Blåröksolja

asfalt svarvare

stödhjulsförare
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
Blivit med gokart, ett litet as på 60 glada kubik och rent hiskeliga varvtal.
(Kidsens leksak...👍)
Vad är en bra olja idag??
Castrols A747 finns ju ännu, men finns det bättre??
En sån här liten motor behöver ca 4 till 6 procent inblandning av smörja för att inte dels tappa effekt o inte heller självdestruera.
Finns ju "kart oljor" men har förstått att de är lite nördiga inom den där sfären....
En motor är en motor och stressen en ilsken tvåtaktare upplever skiljer ju inte mycket om den sen driver 2 eller 4 hjul.
Så, vad är en bra, hyggligt billig och effektiv olja idag, eller kan man tryggt luta sej tillbaka och köra A747 trots den luktar skit??

//

Och jag kör inte 747 då jag har separatsmörjning ska ju tilläggas, 747 är för trögflytande för det enligt Castrol.

Man får prova sig fram och välja den som luktar bäst. :hihi

Jag har i stort sett alltid kört med Castrols dyraste syntetolja. Just nu heter den Power 1 Ultimate 2T.
CA472.1_castrol_power_1_ultimate_2t_1l_wm-500x500.jpg

Jag har kört alla mina 2-taktare, stora som små på Q8 RS Extreme de sista 15 åren. Kart 125:a, 85CC cross och Beta 300

(Kidsens leksak...👍)
...............
Finns ju "kart oljor" men har förstått att de är lite nördiga inom den där sfären....
En motor är en motor och stressen en ilsken tvåtaktare upplever skiljer ju inte mycket om den sen driver 2 eller 4 hjul.
Så, vad är en bra, hyggligt billig och effektiv olja idag, eller kan man tryggt luta sej tillbaka och köra A747 trots den luktar skit??
//
.... motor som motor. Nja..... En utombordare respektive luftkyld gokartmotor kan man säga är två ytterligheter och kräver helt olika oljor. Den ena måste förbrännas i låga temperaturer och den andra ska överleva ALLT.

Ja har kört Motul 800, ej för gatbruk, racing, i mina crossar. Om den fungerar i en gokart kan jag inte svara på. Men fråga dem som kör kart. Och vara väldigt försiktig med att göra förändringar. Oljan påverkar bestyckningen, både mängden och typ av olja, så byter du måste du vara noga med att förgasaren gör sitt

(Kidsens leksak...👍)
Vad är en bra olja idag??
Castrols A747 finns ju ännu, men finns det bättre??
En sån här liten motor behöver ca 4 till 6 procent inblandning av smörja för att inte dels tappa effekt o inte heller självdestruera.

//
Nu svär du i kyrkan!! 747 luktar underbart!!!

119 kr/l
210 kr/l

Många oljor är säkert helt ok, men, vi har ju tidigare haft oljetrådar om allt möjligt.
Det finns ju ett fabrikat som en del anser vare outstanding: payback.

Nån som blandat deras blåröksolja??
Luktar gott?, smörjer??

Sen, grabbarna är inte världsmästare ännu....så de kommer ju inte fresta grejset som på elitnivå, så det mesta skulle säkerligen funka- men en bra olja är en bra huvudkudde...😏

Många oljor är säkert helt ok, men, vi har ju tidigare haft oljetrådar om allt möjligt.
Det finns ju ett fabrikat som en del anser vare outstanding: payback.

Nån som blandat deras blåröksolja??
Luktar gott?, smörjer??

Sen, grabbarna är inte världsmästare ännu....så de kommer ju inte fresta grejset som på elitnivå, så det mesta skulle säkerligen funka- men en bra olja är en bra huvudkudde...😏
Enligt Eptune så är A747 den bästa 2t oljan själv har jag kört H2an på en mängd olika och inte märkt någon skillnad

Tror min ciao moped nöjde sig med 2% enligt bok
Men fick nog minst det dubbla
Glad å slippa tvåtakt men med separat oljetank är jag inte omöjlig

Tror min ciao moped nöjde sig med 2% enligt bok
Men fick nog minst det dubbla
Glad å slippa tvåtakt men med separat oljetank är jag inte omöjlig
Ja jag tycker också separatsmörjning är bra. Jag toppar upp oljebehållaren med jämna mellanrum och behöver inte tänka något på det, behållaren rymmer dryga litern så den varar länge också.

