Bitcoin

Har ni investerat i Bitcoin ännu?


  • Antal röstningar
    0

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag minns själv en man som hade sålt sina videobutiker på 90-talet och började investera i IT bubblan. Köpte sig en dyr lägenhet och livnärde sig som daytrader. Sedan brast bubblan och han tvingade satt sälja rubbet. Det som återstod investerade han i en medioker livsmedelsbutik. Man märkte på honom att han ångrat sig bittert för sina investeringsval. I likhet med många andra drogs han med och blev girig och fick betala ett högt pris för sitt högmod.

Vilken knasboll!

Hade han behållt videobutikerna hade han ju varit miljonär idag! VHS är framtiden! :hihi
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Sjalva grund iden med bitcoin fascinerar masta jag saga. Otroligt smidigt att skippa det centrala system av bedragare (banker) som vi nu forlitar oss pa. Konceptet tror jag alltsa ar har for att stanna. Problemet ar ju vardering av skiten.

Nar den val ar etablerad (det tror jag att den blir) blir det ju ganska latt, men just nu vette fan. Jag tror jag star utanfor ett tag till :)
 

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Ort
linköping
Hoj
benelli 750sie
anders sålde bara 250000 bitcoin till . euro. kass.. julen räddat. ingen julhjälp här :D
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
300coin.png


I kölvattnet av att den digitala valutan Bitcoin har blivit allt populärare har även en del av alternativen till Bitcoin börjat utforskas och en helt ny digital valuta som dykt upp nyss är den så kallade Dogecoin.

Det är en valuta som har sitt ursprung i memet Doge [länk] som nyligen blev utsett till årets bästa meme av KnowYourMeme [länk]. Dogecoin fungerar på samma sätt som Bitcoins och hoppar man på tidigt så kan man komma över valuta förhållandevis billigt vilket man även kunde göra med Bitcoins när de lanserades 2008.

Om sedan värdet på en Dogecoin någonsin kommer att vara i paritet med dagens Bitcoin-kurs är antagligen tveksamt men det går hur som helst att byta till sig grejer för Dogecoins i en tråd på Reddit

http://dogecoin.com/

(Källa: Feber.se)

:hihi :rolleyes:
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Vilken knasboll!

Hade han behållt videobutikerna hade han ju varit miljonär idag! VHS är framtiden! :hihi


Han hade nog gått samma öde tillmötes om han behållit butikerna. Krasst sett är videobutikerna dödsdömda. Frågan är hur länge man kan livnära sig på sin försäljning av sötsaker. Nyligen slog min lokala videobutik igen. Jag tror inte man kommer att öppna igen i någon ny regi. Enda nackdelen med att videobutiken är borta är att man nu får ta sig betydligt längre om man skulle bli sugen på godis efter kl 21.

Det var rätt tänkt att avyttra butikerna när han gjorde det, men han hade kunnat investerat pengarna han fick klokare. Samtidigt vem kan klandra honom för sina beslut. Betydligt smartare personer drogs med i IT yran och brände sig rejält. Livsmedelsbutiken han köpte drev han tills han gick in i väggen. Det tog nog inte mer än ett år eller två. Han jobbade dygnet runt själv för att få det att gå ihop. Jag hoppas att han återhämtade sig och förlikade sig med det som hänt honom. Sådana historier kan vara bra att ha i bakhuvudet när det kommer till investeringsbeslut i sådant man inte behärskar.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Han hade nog gått samma öde tillmötes om han behållit butikerna. Krasst sett är videobutikerna dödsdömda. Frågan är hur länge man kan livnära sig på sin försäljning av sötsaker. Nyligen slog min lokala videobutik igen. Jag tror inte man kommer att öppna igen i någon ny regi. Enda nackdelen med att videobutiken är borta är att man nu får ta sig betydligt längre om man skulle bli sugen på godis efter kl 21.

Det var rätt tänkt att avyttra butikerna när han gjorde det, men han hade kunnat investerat pengarna han fick klokare. Samtidigt vem kan klandra honom för sina beslut. Betydligt smartare personer drogs med i IT yran och brände sig rejält. Livsmedelsbutiken han köpte drev han tills han gick in i väggen. Det tog nog inte mer än ett år eller två. Han jobbade dygnet runt själv för att få det att gå ihop. Jag hoppas att han återhämtade sig och förlikade sig med det som hänt honom. Sådana historier kan vara bra att ha i bakhuvudet när det kommer till investeringsbeslut i sådant man inte behärskar.

Aaaah... det har jag undrat över; när videobutiken inte finns mer. I denna hörnan av världen (Malmö - Lund och även Eslöv) har kedjan Hemmakväll helt tagit över. Andra videobutiker har slagit igen, de har en grym marknadsandel. I Eslöv är Hemmakväll just godis och servicebutik, men man hyr ut och säljer mer av DVD än man kan tro. Fortfarande väldigt fina lägen (i Eslöv ju under det klassiska hotellet... )

Nu blev jag väldigt OT. Men en verkligt seglivad bransch. :glömdet

-----

@ 350,

Ta pengarna och spring... :) En lyckträff.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Tycker inte det kan utvecklas tydligare men ett exempel då.

Om varulagret kostar 100kkr och årsvinsten år 1998, efter kostnader mm ligger på 200kkr, för att sedan minska med 20kkr varje år så är vinsten år 1999 180kkr, år 2000 160 kkr osv och 2008 är vinsten nere på 0 kr men kanske fortsätter ägaren ändå att jobba ett år till, han får ju trots allt ut sin månadslön från bolaget och vinsten 2009 är nu nere på en förlust a 20 kkr, lägger han då ner och kastar varulagret(a 100kkr) på soptippen så har sista året förlorat 120 kkr. Men Summerar du vinsterna mellan 1998 och 2008 så har du under de 10 åren ackumulerat 1 mkr i vinster så de där sista 120kkr i förlust år 11, tar ner den ackumulerade vinsten till 880 kkr.
 

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Ort
linköping
Hoj
benelli 750sie
säljar på glatta livet .. men går fortfarande med vinst . ordet vinst fint ord det :kär
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Sjalva grund iden med bitcoin fascinerar masta jag saga. Otroligt smidigt att skippa det centrala system av bedragare (banker) som vi nu forlitar oss pa. Konceptet tror jag alltsa ar har for att stanna. Problemet ar ju vardering av skiten.

Nar den val ar etablerad (det tror jag att den blir) blir det ju ganska latt, men just nu vette fan. Jag tror jag star utanfor ett tag till :)

Finns ju dock ett stort problem om alla banker försvinner. Vart ska folk låna pengar?
Av andra bitcoin användare? Blir nog svårt att låna till exempelvis ett hus från en person. Då måste man låna från flera. Detta behöver förmodligen administreras av någon eller några. Dessa några vill nog ha lite ersättning för sitt jobb på samma sätt som utlånarna förmodligen vill ha ränta på sina utlånade pengar.

Och vips så har vi bitcoin banker istället.


Nej utan någon kontroll kommer nog en valuta aldrig bli stabil och därför aldrig kunna användas till något annat än att spekulera i.

Exempelvis om det var jag som köpte Teslan som länkades tidigare. Innan jag ens fått bilen levererad har värdet på de bitcoins jag betalat reducerats till att kunna köpa typ en Volvo V70.
Bra deal för mig men förmodligen sista bilen Tesla säljer för Bitcoins :banana
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tycker inte det kan utvecklas tydligare men ett exempel då.

Om varulagret kostar 100kkr och årsvinsten år 1998, efter kostnader mm ligger på 200kkr, för att sedan minska med 20kkr varje år så är vinsten år 1999 180kkr, år 2000 160 kkr osv och 2008 är vinsten nere på 0 kr men kanske fortsätter ägaren ändå att jobba ett år till, han får ju trots allt ut sin månadslön från bolaget och vinsten 2009 är nu nere på en förlust a 20 kkr, lägger han då ner och kastar varulagret(a 100kkr) på soptippen så har sista året förlorat 120 kkr. Men Summerar du vinsterna mellan 1998 och 2008 så har du under de 10 åren ackumulerat 1 mkr i vinster så de där sista 120kkr i förlust år 11, tar ner den ackumulerade vinsten till 880 kkr.

Mja, vinsten lär vara 0kr av att hyra ut 10år gamla filmer.

Sen kostar väl en film dryga 1000-lappen för hyrbutiker? Så det blir 100 filmer totalt i lager.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Mja, vinsten lär vara 0kr av att hyra ut 10år gamla filmer.

Sen kostar väl en film dryga 1000-lappen för hyrbutiker? Så det blir 100 filmer totalt i lager.

Ganska tröttsamt när du ska klyva hår på ett exempel plockat från höften! Ett exempel som jag bara fantiserade ihop för att förklara vad jag menade med höga kassaflöden relativt varulagret.

Vad tror du avskrivningstiden är på en film? Regelbundna inköp av nya filmer hör naturligtvis till punkten årliga kostnader. Dessa samt resten av varulagret bokförs sedan rimligtvis till sitt värde på begmarknaden som torde landa kring 20 kr/st. Lägg till ett godislager som kanske utgör halva varulagret. Så kanske filmerna utgör 50kkr = ca 2500 st beggade filmer

Vad filmerna kostar i inköp är alltså helt irrelevant för jag har inte nämnt omsättningen. Bara vinsten som är vad som kvarstår av omsättningen efter kostnader.

Lustigt att du inte klöv hårstrået om att varulagret kan säljas istället för att kastas på soptippen?
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Nu skall jag klyva ett strå till... helt OT... men den där lokale självständiga butiken, finns den längre någonstans?

Så här funkar det idag OCH jag har siffrorna om ni vill starta butik i ett franchaise koncept (ej förtäckt reklam!!).

Att bygga butik kostar = 1,4 MSEK
Utbildning för att fatta konceptet = 95.000
Löpande avgift av nettoomsättning totalt 5%

Konceptet är fullständigt marknadsdominant (?)

http://www.hemmakvall.se/etablera

Räkna nu om dina siffror, gör om gör rätt... :D :glömdet
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top