Blånagel - Vad göra?

Har väl fått 3-4 sådana från fotbollen. Kan man inte ta bollen tar man tån...

Har bara låtit det vara. Nageln lyfts upp av det stelnade blodet och när den nya börjar komma trillar den av.

Glöm inte att visa upp den för tjejerna på krogen. De tycker det är jetteeckligt, vill knappt titta och sedan ligga.

Som för det mesta har du rätt,, sist jag spelade fotboll slutade det med en krossad stortånagel + bruten tå. Detta skedde 1998 under fysträning på BÖS, har inte skadat mig sen dess :tummenupp

Ja ni Flottörer är ena riktiga sockertoppar! :D

Har bara låtit det vara. Nageln lyfts upp av det stelnade blodet och när den nya börjar komma trillar den av.

Glöm inte att visa upp den för tjejerna på krogen. De tycker det är jetteeckligt, vill knappt titta och sedan ligga.

Du är en riktig kvinnotjusare! :lol
Sicket raggningstrick!! :zpy

:hoppskrat

Bort med nageln!
Har haft blånaglar och nageltrång titt som tätt.
Opererat för nageltrång 7 gånger, och jävlar vad härligt det känns att inte ha nån nagel efter att det läkt litegran, kan kännas lite obehagligt i början eftesom man är så kännslig under nageln.

Men bort med nageln och när det inte känns sådär obehagligt längre så kommer du börja fundera på om du kanske skulle operera bort alla naglar permanent, ser lite konstigt ut men är fan så skönt :hihi

Zikko! :näsblod

Fan den ena är ju värre än den andra.... "börja fundera på om du kanske skulle operera bort alla naglar permanent"....

Say no more! :lol

Last edited:
Bort bort bort. :nurse klipper bort det så snabbt och det är så skönt efteråt.
Gick en vecka med min och det visade sig att tån också var bruten.
Tar man inte bort den får man med stor sannorlikhet problem senare när den nya växer ut. Hadde ont så det bultade upp i skenbenet men det fixade dom på en timme:tummenupp.
Konvalecensen var inte farlig dom klippte bort den på lördan, fick på mcstövlarna på tisdagen:tummenupp

Last edited:
Bultar det mycket av smärta i tån så kan man lätta på trycket genom att borra hål i nageln med en liten borr, typ en ny vass 1mm:s borr. Descinficera borren med en tändare. Man drillar med borren mellan fingrarna. Det gör inte ont. Men bultar det inte så farligt ont så är det bara att låta det vara.

Biltema har annars en protesfärgad primer på sprayburk. Bara att maskera av och lacka.

:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl Sluta för fan, jag får ont i magen.

Gör så här: Kapa av foten (se till att det är foten där blånageln sitter på) i en vedkap, sedan tar du en hovtång och sliter bort blånageln, problemet löst! Dessutom slipper du få mer blånaglar på den foten:gnissla

Annars kan du ju prova att borra...

Bort bort bort. :nurse klipper bort det så snabbt och det är så skönt efteråt.
Gick en vecka med min och det visade sig att tån också var bruten.
Tar man inte bort den får man med stor sannorlikhet problem senare när den nya växer ut. Hadde ont så det bultade upp i skenbenet men det fixade dom på en timme:tummenupp.

Ser att du tagit den "sköna" bedövningssprutan där det känns som dem pressar nålen rätt igenom hela tån:näsblod

Hade en likadan tråd här på sporthoj för ca 1.5 år sen och jag gjorde som alla sa , Jag tog ett litet 1 mm borr och borrade dock så borrade jag lite för långt
och inte med ett steriliserat borr , jag fick infektion och fick käka piller i en vecka plus att nageln och min tumme var stor som en fotboll , tumnageln trillade
bort efter ca 1.5 månad och den är inte riktig ännu :) hehe så kan det gå
dock så pajjade jag tumnageln med att dra en slägga allt jag hade på tumnageln , inte med mening dock , Jag svimmade nästan av smärta när jag gjorde det hehe. nageln höjdes upp så pass mycket att själva nageln satt 3 mm
över själva tummen borrra på du :)

Blå nagel (nagelhematom /subungualt hematom)

Behandling
Vid smärta: bränn hål på nageln med hjälp av spetsen på ett uträtat metallgem som värmts upp över en låga . Trycket mot nageln behöver inte vara särskilt hårt. Efter någon/några tryck uppstår ett hål genom vilket blodet kan sippra ut. Härigenom minskar trycket och smärtan försvinner.

