Blånagel - Vad göra?

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Duktig som jag är lyckades jag med konststycket att dra stortån i tröskeln i garaget hemma, endast iförd sportsockar... :näsblod

Vad är bästa kuren för att på kortast möjliga tid bli kvitt min nya fina blåa stortånagel? Kommer den lossna av sig själv eller måste man slita bort den för att lätta på trycket? Har hört att man ska borra hål i nageln, så att blooodet har nån stans att ta vägen...

Nån som är gammal blånagelveteran här på forumet?

a borra låter som en jätte bra ide, läst en massa andra trådar här på forumet där borra är det enda universala lösningen.

Du kan ta en hammare och banka till den motsvarande nageln på den andra foten...
På så sätt glömmer du snabbt bort den första.

Du ska INTE

- Punktera den
- Klämma på den
- Dra i nageln (dragnagel s.a.s)

Bultar det mycket av smärta i tån så kan man lätta på trycket genom att borra hål i nageln med en liten borr, typ en ny vass 1mm:s borr. Descinficera borren med en tändare. Man drillar med borren mellan fingrarna. Det gör inte ont. Men bultar det inte så farligt ont så är det bara att låta det vara.

Biltema har annars en protesfärgad primer på sprayburk. Bara att maskera av och lacka.

Last edited:
Bara att trycka igenom en glödande säkerhetsnål så släpper trycket.
Känns knappt.

jag brukar trycka in en nål under nageln.. mellan nageln o huden så att säga.. brukar funka bra.. släpper man på trycket brukar man slippa att tappa nageln

Jag ser i din profil att du bara är 22, så du har mycket att lära.

I det här fallet så skall du ta ett ordentligt tag om nageln med en tång och sen dra nageln rakt ut från tån. Du måste bli kvitt dom skadade rötterna på nageln och börja om på ny kula så att säga. Om du vill slippa framtida nageltrång :fakta

Går lättare om du ber en polare sköta själva utdragandet. Är inget märkvärdigt, svider till lite bara men sen är det över.

Bultar det mycket av smärta i tån så kan man lätta på trycket genom att borra hål i nageln med en liten borr, typ en ny vass 1mm:s borr. Descinficera borren med en tändare. Man drillar med borren mellan fingrarna. Det gör inte ont. Men bultar det inte så farligt ont så är det bara att låta det vara.

Psis så gör man :borra
/Kaj

Och efter att man borrat och släppt på trycket så kan man täta hålet med en popnit.

Du kan ta en hammare och banka till den motsvarande nageln på den andra foten...
På så sätt glömmer du snabbt bort den första.

Du ska INTE

- Punktera den
- Klämma på den
- Dra i nageln (dragnagel s.a.s)

Får man ju höra både nu och då antingen med en glödgad nål eller med ett litet fint borr.

Jag pungkterar alltid mina blånaglar.

Ta på dig flipflops I tells ya! då får du garanterat ligga. Det finns inget som triggar de djuriska lustarna hos cheyer så mycket som en av strid sargad man.

Jag ser i din profil att du bara är 22, så du har mycket att lära.

I det här fallet så skall du ta ett ordentligt tag om nageln med en tång och sen dra nageln rakt ut från tån. Du måste bli kvitt dom skadade rötterna på nageln och börja om på ny kula så att säga. Om du vill slippa framtida nageltrång :fakta

Går lättare om du ber en polare sköta själva utdragandet. Är inget märkvärdigt, svider till lite bara men sen är det över.

Om man ändå trar ur nageln kan man med fördel äta den näringsrika roten på samma sätt som kronärtskockblad...:näsblod

Last edited:
Får man ju höra både nu och då antingen med en glödgad nål eller med ett litet fint borr.

Jag pungkterar alltid mina blånaglar.

Jo... men...

Saken är den, att själva blodblåsan under nageln visserligen gör ont via tryck, men är i övrigt ofarlig, sålänge inga bakterier kommer ner i den jumna bioniska massan....
Punkterar man nageln - vilket givetvis KAN vara ett alternativ...
Men bara om:

- Du med 100% säkerhet kan hålla det torrt hela tiden
- Vet att du inte kommer få ner bakterier i slask-geysern
- Kan rengöra och desinficera med jämna mellanrum, helst ha en spritkompress på som hjälper till att dra ur vätska.

Och inget av det här kan man ha 100 koll på om man ska vara arbetsför, och ha ett par heltäckande skor på sig, eller som i mitt fall förr i tiden: Kängor.
Skorna blir rena drivhuset för bakterier nämligen.

Så en punktering av nageln kan vara en relief såkalrt, men man blir i princip konvalecent oxå (som måste gå i pissetofflor och skämmas).

Så det är klart att det GÅR. (allting går)

Men risken för en inflammation (och DÅ blir det INTE roligt!) i sövvelhöle är överhängande.
Vem vet, har du tur får du kallbrand i tån och får kapa den... ;)

Det här är iaf vad jag lärt mig av regementsläkaren, som förutom att vara kirurg, dyk och flygläkare oxå var en djävel på att lära oss bygga upp en fylla på rätt sätt från grunden!
Enmycket bra man m.a.o

Så....kortsiktiga lösningar är inte alltid så långsiktiga.
Dagens visdomsord.

Min far skulle en sommar sparka på en boll som tillhörde ett par vänners hund. Han tyckte den såg mjuk ut, men den var gjord av hårdplast. Han hade bara strumpor på sig... Det gjorde ont tyckte han, men eftersom han är en sådan hård neanderthalare så sa han inget..

Dagen efter åkte vi på båtsemester, planerade att vara ute 1 vecka. Vi fick åka hem samma kväll (om jag minns rätt:va ) och boka tid hos läkaren. Roten hade gått av, så halva nagels skulle dö i alla fall.

Docktorn fick ge honom bedövning, klippte sedan av nageln mitt i, och drog bort halva nageln.. Sedan fick han gå med inpackad stortå i toffler resten av semestern.. :näsblod

Min far skulle en sommar sparka på en boll som tillhörde ett par vänners hund. Han tyckte den såg mjuk ut, men den var gjord av hårdplast. Han hade bara strumpor på sig... Det gjorde ont tyckte han, men eftersom han är en sådan hård neanderthalare så sa han inget..

Dagen efter åkte vi på båtsemester, planerade att vara ute 1 vecka. Vi fick åka hem samma kväll (om jag minns rätt:va ) och boka tid hos läkaren. Roten hade gått av, så halva nagels skulle dö i alla fall.

Docktorn fick ge honom bedövning, klippte sedan av nageln mitt i, och drog bort halva nageln.. Sedan fick han gå med inpackad stortå i toffler resten av semestern.. :näsblod

Det är det jag alltid sagt, fotboll är roten till allt ont! :D

Bort med nageln!
Har haft blånaglar och nageltrång titt som tätt.
Opererat för nageltrång 7 gånger, och jävlar vad härligt det känns att inte ha nån nagel efter att det läkt litegran, kan kännas lite obehagligt i början eftesom man är så kännslig under nageln.

Men bort med nageln och när det inte känns sådär obehagligt längre så kommer du börja fundera på om du kanske skulle operera bort alla naglar permanent, ser lite konstigt ut men är fan så skönt :hihi

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back