Biltråd: BMW 3-serie E46/E90 sedan eller kombi?

Har precis sålt Alfan.. :(

Bifogat

• MyAlfa_156_small.JPG
    MyAlfa_156_small.JPG
    31.3 KB · Visningar: 109
Hade jag behövt byta bil hade mitt val varit enkelt! :)

http://www.blocket.se/vi/17624547.htm?ca=23_3_s

Humor. :lol

Kolla förra inlägget (och tiden jag postade). ;) Har kört Alfa de 3 senaste åren med ett boysmile vartenda mil, men nu är jag sugen på düskpil mitt bakhjulssnurr och me liksey Bebba E46 ünd E90.

Var lite inne på en Åudi ett tag men de ser så menlösa ut på utsidan. På insidan också faktiskt. Audi = mellan-mellanmjölk.

E90 är ful.
Nu missade du min iaf...går till nya lyckliga ägaren i morgon.

Aj f*n. Oh well, du blidde av med den ganska snabbt verkar det som. Grattis.

Mer n00b-frågor:
Har inte BMW M-paketet längre som tillval 06+?
verkar ha ersatts av Dynamic-, Comfort- och Advantage-paket?

Kolla förra inlägget (och tiden jag postade). ;) Har kört Alfa de 3 senaste åren med ett boysmile vartenda mil, men nu är jag sugen på düskpil mitt bakhjulssnurr och me liksey Bebba E46 ünd E90.

Var lite inne på en Åudi ett tag men de ser så menlösa ut på utsidan. På insidan också faktiskt. Audi = mellan-mellanmjölk.

Haha, ja jag såg det. :hihi

Du kommer säkert köra alfa igen en vacker dag.

Jag skulle absolut kunna tänka mig en BMW, men en 159 sportwagon, det blir det nog den dagen 147:an ska bytas ut. :nicka

Passar på att fråga? jag är jävligt sugen på att köpa en beg Alfa 156, men är lite rädd för kvaliiteten på italienska bilar. Hur upplevde du den som Alfa ägare

Passar på att fråga? jag är jävligt sugen på att köpa en beg Alfa 156, men är lite rädd för kvaliiteten på italienska bilar. Hur upplevde du den som Alfa ägare

Köpte min för 3 år sedan, med 4000 mil på mätaren. Körde till 9000 mil. En 2.0 TS med Momo-paketet. Det som 156:orna är kända för problemmässigt är spindelleder fram (båda mina gick, 1500-2000kr/st). Det är lite dyarare att fixa eftersom du har dubbla länkage fram (men vilken kurvstabilitet å andra sidan).

Förutom det gick kupéfläkten (ca 1000kr). Tror det var alles som pajade. Sen har du förstås det vanliga slitagedelarna som du får hålla koll på, avgassystem, rost (ovanligt, de är galvade upp till fönstren. brukar finnas endel ytrost undertill) och andra almänna grejer som du får kolla på vilken begbil som helst.

Så de pajar absolut inte oftare än en sketen Volvo eller dito. Man får dessutom rätt mycket bil för pengarna eftersom man kan fynda och pruta. Dåligt andrahandsvärde = ja, menbilliga i inköp begagnat också å andra sidan.
2.0TS är i princip lika pigg/slö som 2.5 V6 (eftersom dn senare är tyngre).

Bifogat

• IMG_0745_alfa_blackandwhite_lightness_mini.jpg
    IMG_0745_alfa_blackandwhite_lightness_mini.jpg
    44.8 KB · Visningar: 100
  • IMG_0868 copy_mini.jpg
    IMG_0868 copy_mini.jpg
    53.6 KB · Visningar: 119
Last edited:
Köpte min för 3 år sedan, med 4000 mil på mätaren. Körde till 9000 mil. En 2.0 TS med Momo-paketet. Det som 156:orna är kända för problemmässigt är spindelleder fram (båda mina gick, 1500-2000kr/st). Det är lite dyarare att fixa eftersom du har dubbla länkage fram (men vilken kurvstabilitet å andra sidan).

Förutom det gick kupéfläkten (ca 1000kr). Tror det var alles som pajade. Sen har du förstås det vanliga slitagedelarna som du får hålla koll på, avgassystem, rost (ovanligt, de är galvade upp till fönstren. brukar finnas endel ytrost undertill) och andra almänna grejer som du får kolla på vilken begbil som helst.

Så de pajar absolut inte oftare än en sketen Volvo eller dito. Man får dessutom rätt mycket bil för pengarna eftersom man kan fynda och pruta. Dåligt andrahandsvärde = ja, menbilliga i inköp begagnat också å andra sidan.