:gnissla Hade många nagelinfektioner (med pus dvs var) som barn och minns allt för väl när morsan tog fram nål och värmde den under en tändsticka för att vara 100% säker på att den var steril. Någon fick tas bort och fick då två sprutor i nagelbandet :näsblod

Last edited:
Det här är iaf vad jag lärt mig av regementsläkaren, som förutom att vara kirurg, dyk och flygläkare oxå var en djävel på att lära oss bygga upp en fylla på rätt sätt från grunden!
Enmycket bra man m.a.o

Det här var det första intressanta jag läst i denna tråd :tummenupp Blånagel är ingen att oja sig över - det är bara lite smärta som går över vad det lider, men en riktig fylla som sitter som en smäck och gör en gott - det är viktig kunskap. Tell us!

(Mångåriga försök på egen hand har i alla fall kommit till slutsatsen: ät fet mat och drick bara kvalitetssprit, så håller både mage och huvud)

Hade en likadan tråd här på sporthoj för ca 1.5 år sen och jag gjorde som alla sa , Jag tog ett litet 1 mm borr och borrade dock så borrade jag lite för långt
och inte med ett steriliserat borr , jag fick infektion och fick käka piller i en vecka plus att nageln och min tumme var stor som en fotboll , tumnageln trillade
bort efter ca 1.5 månad och den är inte riktig ännu :) hehe så kan det gå
dock så pajjade jag tumnageln med att dra en slägga allt jag hade på tumnageln , inte med mening dock , Jag svimmade nästan av smärta när jag gjorde det hehe. nageln höjdes upp så pass mycket att själva nageln satt 3 mm
över själva tummen borrra på du :)

Preciiiiis vad jag sa!

Tänk att ingen :cdevil i yngre generationen kan lyssna!

:D

Det här var det första intressanta jag läst i denna tråd :tummenupp Blånagel är ingen att oja sig över - det är bara lite smärta som går över vad det lider, men en riktig fylla som sitter som en smäck och gör en gott - det är viktig kunskap. Tell us!

(Mångåriga försök på egen hand har i alla fall kommit till slutsatsen: ät fet mat och drick bara kvalitetssprit, så håller både mage och huvud)

TACK för att det finns EN vettig människa som gitter fråga oss äldre, som har kunslaper att förmedla! ;)

Jo! Det är så, att en fylla måste (precis som ett hus) byggas fr´ån grunden...
(såklart säger alla amatörer)
MEN! Det här ska då gå till på ett SPECIELLT* sätt :)
(såklart säger alla amatörer, som tror de vet nåt)
Dock planerar jag, herr Dr. att ha KURSER i detta!
Så jag avslöjar ingenting nu! ;) :tungan

Men hugade må ställa sin kropp till förfogande, så ska vi se vad vi kan göra.

Vänligen

Blå nagel (nagelhematom /subungualt hematom)

Behandling
Vid smärta: bränn hål på nageln med hjälp av spetsen på ett uträtat metallgem som värmts upp över en låga . Trycket mot nageln behöver inte vara särskilt hårt. Efter någon/några tryck uppstår ett hål genom vilket blodet kan sippra ut. Härigenom minskar trycket och smärtan försvinner.

:gnissla Hade många nagelinfektioner (med pus dvs var) som barn och minns allt för väl när morsan tog fram nål och värmde den under en tändsticka för att vara 100% säker på att den var steril. Någon fick tas bort och fick då två sprutor i nagelbandet :näsblod

Men HUR kan DU som är sjv-kunnig rekommendera detta kvacksalveri?
Läs mitt inlägg om infektionsrisker. Minns dina egna infektioner....
:cdevil fan...
;)

Vaddå bli av med smärtan?
Såklart man kan bli.
Men till vilket pris!
Se Floodi, han blev (precis som jag sa) konvalecent.

Så visst... för syltryggar som inte pallar lite smärta kan man borra... och ja, i dagens sammhälle är det ju inte omanligt att vara borta från jobbet 1,5 månader för en blånagel, så visst, go ahead, sjukskriv er hela bunten för fan... ;) JAG betalar skatt! Må så gott. *s*

Grundregel:

"Smärta - är bara vekhet - som lämnar kroppen!"

Dvs var glad!
Det härdar.

Last edited:
Jag vaknade på natten med en obeskrivlig smärta, ut i förådet för att hämta en borr. Den enda som var vass nog var 4mm vilket jag insåg var lite för bra, men bra karl reder sig själv:tungan Kokade ett bågfilsblad och sågade genom nageln funkade perfekt smärtan släppe omedelbart:tummenupp.

På kvällen ett antal dagar senare när hela tån var röd som en kräfta och halva foten svullen och pulserande blev detta ett ärende för akuten och en pencilinkur som placerade mig på toaletten i en vecka då den totaldödade min tarmflora:huvet :huvet.

Kommer aldrig att själv försöka lätta på trycket på en blånagel igen eftersom det finns folk som faktiskt lever på att göra sånna saker på ett kliniskt sätt:)

Det som jag tyckte var häftigt var att läkaren klippte bort nageln rengjode den och sydde tilbaka den som ett läkningsskydd som satt kvar i 10 dagar:yoparty

Ok! Tack för alla vettiga (och mindre vettiga) svar...
Jag har under helgen kommit fram till, på alldeles egen hand dessutom, att:

A; En riktig kalasfylla löser det mesta!

B; Protesfärg är dyrt... ...tillochmed på biltema...

C; Borra är bättre i andra sammanhang än fotvård! :slicka

D; Jag är en jävla kückling, och ska sluta lipa för småsaker!!!

På A svarar jag ja, C= ja, på D= ja på B vet jag inte. :viifemman

Btw: ifall du beslutar dig för att rycka nageln el borra så vill vi se det på youtube, glöm inte spela in ljudet också... :D

Hade förresten en blånagel för ett halvår sedan och försökte behålla den så länge det gick. Klippte av halva efter ett tag när den delen lossnat från tån. Körde med plåster och tejp över för att slippa fastna med stumpen i strumpan och slapp infektioner på så sätt.

Last edited:
mmmm fotboll...
Jag har alltid veat måla ett bowlingklot som en fotboll och rulla ut det på plan...

Har aldrig riktigt vågat dock :)

Jag fastnade med pekfingret mellan en 4,5 tons truck och en vagn på 1.6 ton som sakta rullade mot varandra, en total anliggnings yta på knappa 0,5 cm2

Det var en "intressant" upplevelse... Nageln lossnade inne vid roten och satt fast där fram, sjukvården ansåg att det var ett utmärkt plåster så den fick sitta tills den ramlade bort av sig själv. Ja, det gjorde förbannat ont under tiden!

/Danne

En gång i ungdomens glada dagar kom jag släntrandes på en mindre gata i ett villaområde. Detta utspelar sig i den smällkalla snöiga vintern.
Helt plötsligt får jag se en alldeles otroligt symmetrisk snöklump, lite mindre än en fotboll, som ligger precis vid infarten till ett av husen.

Naturligtvis tar jag sats och springer med all kraft mina ungdomliga och av fotbollsträning muskulösa ben bär, och sedan laddar jag på en tåfjutt som skulle ha dragit vilken fotboll som helst rätt upp i krysset från en halv fotbollsplan.

När foten träffar snöklumpen så börjar mitt än så länge hyfsat korta liv passera i revy framför ögonen. När jag sedan vaknar till sans några minuter senare så inser jag till min stora förvåning att snöklumpen ligger kvar.
Det visar sig efter en stunds vetenskaplig utvärdering att snöklumpen egentligen är en såndär fin stenkula som sitter fast i ett fundament, med ett fint lager på cirka 2mm pudersnö runt den.
Jag svär på att det fanns avtryck efter mina tånaglar i stenen. :näsblod

Men HUR kan DU som är sjv-kunnig rekommendera detta kvacksalveri?
Läs mitt inlägg om infektionsrisker. Minns dina egna infektioner....
:cdevil fan...
;)

.

Detta är faktiskt, hur konstigt det än låter, rekommendationer från sjukvårsupplysningen och FASS.

Mitt :crash immunförsvar uppkom inte förens jag var i 20 års åldern, så fram tills dess så punktera morsan med steriliserad synål :skrämd för glatta livet med gott resultat om än att hon fick hålla i mig för kung och fosterland:gnissla

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...