Biltråd: BMW 3-serie E46/E90 sedan eller kombi?

BMW lyckades så jävla klockrent med E46 modellen, speciellt med M-paketet & faceliften, tycker inte det blir mycket mer tidlöst & snyggt...har ägt 4 st & är fortfarande inte mätt på designen! :tummenupp

Att dom sedan är i princip helt problemfria & ger en sjukt skön körkänsla gör ju inte saken sämre!

Bifogat

• 23593020__1210175066__1__1-e32d8fb29502a66296d631f43a7dbfdb.__big__.jpg
    23593020__1210175066__1__1-e32d8fb29502a66296d631f43a7dbfdb.__big__.jpg
    20.8 KB · Visningar: 129
Så inget speciellt man ska hålla ögonen på vid begköp? Vad är typfel/typproblem?

Så inget speciellt man ska hålla ögonen på vid begköp? Vad är typfel/typproblem?

Var och provkörde en 320d Touring häromdagen:
Oljeläck från kardan
Obefintlig bakbroms, både pedal och hand.
Brustna bakfjädrar, bakvagnen kändes allmänt sladdrig.
Oljeläck från motorn.
Sladdrig styrning.
Detta med 148tkm på mätaren.....:confused:
/Kaj

Bmw 330 -E46 är det något att ha lr?
Har nämligen börjat få tjänningar för en sådan!

F*n vad pist man blir. :mad:

Annons i fråga:
http://www.blocket.se/vi/17707248.htm?ca=18_s

Pratar på tel och frågar hur skicket är. Det ska vara toppskick. Ok, ringer dagen efter och säger att om jag ska köra ifrån Lund till Kalmar så vill jag _verkligen_ veta om bilen är i toppskick.
- Är det NÅGOT annat jag bör veta?
- Nej, den är i kanonskick. Det enda är en liten repa på bakre vänster dörr.
- Så jag kommer inte att bli besviken?
- Nej, det kommer du absolut inte bli.

Ok, litar på honom eftersom han är fastighetsmäklare som har råd att fixa och sköta sin bil.

Sagt och gjort, kör 400km enkel resa och får kolla på bilen.
Då är den mindre repan en 50-centimeters kofångarrepa från mitten på bakdörren enda fram och över bakskärmen! 15 cm hög och 50+ cm lång! Inte nog med det. Fukt i vänster strålkastarhus och vatten/regndroppar i höger blinkers fram!

Vad f*n gör man då?! Prutar. Han vägrar. Då ser jag att bakre bromsskivor är ojämnt nötta med klossar som är nästan slut. Antagligen behöver både klossar och skivor bytas. Klossar får man räknar med men skivor ska hålla längre än 4 år på en BMW. Ok, då går han ner 2 tKr från överenskommet pris. Jag vill gå ner totalt 4 tKr för att det är
a) strålkastarhus fram måste bytas/rengöras (byta packningar)? Kostar??
b) blinkers höger fram + packningar MÅSTE bytas, Kostar 1000+ Kr.
c) repa bakdörr + bakskärm MÅSTE poleras upp och kanske kan räddas till 90%. Kostar garanterat 1000+ kr och osäkert om det kan bli nyskick på det.
d) klossar + skivor bak inom 1-2 år MÅSTE bytas. Kostnad 3000+ Kr.

Bör tilläggas att bilen är as-snygg och jag har rest 5h+ för att se den. Är det värt risken och jobbet?

Nej, det är det inte. Så jag vände på klacken.

Men det som retar mig är inte att jag lagt 1000Kr på resan. Det som retar mig är att han är en j*vla idiot som inte kan förklara ärligt vilket skick bilen är i.

Man blir förbannad! :mad:

Edit: Var bara tvungen att skriva av mig. Man hoppas ju(h) att säljaren håller vad han lovar, men denna karl verkade mest ointresserad och dryg.

Last edited:
Min köpare fick ej sitt lån...så du har chansen fortfarande... ;)
Min bil har dessutom inga repor..eller imma...eller annat. :tungan

http://www.blocket.se/vi/17864334.htm?ca=11_s

Den ser skitfin ut (faktiskt), men jag tar tyvärr inga risker längre. Har varken lust eller tid till att ta mig till Stockholm för att köpa bil. Det ska vara inom en tvåtimmars-radie. Allra helst hos en handlare så man kan få 1 månads garanti + allt tipptopp och rekondat vid hämtning.

Dessutom, den får du såld inom 1 vecka. ;)

Grr, om jag ändå hade varit i bilbytartagen....rätt fälgar och allt! :tummenupp
Det hjälper ju inte dig men vill bara tala om att det ser ut som en fin bil. :rolleyes:

Men hallå, det är jag som är offret här. :(

Det ÄR en jävligt fin bil, jag körde 50 mil för att hämta den & hittade inget att gnälla över.
Bara höra av dig om du är sugen, ska visa den ikväll får se hur det går.

Kan säga att jag har en E46 -02 facelift 320D Touring med steptronic lådan och är GRYMT nöjd med bilen. Den har lallat 12.000 mil utan ett problem och med lite boxtrim så körde jag ifrån polarens -01 A4 avant 2.4i med Tiptronic låda. Han blev snopen :D

bmw2.jpg

Vad är facelift i detta sammanhanget?

Något med strålkastarna antar jag?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...