Sen bör du tillägga att man ska koll hur ofta den är servad och med vilken olja, i vilket fall om valet gäller en TS-maskin.
Många slarvar med service och får då en skuren motor som följd då det verkar som att 2,0an är lite känslig med ramlager osv.

Men som du säger, man kan lika gärna köpa sig en 2,5V6. Min bror har en med SP3-paket och är mycket nöjd!

Det var detta jag syftade till inredningen tidigare i tråden.. ;)

Hur kan du ens jämföra en ts med en 2,5.a de lirar ju inte ens nära på i samma, liga, ungefär som att jämföra ett division VII-lag med ett elitserielag.
/Kaj

Det är alltså E46 man vill ha. Inte E90.

http://www.automotorsport.se/biltester/2007/0707/070707.pdf

Hur kan du ens jämföra en ts med en 2,5.a de lirar ju inte ens nära på i samma, liga, ungefär som att jämföra ett division VII-lag med ett elitserielag.
/Kaj

Nja. Isf kan vi vara övernes om att inte vara överens. Jag har kört båda modellerna och tyckte inte det var skillnad. Jag vågar nog påstå att det är allmänt känt att 2.5 V6 är mer understyrd/framtung och anses inte vara mycket vassare än 2-litern. Ung. som att jämnföra en 323 vs en 325.

Anyhoo.. Det är inte därför vi är här. :)

Fortsätt.

Last edited:
Varför inte satsa på en E60 ifall du är i behov av utrymme?

Jag körde 0,62L/mil (enligt datorn) med min gamla 323 -98 (ja det är 2,5L sexan i den) dock var jag extremt försiktig på gasen. I övrigt kom jag inte över 1L/mil många gånger.

Så kör på 325, du får ett trevligt vrid i den med samma förbrukning som en 320. Dock lite dyrare i försäkring.

Jag körde 0,62L/mil (enligt datorn) med min gamla 323 -98 (ja det är 2,5L sexan i den) dock var jag extremt försiktig på gasen. I övrigt kom jag inte över 1L/mil många gånger.

Så kör på 325, du får ett trevligt vrid i den med samma förbrukning som en 320. Dock lite dyrare i försäkring.

Tack. 325:an är en tusing dyrare om året i försäkring så det kan man leva med.

Men sen är frågan hur lättsåld/står sig i värde om X år. Tycker redan många stora motorer ligger kvar länge på blocket och folk har en tendens att gå mot moppemotorer i sina bilar som är "miljövänliga". 2.5L motor idag är ju(h) jÄtTeStåårt. :rolleyes:

Vi får väl se vad som poppar upp först, en fin 320/325 sedan/touring.

Nej, du vill inte ha en 320 bensinare. Den är trött.
BMW lyckas göra sina bilar bensinsnåla trots stora motorer, varför en sexa drar marginellt mer än en fyra.

Annars kollar du på dieseln. Jag har precis bytt min 330 till en 320 diesel. vridmomentet är i princip detsamma, dieseln är dock inget man drar vid rödlysena med, men....jag har växt ifrån det.

E91 med sportchassi is da shit nu.

Hade jag behövt byta bil hade mitt val varit enkelt! :)

http://www.blocket.se/vi/17624547.htm?ca=23_3_s

Så jäkla snygg! Fast det ska vara den "vanliga" och ingen kombi ..

Nej, du vill inte ha en 320 bensinare. Den är trött.
BMW lyckas göra sina bilar bensinsnåla trots stora motorer, varför en sexa drar marginellt mer än en fyra.

Annars kollar du på dieseln. Jag har precis bytt min 330 till en 320 diesel. vridmomentet är i princip detsamma, dieseln är dock inget man drar vid rödlysena med, men....jag har växt ifrån det.

E91 med sportchassi is da shit nu.

Kan inte hålla med om det, jämför du en 318 (2.0, fyrcylindrig på 143 hästar) så drar den 2-3 dl mindre per mil än den lilla sexan på 170 hästar.

Däremot som jag skrev tidigare i tråden så är det knappt nån skillnad i bensinförbrukning mellan en 320 och 330, vilket gör 320 till ett ganska så dåligt val..

Bara min åsikt :tummenupp

Last edited:
Kan inte hålla med om det, jämför du en 318 (2.0, fyrcylindrig på 143 hästar) så drar den 2-3 dl mindre per mil än den lilla sexan på 170 hästar.

Däremot som jag skrev tidigare i tråden så är det knappt nån skillnad i bensinförbrukning mellan en 320 och 330, vilket gör 320 till ett ganska så dåligt val..

Jo, men nu var det ju 320 kontra 325 som avsågs.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna