BKK 3 juni, G-åsen.. Boende finnes!!

Var det några av er som körde i steg ett, dig på den guldfärgade Daytona 675 kommer jag ihåg från min egen grupp, jag låg bakom dig ibland. Jag körde en vit gixxer 1000. Här talas om vådliga manövrar men det var nog bara jag som fick fan för en enligt min mening korrekt omkörning i ytterspåret före snabbvänstern. Förövrigt förlade de flesta omkörningar till depå rakan av rädsla för att göra fel, vilket jag tydiligen gjorde lite då och då.

Hej, du och jag körde i samma steg ett, jag en vit gixxer. Såg du händelsevis incidenten som instruktören tog upp då han nämnde att han var nära att klippa mig då jag körde in till depån från yttre kurvan, enligt instuktörens uppgift. Någon annan som såg något av detta?

Jag såg varken nån vådlig omkörning eller incidenten vid depåavfarten som du pratar om. Däremot såg jag en annan person som höll upp handen och händå höll högerspår. Inte så bra, men handen var ju i alla fall uppe. Måste dock säga att jag tycker att det är viktigt att reglerna följs. Nån annan kan ju faktiskt ha missat målflagg (vilket hände flera gånger enligt flaggvakterna) och då kan det ju gå riktigt åt h*****e om nån håller höger och viker ut till depån. Bara att lära sig av sina misstag och gå vidare. Misstag gör vi ju alla.

Så här första gången på bana så tog man det väldigt försiktigt. Ville ju inte riskera nåt och kändes som att en hel del i vår grupp var osäkra, därför passade det bäst med extra säkra omkörningar. Var dock en gång då jag själv tyckte att jag kom väl nära den jag körde om, men bad om ursäkt efter och fick ok från den deltagaren i alla fall. :)

Hund: Aha...får hoppas nån av bilderna på daytonan blev bra då :-) Sen att föraren var usel så folk kommer garva åt min stil är väl smällar man får ta. :banana

... Däremot såg jag en annan person som höll upp handen och händå höll högerspår. Inte så bra, men handen var ju i alla fall uppe. ...

Det där gäller nog flera av oss... inklusive mig själv.... Det kan jag villigt erkänna.
Tyckte det var lite jobbigt med "depårutinen", speciellt om man kom in med lite för hög fart och/eller på fel växel och/eller i fel spår.

Dessutom kändes inte alla mina omkörningar heller speciellt säkra. Kanske inte vårdslösa, men inte klockrena heller.

Vafan, vi är ju där för att lära oss och jag tycker det fanns utrymme för några småmissar. Alla jag såg visade bra med respekt och hänsyn för detta.

Hund: Aha...får hoppas nån av bilderna på daytonan blev bra då :-) Sen att föraren var usel så folk kommer garva åt min stil är väl smällar man får ta. :banana

Jag med.. Blev så jäkla stressigt eftersom det bara var ett pass och jag försökte få några shoots från alla delar av banan. Hann inte upp till depåkurvan trots att jag bokstavligen sprang (och det var jääävligt blött i gräset, dyngsura skor sen :huvet) upp.

Väntar även jag med spänning.

Hann inte upp till depåkurvan trots att jag bokstavligen sprang (och det var jääävligt blött i gräset, dyngsura skor sen :huvet) upp.

Väntar även jag med spänning.

Blött i gräset?! Hmm...Trodde man ju inte med det varma vädret... :confused:

Vid bra väder så ses vi nog på torsdag på Sviestad.:tummenupp

Dessutom kändes inte alla mina omkörningar heller speciellt säkra. Kanske inte vårdslösa, men inte klockrena heller.

Vafan, vi är ju där för att lära oss och jag tycker det fanns utrymme för några småmissar. Alla jag såg visade bra med respekt och hänsyn för detta.

Bra inställning :)!

Vissa dundrar ju runt med knäskrap och går på sladd ur kurvorna på första dagen på bana. För de flesta tar det längre tid och mycket nöta, öva, begrunda, nöta, träna, tänka och testa. För mig har det nog från första börjar gått ganska långsamt i utvecklingskurvan om jag jämför med många andra. Men det gör inget, jag har kul och hojen är nästan lika hel och ren som den var för 3 år sen :).

