Blåa stålskivor koppling monster 696

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag håller på att byta kopplingslameller på en monster 696 som har slirat lite. Några skivor har blivit blåa. Kommer det att fungera endå med nya lameller eller är det kört? Kan man bonnmeka på något sätt?

Det är ju inget effektmonster direkt...
85d82f393e129cdbe4c19b94ab1e6894.jpg


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Skaffa dej inte ett följd problem som kan innebära nya lameller igen pga snålhet att byta ut slitdelar..

Byt rubbet direkt och kör utan bekymmer
 
Skaffa dej inte ett följd problem som kan innebära nya lameller igen pga snålhet att byta ut slitdelar..

Byt rubbet direkt och kör utan bekymmer
Svaret man innerst inne vet, men inte vill ha.

Tack för det! Det får bli nya fjädrar också...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Jag får lägga dom på glasbordet och kolla.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Högg inte kopplingen förut så är de bara dunka dit stålskivorna igen men du kan slipa av dem lite bara för greppets skull. Blåanlöpta skivor kan ha slagit sig och då hugger kopplingen då du ska iväg på ettan.
 
Högg inte kopplingen förut så är de bara dunka dit stålskivorna igen men du kan slipa av dem lite bara för greppets skull. Blåanlöpta skivor kan ha slagit sig och då hugger kopplingen då du ska iväg på ettan.

Inga högg vad jag kan minnas. Enda felet var att det slirade.


Fjädrar är mätta och inom spec.
Den värsta skivan ligger på 0.2 mm vilket är gränsen för lamellskivornas skevhet. Manualen nämner inte stålskivornas toleranser. Jag kan tillägga att den skevaste skivan inte är blå.

Jag testar att slipa av dom med våtslippapper och monterar. I värsta fall får man göra om jobbet. :gnissla
 
Nu är skiten äntligen på plats. Jag återkommer med resultat en annan dag.

Skivorna blev för övrigt jättefina efter en lätt våtslipning.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Krokiga skivor kan göra att den inte kopplar ut helt (dragging clutch). Märks på klonk vid växling. Svårt att lägga i ettan. Hojen vill krypa framåt med indragen koppling.
 
Krokiga skivor kan göra att den inte kopplar ut helt (dragging clutch). Märks på klonk vid växling. Svårt att lägga i ettan. Hojen vill krypa framåt med indragen koppling.
Nu när du säger det så var det lite knepigt att få i neutral, och den gick ner i varv när man slängde i ettan...

Jag har bara ägt den ett par veckor så jag har lite svårt att veta skilnaden på vad som är trasigt och vad som är italiensk själ. :-)

Jag ska ut på en längre provtur senare idag. Vi får se om det funkade eller om jag har kastat pengarna i sjön.
 
Last edited:
Nu har jag tagit en tur på över 10 mil, och det bettar väldigt bra. Det verkar dock som att det krävs lite längre inkörning jämfört med om jag hade bytt hela paketet. De första 5 milen fick jag stanna ofta och justera kopplingshandtaget men nu känns det bra och stabilt.

Jag kan sammanfatta det som en bra budgetlösning. Men inget jag rekommenderar om man vill att den ska kännas som en ny hoj.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top