Bilval för att frakta hoj

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Hej
Har ett litet problem, har blivit av med mina möjligheter att frakta hoj till bana, lägligt nog skall jag snart byta tjänstebil så frågan är då vad man skall ha.

De flesta bilar är så otroligt tråkiga om de är billiga nog att kvala in runt 300 kkr eller också så går de inte att utrusta med dragkrok.

En möjlighet är en Toyota Hilux (otroligt boring) med x eller s cab så borde en hoj få plats på flaket, finns det någon som testat och hur får man upp mc:n på flaket?

Finns det någon som har något tipps på en lämplig annan bil?

Kravlista
Hästkrafter > bilens vikt/10
Körglädje = hög
Komfort = ej prioriterat
Utseende = Jag vill inte gråta av att titta på den
Miljökrav = Miljöpartister kan ta sig i häcken:D
Bränsleförbrukning = Spelar ingen roll
Dragkrok = JA eller flak

Snälla hjälp mig, har sprungit runt hos bilhandlare och tittat och blir gråtfärdig av det jag ser:gråta

Kolla om någon Saab-handlare har någon gammal 9-5a på lager.
Farsgubben hittade en så gott som fullsmetad kombi med 2.3 liters BioPower (lite tacksammare förmånsvärde och att den för den sakens skull skulle vara någon miljöbil behöver du inte oroa dig för. Vill du kan du åka vattenskidor på virveln i tanken (1,3-1,4 om du kör etanol)) för runt 260-270 loppor om jag inte är ute och cyklar.
Rätt prisvärt. Visst, lite smånervös om man får för sig att både svänga och gasa samtidigt, men rätt ok annars.

Edit: 274tkr var det visst.

Verkar finnas några nya i lager: http://www.bytbil.com/bilar/sokresu..._hos_handlare.aspx?criterias=A2ABEAY3ZfYgAYA_!

Last edited:
Coolt med en fet jänkare, men blir det inte lite bökigt att få upp hojen såpass högt. Ett lågt flak vore väl att föredra...

Mina 14 öre

Eftersom pengar inte är ett problem (tydligen) röstar jag på en Döööödge!

http://www.blocket.se/stockholm/Dodge_Ram_1500_Crew_cab_Laramie_4wd_All_utr_28880792.htm?ca=11&w=1

Det hade varit fett:yoparty , Men tyvärr är det nog lite för mycket för att passera nålsögat, men skall titta in på firman och se om det finns något annat, bra förslag!

Nä, han skrev "runt 300 kkr". Tolkade det som ett rågat mått. :tungan

Japp måttet är rågat, men inte så rågat, förra gången fick jag igenom en Z4 för 350, tyvärr går väl fortfarande gränsen där trots 3 år av inflation:huvet

Last edited:
Coolt med en fet jänkare, men blir det inte lite bökigt att få upp hojen såpass högt. Ett lågt flak vore väl att föredra...

Mäh! Är glaset halvtomt alltså? En Hemi8 orkar väl för fasen lyfta på en hoj på flaket bara man kopplar en kranlyft till den!!
He he, tänk dig hela depån som stannar upp när motorn vrålar upp cykeln i luften. Mmmmmm... :drool

Mäh! Är glaset halvtomt alltså? En Hemi8 orkar väl för fasen lyfta på en hoj på flaket bara man kopplar en kranlyft till den!!
He he, tänk dig hela depån som stannar upp när motorn vrålar upp cykeln i luften. Mmmmmm... :drool

Aha, du tänker sååå...Kran, låg inte inom min tankesfär just då jag skrev inlägget. Kranar är porrigt!!

Kolla om någon Saab-handlare har någon gammal 9-5a på lager.
Farsgubben hittade en så gott som fullsmetad kombi med 2.3 liters BioPower (lite tacksammare förmånsvärde och att den för den sakens skull skulle vara någon miljöbil behöver du inte oroa dig för. Vill du kan du åka vattenskidor på virveln i tanken (1,3-1,4 om du kör etanol)) för runt 260-270 loppor om jag inte är ute och cyklar.
Rätt prisvärt. Visst, lite smånervös om man får för sig att både svänga och gasa samtidigt, men rätt ok annars.

Edit: 274tkr var det visst.

Verkar finnas några nya i lager: http://www.bytbil.com/bilar/sokresu..._hos_handlare.aspx?criterias=A2ABEAY3ZfYgAYA_!

Lite tveksam till saab, står det en bil och ryker vid vägkanten är det i nio fall av tio just en sådan... i polarens 9-5 gav någon värmeväxlare upp och vatten och olja ingick i skön förening...

Haha, en kran vore skiten, elegant upp på flaket medans alla andra svettas med att knuffa upp cykeln på en smal planka...:D

Last edited:
Nissan har haft rätt duktiga problem med vevlager på sina nyare modeller,tjoff och du 15 000 minus på kontot då Nissan är snåla på garantin.

Problemet kommer av för små toleranser ,så det blir dålig smörjning.

Var det inte Toyota Hilux som hade problem med sina diesel motorer? Går relativt lätt att Googla fram. Kanske både Nissan och Toyota som haft problem. Det ena utesluter inte det andra.

Angående att lasta hoj på flaket så borde det gå, men det är möjligt att man får köra med nerfälld lastlucka på grund av länd på flaket. För att lasta upp motorcykeln enklast tar man en lång ramp och ställer bilen på en längre ner i nivå i t ex en sluttning och lastar hojen från något högre höjd.

Om du tänkt lasta hojen ofta hade jag nog hellre satsat på en mindre skåpbil. Lättare att lasta hojen och du kan förvara den utanför vädrets makter. En Caddy hade nog varit rätt idealisk, men den är nog för liten. En kompis köpte en Caddy Carrera Cup Edition. En något mer utrustad bil som faktiskt var rätt trevlig att köra. Tror dock kanske en Caddy Maxi som någon föreslog är ett bättre val.

Ett annat alternativ är en personbil med dragkrok. Har du förvaringsproblem kan du alltid hyra ett släp när du ska ut på banmötena.

Nissan har haft rätt duktiga problem med vevlager på sina nyare modeller,tjoff och du 15 000 minus på kontot då Nissan är snåla på garantin.

Problemet kommer av för små toleranser ,så det blir dålig smörjning.

Var inte så kräsen.
Motorcycle+on+Roof+of+Car.jpg

En jumpy får man in en sporthoj i har jag sett. Bränslesnåla och inte så stora. Dock är kupén lite trång så kanske inte så bra om man är allt för lång.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park