Blåst på zx10r import från tyskland?

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
Ok... Min polare har kollat på en zx10r -04 som var import från Tyskland. Hade gått runt 500 mil. Han blev jäkligt sugen utan att ha sett hojen och la handpenning på den. Han som hade den gick ut och startade hojen när min polare var på luren, det kan ju ha varit vilken hoj som helst. Nu när han skulle hämta den så ringde killen och sa att det var problem. Han hade nämligen vid service slint med en skruvmejsel och råkat kortsluta CDI-boxen... Så han skulle byta ut den och allt var frid och fröjd. Hur sannolikt är detta? Vilken information finns på den boxen? Lagras miltal och sånt där? Har den en elektronisk startspärr som sitter i boxen? För i sådana fall kan den ju vara stulen och startspärren aktiverad och så byter dom bara boxen så funkar det... Jag vill inte att han ska bli blåst! Ni som tror er veta, snälla svara! Hojen var inte privatimporterad utan av en kille som hade detta som verksamhet. Jag vill inte nämna några namn så jag kommer i olag med någon!

arnoldsson skrev:
Ok... Min polare har kollat på en zx10r -04 som var import från Tyskland. Hade gått runt 500 mil. Han blev jäkligt sugen utan att ha sett hojen och la handpenning på den. Han som hade den gick ut och startade hojen när min polare var på luren, det kan ju ha varit vilken hoj som helst. Nu när han skulle hämta den så ringde killen och sa att det var problem. Han hade nämligen vid service slint med en skruvmejsel och råkat kortsluta CDI-boxen... Så han skulle byta ut den och allt var frid och fröjd. Hur sannolikt är detta? Vilken information finns på den boxen? Lagras miltal och sånt där? Har den en elektronisk startspärr som sitter i boxen? För i sådana fall kan den ju vara stulen och startspärren aktiverad och så byter dom bara boxen så funkar det... Jag vill inte att han ska bli blåst! Ni som tror er veta, snälla svara! Hojen var inte privatimporterad utan av en kille som hade detta som verksamhet. Jag vill inte nämna några namn så jag kommer i olag med någon!

Sannolikheten är inte många promille om ens det. Men är alla papper i sin ordning så borde det inte vara några problem?

Om jag inte har fel så lagras miltal i själva instrumentet. Kan hända att ECU:n lagrar felkoder och sånt, t ex strömavbrott, fel på givare och startspärr kanske. Själva startspärrsprylarna sitter i kåpan på vänster sida, rakt under kopplingshandtaget ungefär.

men det låter lite skumt!? Va fan hade han med en skruvmejsel I boxen att göra? Han sa att han hade kört in den i boxen nämligen... hade väl en släng av parkinson.... :hihi

arnoldsson skrev:
men det låter lite skumt!? Va fan hade han med en skruvmejsel I boxen att göra? Han sa att han hade kört in den i boxen nämligen... hade väl en släng av parkinson.... :hihi
...allt som låter konstigt är förmodligen konstigt... :tungan

sounds lika a duck, eats like a duck, walk like a duck, shits like a duck, then it is probably a duck :hihi

Men om alla papper e i ordning, så kan det ju vara läge att pruta friskt :tummenupp

Man borde kanske ringa till kawasaki sverige och fråga vad som finns på boxen som är värt att dölja.... Han fick den för ett bra pris men risken är att man kanske är lite blåögd ibland... Nåt särskilt man ska kolla på? Klart att dom byter drev och sånt som man ser så självklart på om den har gått 2000 mil istället för 500 men finns det andra ställen som man kan kolla på?

wonderwizard skrev:
sounds lika a duck, eats like a duck, walk like a duck, shits like a duck, then it is probably a duck :hihi

Men om alla papper e i ordning, så kan det ju vara läge att pruta friskt :tummenupp

ja va fan man har ju hört om folk som köpt bilar med alla papper som sen visat sig vara stulna. Det är tydligen inte i tyskland det mesta skruvandet sker utan när dom kommer över gränsen...

Tänk även på att du Måste betala 25% moms på priset om den endast gått 500 mil. För den Måste vara minst 6 månader gammal SAMT ha gått över 600 mil för att slippa momsas.

Har den bara gått 500 finns det chans att originaldäcken är på, de är inte supermjuka, jag körde mina längre än så. Kedjan ska inte ens vara justerad.

Swedie skrev:
Tänk även på att du Måste betala 25% moms på priset om den endast gått 500 mil. För den Måste vara minst 6 månader gammal SAMT ha gått över 600 mil för att slippa momsas.

inte bara 6 månader gammal utan i trafik i 6 månader också

Det ska du själv anmäla och ingen bryr sig

wow... tror den hade gått 540... ja det ska jag kolla! Fan vad surt! Där ser man vad det gäller att man måste kolla upp ALLT sånt skit! Men den är inreggad i sverige redan.... tror jag om inte boxen pajade precis innan besiktningen... :tungan

Mätarställningen sitter i instrumenthuset så ECUn lagrar ingen info.

På 10an är den röda nyckeln och ECUn kodade till varandra.
Bytar man ECU måste man även ha en ny masterkey för utan masterkey kan man inte koda om de gamla nycklarna till den nya ECUn.
Enbart nyckeln kostar tydligen 16000:-.
Så snacket om att byta ECU så där huxflux tror ja inte ett dugg på.

Så köper man en 10a så se till att ni får med den röda nyckeln och att den passar till hojen.

majtii skrev:
Mätarställningen sitter i instrumenthuset så ECUn lagrar ingen info.

På 10an är den röda nyckeln och ECUn kodade till varandra.
Bytar man ECU måste man även ha en ny masterkey för utan masterkey kan man inte koda om de gamla nycklarna till den nya ECUn.
Enbart nyckeln kostar tydligen 16000:-.
Så snacket om att byta ECU så där huxflux tror ja inte ett dugg på.

Så köper man en 10a så se till att ni får med den röda nyckeln och att den passar till hojen.

Jag har ingen röd nyckel till min 10a... :va

Två vanliga rackare bara, och jag köpte den sprojlans hos en handlare.

arnoldsson skrev:
den hade gått 450 mil...

Är den redan reggad i Sverige så är det inget problem för dig. Det är den första ägaren här som ska se till att det momsas.

Väl....?

wonderwizard skrev:

Att pruta friskt när man redan har lagt en handpening är väl inte helt lätt? Få inte säljaren det priset han har begärt så blir det ju ingen affär och då är ju handpenningen förbrukad.

Mr Helmut skrev:
inte bara 6 månader gammal utan i trafik i 6 månader också

Det ska du själv anmäla och ingen bryr sig

När jag hämta min 1000rr förra året så va det bara 600mil och 6månader gammal den behövde vara..
Den behöver inte va i trafik i 6 månader..

när jag kollade runt efter hoj att köpa i höstas så var det många import hojar som jag fick hoppa över, allt verkade jättebra tills man kollade med besiktning att mil inte stämde osv.. massor med skumma saker.. Man ska passa sig jävligt noga när man köper hoj, speciellt import!

Sicket bullshit! Det är inte svårare att skruva mätaren på en svensksåld hoj än det är på en import hoj. Och dessutom kommer ju hojarna från samma fabriker från början ändå.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN