blå rör..

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
*
Tjena hallo eller nått.
hur får jag bort det blå på rören? (jag har provat med autosol, funkade inte så bra)

Bifogat

• blå.jpg
    blå.jpg
    15.2 KB · Visningar: 486
Känns det så nödvändigt, det är värmeoxidering, och även om du slipar bort det kommer det inte dröja länge innan de är blåa igen.

Bara att polera med en lappolerskiva(tyg) och poler pasta. Du kan även lägga rören i ett betbad(syra) som man använder när man svetsat rostfritt.

ViktorW. skrev:
2041005 Känns det så nödvändigt, det är värmeoxidering, och även om du slipar bort det kommer det inte dröja länge innan de är blåa igen.
så det är bara att strunta i då?
Tråkigt att dom gör dom kromade, om dom ändå inte kommer att se kromade ut efter 5 mil ju.

E22 skrev:
2041014 så det är bara att strunta i då?
Tråkigt att dom gör dom kromade, om dom ändå inte kommer att se kromade ut efter 5 mil ju.

Läste ett citat i MCM för snart 15 år sen. Det gällde en snubbe som som hade problem med blåa rör på sin kompressormatade trajja och undrade hur han skulle få dom balnka och fina igen.
Svaret han fick var "kroma om dem och ställ in hojen i garaget för alltid", samt "en hoj man åker med SKA ha blåa rör, annars är man ett tunnbröd!" :tummenupp
Tuta och kör!!

DM skrev:
2041050 Läste ett citat i MCM för snart 15 år sen. Det gällde en snubbe som som hade problem med blåa rör på sin kompressormatade trajja och undrade hur han skulle få dom balnka och fina igen.
Svaret han fick var "kroma om dem och ställ in hojen i garaget för alltid", samt "en hoj man åker med SKA ha blåa rör, annars är man ett tunnbröd!" :tummenupp
Tuta och kör!!
Ord & inga visor, nu vet jag vad det är som gäller i alla fall :tummenupp

DM skrev:
2041050 Läste ett citat i MCM för snart 15 år sen. Det gällde en snubbe som som hade problem med blåa rör på sin kompressormatade trajja och undrade hur han skulle få dom balnka och fina igen.
Tuta och kör!!

men har läst flera vill ja minnas som menat att cykeln är felbestyckad om dom blir blåa... eller minns jag fel :3freak

Mr Helmut skrev:
2041643 men har läst flera vill ja minnas som menat att cykeln är felbestyckad om dom blir blåa... eller minns jag fel :3freak

Nja det kan vara en indikering på att det går för snålt om hela avgasröret blir blått men att det blir blått längst fram är helt normalt.Blir det inte blått kör man som en gubbe (VM i politisk korrekthet)

Vackrare färg finns inte. Fast lååångt var det blåa; går lite snålt kanske ?

Last edited:
Mr Helmut skrev:
2041643 men har läst flera vill ja minnas som menat att cykeln är felbestyckad om dom blir blåa... eller minns jag fel :3freak

Jag är ganska grön på sådant här och har en fråga. Vad exakt händer om den går för snålt? Det innebär väl att det är för lite bensin i besin/luft-blandningen? Blir det för mycket värmeutveckling, och isåfall varför? Tacksam för svar! By the way, sorry att jag lånar tråden! :)

ulf_lundin skrev:
2042442 Vackrare färg finns inte. Fast lååångt var det blåa; går lite snålt kanske ?

Min är värre. Den verkar inte gå snålt om man ser till hur stiftet ser ut.

Bifogat

• blau.jpg
    blau.jpg
    51.4 KB · Visningar: 194
Who'sYourDaddy skrev:
2042517 Min är värre. Den verkar inte gå snålt om man ser till hur stiftet ser ut.

Jag tror den tämligen omfattande blåfärgningen kan bero på att cykeln har fått gå hårt med orginalljudämparen som är löjligt restriktiv i kombination med sekundärluftsystemet. Ger väldigt hög avgastemp utan att det eg går särskilt snålt på höglast.....

Who'sYourDaddy skrev:
2042517 Min är värre. Den verkar inte gå snålt om man ser till hur stiftet ser ut.
kan "glädja" dig med att det blå på mitt grenrör har sträckt sig lika långt som ditt nu, kanske lite längre till ock med.
Någon sa att orginal ljudämpare är lite väl täta (strypta). jag tänkte ta ock öppna upp dom den sista biten, ta av det svängda röret i slutet på dämparen.
det borde ju hjälpa i så fall ju.eller???

bilder på hur deet ser ut när man tagit bort det sista röret i dämparen.
på ff,jpg är det gjort & på min ktm 1.jpg är orginal.

(bilderna är lånade.hoppas grabbarna inte misstycker som är ägare till hojarna)
(skulle tacka Kilzen här på SH som bidraget med ff.jpg fotot :tummenupp , den oandra också för den delen)

Bifogat

• ff.jpg
    ff.jpg
    40.7 KB · Visningar: 132
  • min ktm 1.jpg
    min ktm 1.jpg
    137.2 KB · Visningar: 134
Som självutnämnd kontrollant av KTM krökar :mattias så ser det lite snålt bestyckat ut,kolla även på resten av systemet,det skall bli hälsosamnt gul/guldigt om det är rätt.

Min är bänkad enl konstens alla regler och är blå ca 15-20 cm ner ifrån utblåset.

Boris JR skrev:
Jag tror den tämligen omfattande blåfärgningen kan bero på att cykeln har fått gå hårt med orginalljudämparen som är löjligt restriktiv i kombination med sekundärluftsystemet. Ger väldigt hög avgastemp utan att det eg går särskilt snålt på höglast.....
Köper det där m sekundärluftsystemet.
Hm, borde ju sabba ev. lambda-mätning. Mao borde man koppla ur sånt vid bänkning m lambda.
Eller är ett sånt däringa sekundärluftsystem lite mer nyanserat, så att det inte stör fullefffektmätning ?

Ja, se moderniteter ! (Sa' han me' en r1200gs...:) )
/u

Är det dåligt om jag fortsätter & köra med hojen, så som den nu är bestyckad?
Vad kan hända?

E22 skrev:
2043034 Är det dåligt om jag fortsätter & köra med hojen, så som den nu är bestyckad?
Vad kan hända?

Nej det är inte farligt så snålt att du riskerar att bränna ventiler går det inte, du tappar dock en del effekt så ett aningen större huvudmunstycke kanske en höjd nål och plugga sekundärluftsystemet. I SM forumet finns där säkerligen bestyckningsanvisningar om du är orsäker.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back