Bitcoin

Har ni investerat i Bitcoin ännu?


  • Antal röstningar
    0

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vad filmerna kostar i inköp är alltså helt irrelevant för jag har inte nämnt omsättningen. Bara vinsten som är vad som kvarstår av omsättningen efter kostnader.

Lustigt att du inte klöv hårstrået om att varulagret kan säljas istället för att kastas på soptippen?

Dåså, jo du har rätt, en VHS-butik är en guldkalv vid nedläggning.
Speciellt om man bara hostar upp lite vinster från ingenstans, kanske 50.000kr+/månad istället?

Vem köper begagnad film förresten?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Dåså, jo du har rätt, en VHS-butik är en guldkalv vid nedläggning.


SKilj på "är" och "var", jag försökte visa att man kan kan rida gott på gamla meriter ett tag men antingen är jag dålig på att förmedla vad jag vill säga eller så har jag en trög elev. Alternativt så är eleven bara road av att provocera även om han fattar logiken.


Speciellt om man bara hostar upp lite vinster från ingenstans, kanske 50.000kr+/månad istället?.

Från ingenstans? Jag vet att videobutiker gav bra vinster en gång i tiden och vi pratar om att driva ett vinstbolag under avveckling.
Men jag vet inte riktigt varför jag fortsätter svara dig för uppenbarligen så vill du ju medvetet missförstå.

Vem köper begagnad film förresten?

Förslagsvis samma människor veckan före nedläggningen hyrde begagnad film? Tror du det är svårt sälja ut godislagret också? Frågan är eg riktigt dum i en värld där folk köper allt möjligt skit begagnat på nätet. Jag ser en hel del bud på beggad film här tex.
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?search=dvd&condition=2&sort=128

Förresten? Varför skriver du VHS? De byttes väl ändå ut till DVD hos varenda videohandlare? Det är ju snarare nedladdningarna ett decennium senare som dödat branschen. Och vissa har ju dessutom lyckats överleva som godisbutiker även därefter.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu skall jag klyva ett strå till... helt OT... men den där lokale självständiga butiken, finns den längre någonstans?

Så här funkar det idag OCH jag har siffrorna om ni vill starta butik i ett franchaise koncept (ej förtäckt reklam!!).

Att bygga butik kostar = 1,4 MSEK
Utbildning för att fatta konceptet = 95.000
Löpande avgift av nettoomsättning totalt 5%

Konceptet är fullständigt marknadsdominant (?)

http://www.hemmakvall.se/etablera

Räkna nu om dina siffror, gör om gör rätt... :D :glömdet

Idag? Vi pratar om avveckling ungefär samtidigt med it-yran dvs i början av seklet. Men svar ja, jag tror det finns kvar en och annan självständig butik. I alla fall är det inte allt för länge sedan de sista försvann.

Vem har pratat om att bygga upp en videobutik? Ingen lägger väl 1.4 Mkr i en butik under avveckling? Utbilda personal? Du menar att ägaren till en butik som hyrt ut film sedan kanske 80-talet måste skicka iväg sin personal på utbildning? För själv vet han inget?
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Idag? Vi pratar om avveckling ungefär samtidigt med it-yran dvs i början av seklet. Men svar ja, jag tror det finns kvar en och annan självständig butik. I alla fall är det inte allt för länge sedan de sista försvann.

Vem har pratat om att bygga upp en videobutik? Ingen lägger väl 1.4 Mkr i en butik under avveckling? Utbilda personal? Du menar att ägaren till en butik som hyrt ut film sedan kanske 80-talet måste skicka iväg sin personal på utbildning? För själv vet han inget?

Akta mina hårtoppar! Hemmakväll växer nog fortfarande förresten.

