blå rör..

Boris JR skrev:
2042740 Jag tror den tämligen omfattande blåfärgningen kan bero på att cykeln har fått gå hårt med orginalljudämparen som är löjligt restriktiv i kombination med sekundärluftsystemet. Ger väldigt hög avgastemp utan att det eg går särskilt snålt på höglast.....

SAS:en är borta sedan länge men var iofs inte det under inkörningen. Har haft Akrapovicslipon på sen den togs ut. Kör med 180 som huvudmunstycke nu efter lite experimenterande i somras. Kan det vara SAS:en under inkörning som färgat kröken så? Tycker inte jag körde in den onödigt hårt...

E22 skrev:
2040993 Tjena hallo eller nått.
hur får jag bort det blå på rören? (jag har provat med autosol, funkade inte så bra)

Personligen tycker jag det ser snyggt ut med blåneringar :tummenupp

Who'sYourDaddy skrev:
2043356 SAS:en är borta sedan länge men var iofs inte det under inkörningen. Har haft Akrapovicslipon på sen den togs ut. Kör med 180 som huvudmunstycke nu efter lite experimenterande i somras. Kan det vara SAS:en under inkörning som färgat kröken så? Tycker inte jag körde in den onödigt hårt...

Du skulle kanske besöka en bänk och köra en repa med A/F mätning för att se hur den mår, blåneringar är absolut inget ovanligt men här är de på gränsen till för mycket(med reservation för att jag inte sett röret i verkligheten). Har ingen aning om vad man bör åka med för munstycken då jag ännu aldrig ägt en Lc4, motardforumet it is.

hur stor skillnad gör sas:en om den kopplas bort???

Nu är det inte kromat på CRF, men systemet är riktigt blått nästan hela vägen fram till burken (krökarna är titan om det gör skillnad). Den går som ett skrollat troll, kan den ändå vara felbestyckad?

E22 skrev:
2043500 hur stor skillnad gör sas:en om den kopplas bort???

Fungerar SAS rätt skall den inte påverka förbränningen under den effektkritiska perioden dvs full trottelöppning men att man släpper in extraluft på avslag ökar tempen på avslag vilket jag inte är övertygad om hur lyckat det är i en motor som går hårt.

Jag har noterad att den blå färgen försvinner om man spolar vatten på rören när de är heta. Minns inte om rören var rostfria eller kromade dock.

Vet någon varför?

Det är nog stor risk för sprickbildning med denna metod. Alltså inget jag rekommenderar. Upptäkte det av en slump när jag tvättade hojen precis efter att jag kört.

Zilversurfer skrev:
2043513 Nu är det inte kromat på CRF, men systemet är riktigt blått nästan hela vägen fram till burken (krökarna är titan om det gör skillnad). Den går som ett skrollat troll, kan den ändå vara felbestyckad?

Är inte titanet blånat från fabrik blir det blått väldigt lätt ändå, skulle inte tro att den går snålt du racemoppar inte är bestyckade för några avgaskrav från fabrik vilket är fallet med ktms gatmoppar. Åker du med orginal avgasystem och dyl behöver du inte oroa dig.

guy_inc skrev:
2043521 Jag har noterad att den blå färgen försvinner om man spolar vatten på rören när de är heta. Minns inte om rören var rostfria eller kromade dock.

Vet någon varför?

Det är nog stor risk för sprickbildning med denna metod. Alltså inget jag rekommenderar. Upptäkte det av en slump när jag tvättade hojen precis efter att jag kört.

Blåneringar och gulning orsakas av en kemisk reaktion vilken sker betydligt snabbare när det är varmt för att få reaktionen att gå baklänges krävs snabb nerkylning gärna i kombination med ett elektronbärande medium vilket vatten är.

(Har dock aldrig märkt av effekten själv så jag drig vissa slutsatser basserat på dina observationer därför kan min kemiska förklaring vara båg)

Boris JR skrev:
Är inte titanet blånat från fabrik blir det blått väldigt lätt ändå, skulle inte tro att den går snålt du racemoppar inte är bestyckade för några avgaskrav från fabrik vilket är fallet med ktms gatmoppar. Åker du med orginal avgasystem och dyl behöver du inte oroa dig.
[/SIZE]

Tack för ett givande svar :tummenupp

Jag förstår inte hur man ska kunna bestycka bort en sådan sak.
Vad jag har förstått så får man missfärgningar redan vid ca 200 grader C, lite beroende på metall. Kanske någon klarar sig ända upp till 300 grader.

Men en frisk motor har avgastemperaturer på över 800 grader, (vet inte så exakt, men turbomotorer sniffar på temeraturer lite över 1100 grader.)
Till och med dieselmotorer har temperaturer över 500 grader.

Hur som hellst ser jag det som svårt att bestycka ner temperaturen så långt på avgasrena. Om motorn ska gå förståss.

Mats757 skrev:
2043699
Men en frisk motor har avgastemperaturer på över 800 grader, (vet inte så exakt, men turbomotorer sniffar på temeraturer lite över 1100 grader.)

Hur som hellst ser jag det som svårt att bestycka ner temperaturen så långt på avgasrena. Om motorn ska gå förståss.

Vid 1100grC börjar kolvarna smälta, En bra trimmad motor ska leverera ~ 870 grC. Det finns dom som levererar högre temp med natrium kylda avgasventiler. Inget man direkt har orginal. :tummenupp

EDIT: Smidda kolvar klarar lite högre temperaturer.

EDIT2: Nu har jag pratat med metallurgen på jobb. Enligt honom ändrar Rostfritt till blått mellan 300-700grC, beroende på hur mycket syre som tillsats. Jag vet inte om jag/du blev klokare på detta, men orsaken är andel syre iaf.

Last edited:
Mats757 skrev:
2043699 Jag förstår inte hur man ska kunna bestycka bort en sådan sak.
Vad jag har förstått så får man missfärgningar redan vid ca 200 grader C, lite beroende på metall. Kanske någon klarar sig ända upp till 300 grader.

Givetvis kan man inte bestycka bort alla blåningar, som du säger är ju avgastempen allt för hög men så länge man inte står still och tokgasar en längre period skall endast en kortare bit av röret missfärgas.
Längden på denna missfärgning är givetvis individuell men att ha såpass långtgående missfärgning på en LC4 indikerar antingen att ägaren stått still och tokgasat eller en väl hög avgastemp, hög avgastemp är ju som bekant ett tecken på snål bestyckning.

Boris JR skrev:
2043843 Givetvis kan man inte bestycka bort alla blåningar, som du säger är ju avgastempen allt för hög men så länge man inte står still och tokgasar en längre period skall endast en kortare bit av röret missfärgas.
Längden på denna missfärgning är givetvis individuell men att ha såpass långtgående missfärgning på en LC4 indikerar antingen att ägaren stått still och tokgasat eller en väl hög avgastemp, hög avgastemp är ju som bekant ett tecken på snål bestyckning.

Eftersom det i mitt fall absolut inte förekommit något stillastående tokgasande, några minuters tomgångskörning i nån kö i gbg vid enstaka tillfällen på sin höjd, så borde det i mitt fall alltså vara snålt bestyckat?

Jag låter inte ens hojen stå på tomgång längre tid än vad det tar att ta på sig hjälmen innan man lugnt drar iväg.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back