Blända Biltullarna med 500st IR dioder

Hmm, Ja, ja vet inte. En hel semester åt att löda, låter lättare och billigare med att skaffa keps eller brytglas.

Hmm, Ja, ja vet inte. En hel semester åt att löda, låter lättare och billigare med att skaffa keps eller brytglas.

SÅ lång tid tar det inte att löda ihop de där...fast jag tog inte tid, lät en av mina nyanställda extrajobbare ta det som lödövning.

Fungerar det bra så får man leja ut jobbet till asien eller estland och göra någon snygg lösning av det, t.ex. en EU anpassad regskyltshållare med dioderna inbyggda bakom en diskret mörk front, med internt inställningsbar vinkel.

Keps eller andra "främmande föremål" som placeras på/över skylten = 1500:- i böter + böter på allt annat som kan tänkas vara fel på fordonet.

IR lysdioder....täcks knappast av någon befintlig tillämningsbar lag. Isåfall är dom till för bilens datorstyrda viltdetektor....(under utveckling...eller nåt...)

SÅ lång tid tar det inte att löda ihop de där...fast jag tog inte tid, lät en av mina nyanställda extrajobbare ta det som lödövning.

Fungerar det bra så får man leja ut jobbet till asien eller estland och göra någon snygg lösning av det, t.ex. en EU anpassad regskyltshållare med dioderna inbyggda bakom en diskret mörk front, med internt inställningsbar vinkel.

Keps eller andra "främmande föremål" som placeras på/över skylten = 1500:- i böter + böter på allt annat som kan tänkas vara fel på fordonet.

IR lysdioder....täcks knappast av någon befintlig tillämningsbar lag. Isåfall är dom till för bilens datorstyrda viltdetektor....(under utveckling...eller nåt...)

Vad kostar en såndäringa led då ?

Haha! :D

Mer sånt!
Du är en kul kille!

Jag har lödcert - du får extraanställa mig ;)

Vad kostar en såndäringa led då ?

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2021677.htm

Artikel# 75-223-45

1st 3.33:- + moms
100st 1.91:-/st + moms
500st 1.05:-/st + moms

Jag har köpt totalt 1500st...

Ett par labkort 10x50cm om man skall göra lika fula prototyper som min:

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage...a-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2002821.htm

Artikel# 48-397-26 223:-/st + moms

Nuvarande koppling som tål kontinuerlig drift utan extra komponenter:

Seriekoppla 10st i taget.

Parallellkoppla varje "serie av 10st"

Kommer dra c:a 0.2A per 100st

biltullarna skiter jag i men hojta till när du har lödit ihop nåt som dödar rådjur och älg... :yoparty

Det är väl lag på nummerskyltsbelysning till och med. Måste ju få beröm om polisen stoppar en med den där belysningen!

Det är väl lag på nummerskyltsbelysning till och med. Måste ju få beröm om polisen stoppar en med den där belysningen!

Nu ska vi inte glömma att IR står för InfraRöd. Vilket är en form av ljusvågor som blotta ögat inte kan se (samma diod sitter i framsidan av fjärrkontrollen). Bara IR-kameror och dyl kan se detta och vissa djur. Därför ser inte polisen detta ljus alls. Men kameran kan inte uppfatta vad som står på skylten (förhoppningsvis). Ser däremot ut som att man behöver ca 1000 för att få det att fungera ordentligt. Eftersom man ser skylten ganska bra med en amatör-kamera.

Men för en hoj så räcker det nog gott med 500. Måste göras lite snyggare bara.

Underbart initiativ!
Vilken vinkel skall den ha, dvs vilken vinkel har kamerorna?
Och så till den stora frågan...har du sett någon skillnad i "dina skattebeslut"?

Hehe... trevligt jobb ni har :)

- Det... e som en miljon fjärrkontroller som sitter där !!
- ...... jahha.... (!?)

:)

Hehe... trevligt jobb ni har :)

- Det... e som en miljon fjärrkontroller som sitter där !!
- ...... jahha.... (!?)

:)

Det där var grannen som tittade förbi och kollade vad det var jag pysslade med :-)

Underbart initiativ!
Vilken vinkel skall den ha, dvs vilken vinkel har kamerorna?
Och så till den stora frågan...har du sett någon skillnad i "dina skattebeslut"?

Jag har bara kört genom tullen en gång, dom hade inga problem att dra en 10:a av mig. Jag skall beställa hem fotot på det nu, troligen är vinkeln alldeles fel vilket jag egentligen redan visste...men jag ville ju även se hur petigt det kommer vara med monteringens vinklar.

Last edited:
Nu ska vi inte glömma att IR står för InfraRöd. Vilket är en form av ljusvågor som blotta ögat inte kan se (samma diod sitter i framsidan av fjärrkontrollen). Bara IR-kameror och dyl kan se detta och vissa djur. Därför ser inte polisen detta ljus alls. Men kameran kan inte uppfatta vad som står på skylten (förhoppningsvis). Ser däremot ut som att man behöver ca 1000 för att få det att fungera ordentligt. Eftersom man ser skylten ganska bra med en amatör-kamera.

Men för en hoj så räcker det nog gott med 500. Måste göras lite snyggare bara.

Trodde polisen hade övermänsklig synförmåga....måste sluta läsa dåliga serietidningar :va

Var har du hört/läst det där? Alla som säljer linser mm hänvisar ju till en väldigt oklar lagstiftning om att "det skall finnas skylt fram och bak", i princip.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back