Vad jag minns från lugn (och medel faktiskt) grupp var att det var väldigt frustrerande att hamna bakom någon med för mkt horn. Det var lätt att komma ifatt. Men att våga sig på en omkörning, gasa hårdare än man kanske brukar, behöva bromsa hårdare än man brukar och dessutom tvingas ta ett tightare spår man inte var van vid kändes som ett säker död ungefär.

Att jaga runt och försöka köra såfortsommöjligtochvarasnabbastigruppen när man ska lära sig de grundläggande bitarna med att köra hoj blir bara kontraproduktivt. Då är det bättre för alla att slå av lite och försöka hänga på istället. Att inte ge fullt på rakorna ger också andra en chans att ta sig förbi på ett säkert sätt.

Jag kan väl erkänna jag börjar jaga lite tider nu. Dels för att det är kul att jämföra. Men också för att få känslan för vad som ÄR fort, och vad som KÄNNS fort. Men jag stod inte heller på fullt på rakan 9/10 varv.
Sen tycker jag att det är förbannat kul att bromsa, och då måste man ju liksom gasa först :tungan

Men jag tror att det första 5-6 gångerna jag åkte bana så fokuserade jag i stort sett bara på kurvteknik och kurvhastighet. Resten kom långt senare. Och det finns fortfarande (efter betydligt fler bandagar) massa saker man blir snabb av som jag helt enkelt skiter i, för jag är inte "DÄR" än. :)

En sak i sänder..

Och säkerheten före allt! :mattias

Blött i gräset?! Hmm...Trodde man ju inte med det varma vädret... :confused:

Vid bra väder så ses vi nog på torsdag på Sviestad.:tummenupp

Inte bara blött. DYNGSURT!!! Rena sumpmarken var det mellan Esset och start/mål-rakan.

Ja jävlar, såg inte var du bodde :) Brukar du köra på torsdagarna?

Åker du hoj ner eller trailar du? Jag har en sak som ska med ner som är för stor för att ta på hojen, men jag tror inte att jag kan ta bilen ner utan att ställa till det för sambon.

Då får vi tjöta lite där. Kommer ganska säkert finnas på plats, as usual!

Last edited:
Bra inställning :)!

Vad jag minns från lugn (och medel faktiskt) grupp var att det var väldigt frustrerande att hamna bakom någon med för mkt horn. Det var lätt att komma ifatt. Men att våga sig på en omkörning, gasa hårdare än man kanske brukar, behöva bromsa hårdare än man brukar och dessutom tvingas ta ett tightare spår man inte var van vid kändes som ett säker död ungefär.

Att jaga runt och försöka köra såfortsommöjligtochvarasnabbastigruppen när man ska lära sig de grundläggande bitarna med att köra hoj blir bara kontraproduktivt. Då är det bättre för alla att slå av lite och försöka hänga på istället. Att inte ge fullt på rakorna ger också andra en chans att ta sig förbi på ett säkert sätt.

Håller med dig angående omkörningar i lugn/medel grupp (steg 1). Var ganska frustrerande att känna att man ibland var betydligt snabbare än den framför på kurviga partier, men sen inte kunna komma om på rakan för att de gasar så in i h*****e.
Visst jag mosade på ett par gånger på långa rakan för att få känna lite fart. Men oftast höll jag hyffsat moderat tempo på rakan.
Allra jobbigast var när man hade nån jättelångsam som skulle köras om och man låg som nummer tre och den framför mesar sig förbi så man själv inte hinner förbi utan fastnar bakom ett tag till. :huvet
Men men...alla ska ju hålla det tempo som dom känner sig bekväma med.
Jag tänker absolut på min egen säkerhet och på hojens fina utseende när jag kör. Vill inte förstöra denna säsongen med nån vurpa.

Har ej kört på Sviestad tidigare. Blir min första på torsdag. Har aldrig kört bana alls innan Gelleråsen. Är nybörjare på hoj.
Kommer åka hoj till Sviestad med lite annat Finspångsfolk.

Man får väl skylla sig själv lite när man inte utnyttjar depåns fastlane om man känner sig bromsad av hojarna framför :-)

Man får väl skylla sig själv lite när man inte utnyttjar depåns fastlane om man känner sig bromsad av hojarna framför :-)

Sanning med modifikation, faktiskt. Jag gör ganska ofta såna manövrar om man kommer ifatt en "klunga" (fritt spår är MITT spår :)). Men om det bara innebär att man ska köra fastlane för att komma ut bakom nån annan att ligga bakom ett varv så är det ju tämligen meningslöst. Right?

Nyheter
Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Back