Blandandet är drygt att hålla på med, iallafall på en hoj som går mer än på bana. Hondas system är robust och pålitligt.

Det enkla men rätta svaret – jag kör med Yamalube – till allt!

Men en rolig utvikning, eftersom det är Sporthoj, och kallt ute.
Hamnade på en trevlig fest med många diskussioner, och som grabbar diskuterade vi just oljesmörjning och viskositeter, vad annars?
När vi kom till blandningsförhållanden så hör jag en kvinnlig röst som flikar in.
Det visade sig att hon var kemist, och…..jäklar vilken intressant vinkel det blev på debatten.
Tydligt att det finns nördiga möjligheter i alla små hörn av intresseområden.
För om man säger att man ska blanda ”en på hundra” eller ”1:100” – vad menar man då?
Tydligen är det praxis att man som kemist avser ”vikt till volym” om inte annat anges.
Så om du ska ha en inblandning av någonting i styrkan av 1% i en vätska, då ska du tillsätta 1 gram per 100 ml viktat mot destillerat vatten.
Men det innebär också att en 100% lösning innehåller till exempel 100 gram i 100 ml destillerat vatten…där var jag tvungen att fylla på whiskeyglaset.

Men nu när vi pratar bensin, då är det tydligen mest troligt att man avser ”volym till volym”.
Och då ska man till exempel tillsätta en del olja till 99 delar bensin för att få förhållandet 1:100, eller 1% i blandningsförhållande.
Så inte en deciliter olja till 100 liter bensin.
Men….i praktiken irrelevant naturligtvis.

Sedan kom hennes följdfrågor:
”-Eller menar ni vikt till vikt när ni blandar, alltså att man har ett gram olja till 100 gram bensin, det är också 1%?”

Ja…vadfan, där fick man sig, tydligen vet jag inte vad jag håller på med när jag försöker att blanda min oljemixtur, men jäklar vilken rolig och oväntad kväll!

Yamahas tvåtaksutombordare kördes på 1:100 dvs 1%. I alla fall några år runt 78-82? Det var angivet väl synligt på riggen.
Efter några år gick de tillbaka till 2% som alla andra.
Utombordarna på 50-69-talet skulle köras på 4%. Tror ni att båtgubbar hängde med i sänkningen? En skvätt extra skadar inte. Det har dessutom gått i arv hos många. Jo 2% och en skvätt för säkerhetsskull.

En rätt smart grej hos miljömedvetna trollingfiskare är att den lilla trollingmotorn kördes på 0,5-1% olja även om det stod 2% i boken. Motorn går ju bara på tomgång i 1-1,5 knop. En motor med oljepump ger ju inte mer olja vi de varvtalen. Skönt att slippa tvåtaktsrök i svag medvind.
Mina tvåtaktsmotorer körde jag på 2% med olja från Statoil.

Jag åker en del mopperallyn och en del moppar ryker mer än andra. Mycket mer. 4%? Kanske bra. Är inte insatt eller har kollat så noga. Gammelmoppar som kördes på 4% förr? Uppgraderade och med modernt trim?
Oljorna är ju bättre idag än på 60-talet.
Min Yamaha DT50MX hade oljepumpen bortkopplad när vi köpte den. Vi har alltid blandat oljan i soppatanken. Förr Statoils för luftkylda tvåtaktare. Nu kör jag på Biltemas. (Ingen oljetråd utan Biltemas olja ju.) Inga problem och inte ryker det så mycket.

Min Zündapp KS125 kördes alltid på OKs Outboard oil i tanken. Japp, för vattenkylda utombordare till en luftkyld 125a. Det var vad som rekommenderades då.
Man tankade alltid 10 liter (vilket kostade 16,80 för 99 oktan). Alltid en oljeflaska på pakethållaren.

Go-cart? Det vet jag inget om. 🙂

Den här körde jag till döttrarnas moppar, jordgubbsdoft är alltid populärt

Bifogat

• IMG_4393.png
    IMG_4393.png
    470.6 KB · Visningar: 14
*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back