Jo, min lokale video/spel/godis/tobak och diversehandlare gav upp 2011. Då hade hon jobbat gratis i egen butik i ett halvår sa hon.... bra läge vid Fiskartorget i Malmö + stor yta. Men jag kommenterade att det går väl inte att driva videobutik i dessa dagar??? Jo, det hade nog gott men Hemmakväll har konkurrerat ut mig helt. De är riktigt duktiga sa hon... men hon hade tjänat bra på själva filmerna sa hon. Så klagade hon vilka taskiga marginaler hon hade på snus. :)

Nu vet jag förresten inte om jag klyvit ditt eller Xibalba hår :confused:

Men intressant tyckte jag. Old habits die hard
 

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Ort
linköping
Hoj
benelli 750sie
video gammalt det . vem läsar video dagbok nu för tiden .. från moster olgas bryllup 1976...
 

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Ort
linköping
Hoj
benelli 750sie
entligen stigande igen ... sålde lite bitcoin igår. folk slås jo om dom.. varför... ingen vill jo ha dom. bara jag :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Akta mina hårtoppar! Hemmakväll växer nog fortfarande förresten.

Jo, min lokale video/spel/godis/tobak och diversehandlare gav upp 2011. Då hade hon jobbat gratis i egen butik i ett halvår sa hon.... bra läge vid Fiskartorget i Malmö + stor yta. Men jag kommenterade att det går väl inte att driva videobutik i dessa dagar??? Jo, det hade nog gott men Hemmakväll har konkurrerat ut mig helt. De är riktigt duktiga sa hon... men hon hade tjänat bra på själva filmerna sa hon. Så klagade hon vilka taskiga marginaler hon hade på snus. :)

Nu vet jag förresten inte om jag klyvit ditt eller Xibalba hår :confused:

Men intressant tyckte jag. Old habits die hard

Hemmakväll tjänar uppenbarligen pengar
http://www.allabolag.se/5563444933/Hemmakvall_AB

Men tjänar deras franchisetagare pengar? Franchisebolagen brukar vara experter på att krama livet ur sina franchisetagare.

Men det är lite "Old habits die hard" som jag syftar på, det gör att vinsterna inte dör över en natt utan sakta tynar bort. Biter man sig fast för länge så blir förlusten stor men mjölkar man bara ur skiten och plockar russinen ur kakan så kan man liksom vara glad så länge det varar innan sista droppen runnit ur badkaret.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Vet du hur det fungerar? Det ar faktiskt ganska smart. Problemet ar ju volatiliteten i sjalva 'valutan'

Jag har faktiskt ingen aning varför den är bättre än helt vanliga pengar. Förklara gärna.

Och problemet med svängningarna i valutan är ju ett enormt problem. Som jag sa nyss med den Tesla S som såldes. Kostar ca 100 000 dollars vilket med kursen vid köpet blev ca 91 BTC. Idag, typ en vecka senare, kan Tesla glädja sig med att få ca 52 000 dollar för sina BTC.

Som sagt säkerligen en kanonaffär för köparen då han med största sannolikhet köpte sina BTC betydligt billigare. Men Tesla har precis sålt en bil för samma pris som en ny V70 om de inte omedelbart sålde de bitcoins de fick som betalning.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
video gammalt det . vem läsar video dagbok nu för tiden .. från moster olgas bryllup 1976...

aaaah... men hemmakväll har inte video som affärsidé tror jag. Deras idé är mer att sälja ett komplett paket fredagsmys. :) Den bästa Hemmakväll i Malmö, där är i alla fall ett halvt dussin, hade t o m gräddfil till dippen i kylskåpet till Coca Cola. :lol Hade de lätt kunnat kränga fläskfiléer och bearnei-sås (hur fan stavas det?) så tror jag nog att det skulle ingått i paketet....
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Hemmakväll tjänar uppenbarligen pengar
http://www.allabolag.se/5563444933/Hemmakvall_AB

Men tjänar deras franchisetagare pengar? Franchisebolagen brukar vara experter på att krama livet ur sina franchisetagare.

Men det är lite "Old habits die hard" som jag syftar på, det gör att vinsterna inte dör över en natt utan sakta tynar bort. Biter man sig fast för länge så blir förlusten stor men mjölkar man bara ur skiten och plockar russinen ur kakan så kan man liksom vara glad så länge det varar innan sista droppen runnit ur badkaret.

If you cannot beat them, join them. Kollar man villkoren så måste väl Hemmakväll lätt kunna mjölka den där sista droppen. Franchisetagaren måste däremot få tillräcklig vinst för att kunna få avkastning på sina 1,4 MSEK + mer i investering? Hemmakväll lägger bara ner om det inte betalar deras anställdas löner längre och då sitter butiken där med en inredning som är värdelös för nästa butiksinnehavare.

Videobutiken vid fiskartorget hade inte investerat någon miljon alls... inte i närheten, det tror jag inte, men när butiken lades ner så byggde man om till cykel-butik.

Man måste verkligen tro att typ Pay Per View o dyl inte tar över helt i nära framtid om man skall öppna eget Hemmakväll. Om man tjänar pengar vet jag inte, men man tar hela risken tycks det mig?

Sorry, nu får ni tråden tillbaka. Go'kväll.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
If you cannot beat them, join them. Kollar man villkoren så måste väl Hemmakväll lätt kunna mjölka den där sista droppen. Franchisetagaren måste däremot få tillräcklig vinst för att kunna få avkastning på sina 1,4 MSEK + mer i investering?

Jag skulle hellre joina en annan bransch. Jo, hemmakväll mjölkar nog det sista ur både kunder och butiksentreprenörer...
Ja det finns nog bättre ställen att gambla bort 1.4Mkr...
 

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Ort
linköping
Hoj
benelli 750sie
kina kina här o där. snart kan dom inte träkka färsk luft där.. så ja jo hi hi
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Jag har faktiskt ingen aning varför den är bättre än helt vanliga pengar. Förklara gärna.

Och problemet med svängningarna i valutan är ju ett enormt problem. Som jag sa nyss med den Tesla S som såldes. Kostar ca 100 000 dollars vilket med kursen vid köpet blev ca 91 BTC. Idag, typ en vecka senare, kan Tesla glädja sig med att få ca 52 000 dollar för sina BTC.

Som sagt säkerligen en kanonaffär för köparen då han med största sannolikhet köpte sina BTC betydligt billigare. Men Tesla har precis sålt en bil för samma pris som en ny V70 om de inte omedelbart sålde de bitcoins de fick som betalning.

Storsta fordelen som jag ser det ar, ar att det funkar ungefar som kontanter vid internet betalning. Dvs om du saljer nagot behover du inte ga och oroa dig for om banken kommer dra tillbaka pengarna pa det satt dom kan gora nu. Alltsa stryks i ett svep en javla massa potentiellt scam.

Du slipper avgifter typ skit-paypal 3.25%.

Sen ar inflationen i valutan forutbestamd. Skulle gissa att centralbanker varlden over inte ar direkt fortjusta i det da den riktiga inflationen i dagens fiat valutor kommer bli mycket uppenbar.

Sjalvklar finns problem, det storsta just nu ar som sagt volatiliteten men det ar ju inte sa konstigt. Aven om det kommer stravas emot ordrentligt fran vara clowner, erm forlat politiker, sa tror jag att detta ar framtiden.

:)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Storsta fordelen som jag ser det ar, ar att det funkar ungefar som kontanter vid internet betalning. Dvs om du saljer nagot behover du inte ga och oroa dig for om banken kommer dra tillbaka pengarna pa det satt dom kan gora nu. Alltsa stryks i ett svep en javla massa potentiellt scam.

Du slipper avgifter typ skit-paypal 3.25%.

Sen ar inflationen i valutan forutbestamd. Skulle gissa att centralbanker varlden over inte ar direkt fortjusta i det da den riktiga inflationen i dagens fiat valutor kommer bli mycket uppenbar.

Sjalvklar finns problem, det storsta just nu ar som sagt volatiliteten men det ar ju inte sa konstigt. Aven om det kommer stravas emot ordrentligt fran vara clowner, erm forlat politiker, sa tror jag att detta ar framtiden.

:)

Med inflation, menar du den ursprungliga definitionen eller den vardagliga?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top