Blårök vid gaspådrag?

Brickzén

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
lygnern
Hoj
mc såld... Rm 250 -94 custom tramphoj
tja hojjen ryker som fan vid gaspådrag e det ventiltätningarna some kass då lr?
 
jo det fattar jag oxå att det kmr in olja i förbränningsrummen men hur vet jag var den läcker ifrån. packningarna lr tätningarna till ventilerna?
 
Har du kollat kompet i motorn?
Kan vara väldigt många faktorer som orsakar blårök, tex. dåliga kolvringar osv.
Brukar oftast visa sig vid komptest.
 
nä har inte kollat kompet än tyvärr. motorn tar ganska mkt olja får fylla på rätt ofta mer än vanligt alltså
 
Tar den vid gaspådrag så är det troligen från toppen ja men det kan även vara ringarna dock så brukar det märkas vid motorbroms, för att verifiera om det är ringarna kan du ta ett kompprov och sedan droppa ner lite olja i cylindrarna ökar kompet så är ringarna oftast dåliga.
 
Blårök motorbroms/tomgång, undertryck efter spjäll, suger i sig olja från otäta ventiltätningar..
Vid hög belastning/acceleration, högt förbränningstryck, ökad sk. Blow-By som ger högre vevhustryck och hojen petar ut olja via vevhusventilationen, in i luftburk och ner i förbränningsrum.
Har man dåliga ringar kan det även ryka hela tiden, om oljeskrapringen inte gör sitt jobb. Kolla om du hittar oljeklet i luftburk.
Om man gör ett kompprov torrt för att sedan lägga på med olja är det inte helt orimligt att det blir bättre, det blir det nämligen mest jämt då oljan tätar ytterligare. Så man inte blir lurad.. Det är tämligen viktigt att kompressionen är jämn mellan cylindrarna.

Sist, en annan orsak till blårök; Läckande toppackning, vilket man också bör kunna identifiera med ett kompprov.

Happy hunting!
 
nä den ryker inte vid start bara om man gasar på. kollade efter nu för en stund sen och röken e svart inte blå. hojjen har rullat väldigt lite det senaste året kan det ha med det å göra att den måste sotas ur lr nåt sånt lr e svart rök tecken på dålig förbränning kanske? kan det ha med bränslet å göra vilket oktanhalt man har om den ryker lr inte?
 
Nu tar vi det från början... Ryker det A: När man håller jämn gas eller B när du vrider till ordentilgt på gasrullen? Är svaret B är mitt svar A O K. Inga konstigheter, vid acceleration sker en momentan uppfetning av bränslet, detta för att få maximal acceleration, utan att riskera spikningar eller risken för misständningar.
 
okej så du tror allt e som det ska då eftersom det bara e när jag vrider på?
 
okej så du tror allt e som det ska då eftersom det bara e när jag vrider på?

Är det svart vid hårt pådrag så är det högst troligt ok slitagemässigt. Dock inte effektmässigt optimalt. Den kan ju feta till förmycket av någon anledning. En nyare sporthoj brukar inte ryka svart.
 
Last edited:
Är det svart vid hårt pådrag så är det högst troligt ok slitagemässigt. Dock inte effektmässigt optimalt. Den kan ju feta till förmycket av någon anledning. En nyare sporthoj brukar inte ryka svart.

:fakta Med en P-C monterad sker det allt som oftast.. Dra med fingret i valfritt avgasrör på sporthoj (helst utan kat då..) så.. Ja..
 
Jag fick en kommentar häromdagen när jag skulle parkera att det kom nån liten blåpuff (syntes dock bara mot solskenet enligt vittnet) Blev på dåligt humör, var ju nöjd efter en givande tur.

Tänkte vafan, hojen går kanonbra och bytte nyss tändstift och luftfilter, och alla stift såg bra ut och med samma färg/nyans. Vid eftertanke så var slangen till vevhusventen lite fuktig invändigt, men tänkte inte mer på det vid tillfället, då jag tänkte "kondens"

Har aldrig märkt någon blårök vid uppstart eller accelleration (endast tittat i backspegeln vid acc)

Sen kollade jag upp oljenivån och märkte att jag överfyllt, tappade ur minst 5-6 dl för att komma ner mellan nivåsträcken. 3,3 liter ska det vara i motorn efter filterbyte enl spec.

Mina frågor är: Kan det vara så känsligt, att den alltså har skjutit ur sig olja upp i luftburken?

Sen läste jag i Haynesboken att olja kan komma förbi kolvringarna vid överfyllning, stämmer det? och hur går det till??

Hojen har bara gått 2800 kanske
 
Last edited:
För mycket olja kan ställa till med både det ena o det andra.. Så det är fullt rimligt det kan vara så.
Om den inte tar olja så varför bry sig. lite rök är bara ett friskhetstecken!
Ett väldigt bra ordspråk från landet over there.. If it aint broken, dont fix it!

Min Shovelhead varken ryker eller tar olja, men den är bara från 1983 och gått mätaren runt nått varv
så det är ju lite tidigt att säga om den behöver en renovering än!!
 
Last edited:
För mycket olja kan ställa till med både det ena o det andra.. Så det är fullt rimligt det kan vara så.
Om den inte tar olja så varför bry sig. lite rök är bara ett friskhetstecken!
Ett väldigt bra ordspråk från landet over there.. If it aint broken, dont fix it!

Min Shovelhead varken ryker eller tar olja, men den är bara från 1983 och gått mätaren runt nått varv
så det är ju lite tidigt att säga om den behöver en renovering än!!
Tack för svar! Ja, Nä, det återstår att se...Detta var när jag skulle parkera,alltså tomgång med lätt gaspådrag/kopplingslir. Började tänka på ventiltätningar å sånt, men den borde gå 6000-7000 innan man ens ska behöva fundera på det tycker jag...:smasha

Men jag vet ju inte hur mycket det var, eftersom jag inte såg det själv.

Den drar ingen olja heller, och dåliga ventiltätningar brukar visa sig vid uppstart också sägs det.:fakta Och jag har inte sett någon rök vid uppstart heller. :fyllisar
 
Last edited:
ta och bytlåna hoj med nån polare och kör efter din egen och se själv hur det ser ut. Jag är övertygad om att din bekant som såg din blårök kanske överdrev en aning dessutom.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top