen" till Sverige.
I Tyskland tex är det olagligt att manipulera mätare utan att införa en notis om det briefet.

Utan tvekan fibblas det betydligt mer svenska hojar än utländska. Hur många tankcam filmer ser man inte där h-mätaren visar noll hela tiden? Varför använder folk cykeldatorer när det finns en fullt fungerande h-mätare och standard drevning?

Sen snålas det inte med service på samma sätt i Tyskland. Känner folk som betalat för få en stämpel i boken och för att slippa serva.
Svensksålt? Nä tack.

Dagens sanning :Bugar

Magnus skrev:
Att pruta friskt när man redan har lagt en handpening är väl inte helt lätt? Få inte säljaren det priset han har begärt så blir det ju ingen affär och då är ju handpenningen förbrukad.

Förstör säljaren fordonet innan det är levererat bör nog handpenningen dock återlämnas fortare än kvickt.
Skruvmejsel i ECU'n? Då får man förutom att vara klantig, jobba riktigt hårt.
Jag har personligen inget mot import, men nog får man höja ett varningens finger för något som låter så snett...
Men visst funkar hojen och startspärrsnycklar och hela det kittet är med så ska det väl inte vara någon fara.

Sep skrev:
Ja, klart det är ju samma sak.. Kolla så att pizzan inte gått för långt och att alla papper är i sin ordning! Annars kan ni gå back 40kr :D
Nej såklart inte samma sak, men en del ser allt i svart eller vitt. :rolleyes:
Själv har jag själv varit över och hämtat en del fordon och köpt både svenskt och importerat i Sverige. :tummenupp
Vet man bara vad man ska kolla på & vem man kontrollerar vad hos så spelar det mig ingen roll vart fordonet kommer ifrån så länge priset är rätt för det objektet. :)
Undantagvis importerade japanska sportbilar(läs postbilar) :arsele
Förövrigt tror jag många blir mer lurade ang Svenska fordon, högre pris mindre kontroll av köparen och lättare att känna nån med en stämpel.
Men detta är ju givetsvis bara mina åsikter .
Näe god Jul på er :tomten
P.S. Allt är prisvärt till RÄTT pris oavsett brister sålänge de är inräknade D.S.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN