Bilval för att frakta hoj

Honda Civic TypeR klarar din kravlista o är billig

Kravlista
Hästkrafter > 1340kg/ 201hp :tummenupp
Körglädje = hög :tummenupp
Komfort = ej prioriterat tillräckligt bekväm som pendlarbil 40 mil :tummenupp
Utseende = Jag vill inte gråta av att titta på den :tummenupp
Miljökrav = Miljöpartister kan ta sig i häcken :arsele
Bränsleförbrukning = Spelar ingen roll :va
Dragkrok = JA 1340kg på B-kort

Mitt alternativ :banana:banana
 

Har kollat på skåp-alternativ och visst det vore det förståndiga valet, tyvärr säger rednecken i mig att om jag skall ha en transportbil skall det vara flak, alternativet är att hitta en roligare personbil och dra ett släp, frågan är då vad som finns som inte får en att börja gråta när man sätter sig bakom ratten...

Har kollat lite på en Alfa Romeo 159, kvalitetsryktet och framhjulsdrift gör ju dock att man blir lite tveksam, den skall ju hålla i sissådär tre år.

Någon som har erfarenhet av Ford Ranger? (har i och för sig lovat mig själv att aldrig äga en Ford men man kan ju ändra sig)

Honda Civic TypeR klarar din kravlista o är billig

Kravlista
Hästkrafter > 1340kg/ 201hp :tummenupp
Körglädje = hög :tummenupp
Komfort = ej prioriterat tillräckligt bekväm som pendlarbil 40 mil :tummenupp
Utseende = Jag vill inte gråta av att titta på den :tummenupp
Miljökrav = Miljöpartister kan ta sig i häcken :arsele
Bränsleförbrukning = Spelar ingen roll :va
Dragkrok = JA 1340kg på B-kort

Mitt alternativ :banana:banana


Det där är ett riktigt intressant alternativ, skall provköras litet minus för framhjulsdrift men man kan väl inte få allt här i värden...
 
Last edited:
Det där är ett riktigt intressant alternativ, skall provköras litet minus för framhjulsdrift men man kan väl inte få allt här i värden...

Jag har kört min -08 5500 mil nu på 18 månader och är nöjd,
ett minus är att fronten fullkomligt suger till sig stenskott,
men ett självmordsbenäget rådjur fixade till en omlackning så...allt löser sig.
 
Har kollat lite på en Alfa Romeo 159, kvalitetsryktet och framhjulsdrift gör ju dock att man blir lite tveksam, den skall ju hålla i sissådär tre år.

Är det Alfa Romeo som bilmärkes rykte eller modellen 159 som får dig tveksam? Motorerna i 159, Brera är baserade på GMs motorblock men modifierad av Alfa Romeo. Inte samma karaktär som de äldre motorerna, i synnerhet deras egen gamla V6. En av de trevligaste motorerna jag stött på.

Nu är jag inte insatt i 159 som begagnad eller ny bortsett från en provkörning när den introducerades. Ägde en Alfa från 1998 i 8 år och den var otroligt driftsäker. Långt över mina förväntningar vilket var en anledning till att jag behöll bilen så många år. När jag sålde den var den i princip lika fin som när jag köpte den. Körde den året runt, men såg till att sköta service och underhåll. Mest slitage delar som byttes under årens lopp.
 
Är det Alfa Romeo som bilmärkes rykte eller modellen 159 som får dig tveksam? Motorerna i 159, Brera är baserade på GMs motorblock men modifierad av Alfa Romeo. Inte samma karaktär som de äldre motorerna, i synnerhet deras egen gamla V6. En av de trevligaste motorerna jag stött på.

Nu är jag inte insatt i 159 som begagnad eller ny bortsett från en provkörning när den introducerades. Ägde en Alfa från 1998 i 8 år och den var otroligt driftsäker. Långt över mina förväntningar vilket var en anledning till att jag behöll bilen så många år. När jag sålde den var den i princip lika fin som när jag köpte den. Körde den året runt, men såg till att sköta service och underhåll. Mest slitage delar som byttes under årens lopp.

Det är allmäna ryktet som Alfa har som gör mig tveksam, återförsälj/service-nätet verkar inte vara så där helt gediget i Sverige heller.
Men när jag tittade in på hos försäljaren fick jag ett mycket positivt intryck av bilen, såg bekväm ut, snygg, tillräckligt med hk, rikligt utrustad och fortfarande ekonomiskt möjlig.
Den enda frågan som då återstår är om servicedelen funkar eller om den sköts i stil med Audis (åtminstonde som Audi skötte det för några år sedan)?
 
De åren jag ägde min Alfa var servicenätet rätt uselt om jag ska vara helt ärlig. Olle Ohlsson bolagen tog över agenturen och lovade guld och gröna skogar men höll tunt. Detta var akilleshälen för märket här i landet - inte kvalitén på bilarna. Kan hända att så är fallet fortfarande. Jag vet inte hur det ser ut. Det öppnades en ny återförsäljare här i Helsingborg i samband med att agenturen bytte hand från Olle Ohlsson bolagen till vad det är idag. De är mycket seriösare, säljer bl a även Jaguar och Landrover. Alfa Romeo är fortfarande en uddabil och någon storsäljare kommer de nog aldrig att bli så länge Alfa Romeo inte satsar på norden. Den nya agenturen jobbar med att bygga upp ett eget reservdelslager här hemma. Vet inte hur det går med det.

Under åren jag ägde min Alfa vände jag mig till en firma som specialiserat sig på Italienska bilar i synnerhet Alfa Romeo. De servade även Lanicia, Fiat, Maserati, Lambourghini för en lägre timpeng än vad t ex VAG firmorna tar ut.

I Stockholm borde det finnas en seriös återförsäljare. Vidhåller att jag inte tror att kvalitén på bilarna är sämre än något annat. Möjligt att finishen på reglage och annat inte håller Audi standard, men drivlina brukar Fiat koncernen kosta på.

Ska du äga bilen som firmabil bör du nog kolla upp vad du har för verkstäder i närheten av där du bor. Firman jag anlitade köpte delarna via den danska agenturen, till lägre pris och snabbare leveranstid än vad svenska agenturen erbjöd.

Det är allmäna ryktet som Alfa har som gör mig tveksam, återförsälj/service-nätet verkar inte vara så där helt gediget i Sverige heller.
Men när jag tittade in på hos försäljaren fick jag ett mycket positivt intryck av bilen, såg bekväm ut, snygg, tillräckligt med hk, rikligt utrustad och fortfarande ekonomiskt möjlig.
Den enda frågan som då återstår är om servicedelen funkar eller om den sköts i stil med Audis (åtminstonde som Audi skötte det för några år sedan)?
 
Nu säger jag inte att du ska köpa en sån här bil, men oavsett vilken pickup du väljer så får de plats minst 2 hojar, här är min skoda sur diesel

attachment.php


Har kört Vito i jobbet och de är helt värdelösa bilar.
Nyare caddy är rätt kul att köra och jag tror maxiskåpet är mer än 2 meter så hojen får plats på längden.

har även kört opel combo, där får hojen plats diagonalt i skåpet med det berömda håret emellan..

jag är rädd att ska du ha körglädje så funkar ingen skåp/pickup spec bra om man ine ska ha nån stor jänkare, men hur kul chassi har en sån?

Bmw dieslarna verkar ju gå sjukt bra, tror redan "18" motorn har närmare 180hk nu om jag inte misstar mig drar under halvlitern dessutom... en sån med kula de röstar jag på!
 
Så, nu har man ägnat eftermiddagen åt att försöka få lite styr på detta,
Tack för alla tips ni kommit med, perfekt med lite ny input när man kört fast.

Det jag kommit fram till är:
Skall jag ha en riktigt rolig bil, går det inte att få krok i bak på den, var ute på en tur med en Renault Megane Sport (250hk:yoparty), kul bil men omöjlig att få med krok ( Var väldigt nära att skita i detta med att transportera hoj....)
När jag lugnat ner mig en aning tog förnuftet tag i mig igen och tyvärr måste den strykas från listan.
Jag blev så till den milda grad förnuftig att jag tog ett djupt andetag och gick in till Nissan och kollade på en Primastar, en überförnuftig bil som uppfyller kraven på att kunna frakta en hoj, men i övrigt skulle jag nog dö av tristess. Kollade också in Renault Trafic med ungefär samma resultat, på frågan om skinnklädsel fick jag i stort sett ett garv till svar.

Nåja skåpbil har aldrig varit huvudspåret, ingen körglädje och ingen komfort är en kombination jag inte står ut med.

Vidare till en alfahandlare för att kolla prisbilden
311kkr för en 200hk alfa sportwagon( eller som jag brukar säga "kombi") med TI paket + lite annat, alternativt 302kkr för sedanen med samma utrustning. Med reservation för servicenätet det närmaste jag kommit någonting som möter mina krav.

När jag åkte hemmåt lystes himlen upp av en skylt det stod Mistubishi på, ä va fan tänkte jag och svängde in (Gäller bara att blunda när man åker förbi BMW och Porsche på vägen)
De visade sig ha något de kallar en L200 dessutom i något de kallar Sport utförande, hur sportigt det nu kan bli med bladfjädrar och diesel:rolleyes:
Alltnog vid en första anblick verkar denna i stort uppfylla mina krav, har insett att ska jag transportera hojen på bilen så är körglädje bara att glömma, den verkar däremot kunna ta sig fram i terräng så jag får väl ge mig ut och mosa några blåsippor istället för att leta kurviga vägar på landet.

Kom på att någon hade tipsat om Honda Civic Type R, tittat in även hos honda och möttes av beskedet att den hade slutat tillverkas av miljöskäl, jävla miljötalibaner:huvet

Så att välja mellan just nu:
Alfa 159 TI
Mitsubishi L200 "Sport"

Sökandet fortsätter....
 
Last edited:
Impreza? 2liter diesel (150hk) och du får dra 1530 på b-kort
Kul att svänga med och driver i varje hörn

Hästkrafter > bilens vikt/10 :tummenupp
Körglädje = hög :tummenupp
Komfort = ej prioriterat :tungan
Utseende = Jag vill inte gråta av att titta på den :confused:
Miljökrav = Miljöpartister kan ta sig i häcken :D
Bränsleförbrukning = Spelar ingen roll :tummenupp
Dragkrok = JA eller flak :tummenupp

Eller en Legacy kanske? Om du behöver löjligt med plats..

Vettig prismässigt
 
Last edited:

Japp, den skulle vara perfekt om det inte vore för några små, yttepyttiga detaljer:
1:Bilen skall vara ny
2:Bilen skall vara utrustad med motor (ok kunde ju ordnas enl annons)
3:Bossen skulle få bekräftat att jag är dum i huvudet om jag föreslog den:D

Men jag skulle verkligen älska att köra omkring i den så där har du helt rätt!

Impreza? 2liter diesel (150hk) och du får dra 1530 på b-kort
Kul att svänga med och driver i varje hörn

Hästkrafter > bilens vikt/10 :tummenupp
Körglädje = hög :tummenupp
Komfort = ej prioriterat :tungan
Utseende = Jag vill inte gråta av att titta på den :confused:
Miljökrav = Miljöpartister kan ta sig i häcken :D
Bränsleförbrukning = Spelar ingen roll :tummenupp
Dragkrok = JA eller flak :tummenupp

Eller en Legacy kanske? Om du behöver löjligt med plats..

Vettig prismässigt

Hmm Subaru har inte funnits på radarn, bra förslag, får leta reda på en handlare

Mycket plats är inget krav,bara jag och mitt skinställ på väg mot solnedgången "I'm a poor, lonesome rider..."
 
Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top