Biltips, Focus ST eller Civic Type R

Provkör punkt

Fården överaskar faktiskt och jämföelsevis en praktisk bil. Honda gör som vanligt bra grejjer men det är inte mkt av sminket som är tilltalande för de utan bakåtvänd kepa, föregångaren var väl kanske inte fager den heller med sitt mpv utseende men istället för att utveckla dess fina vägengenskaper så avveckla dom de istället.. typ. Tändningsnyckel och startknapp är ännu en finess som inte fyller någon funktion.

Forden går säkert sönder på 1000 fler ställen och rostar ev. snabbare än en japs men provkör som sagt =)
 
Volvomotor-fikusen är trevlig, men det är en ford, med allt det innebär...
TypeR civicen är inte så trevlig, men det är en honda, med allt det innebär...

Bara att välja.
 
Ja, föregångaren är lite roligare att köra och går någon sekund snabbare runt en bana, men komforten är bättre i de nyare. Personligen så har jag ju som sagt lagt snart 16 000 mil i en Type R från 2004, så jag har inget emot lite buller och stötighet.
Den här med ett par roligare fälgar kan vara ett vettigt köp om man kan sträcka sig till den äldre modellen. http://www.blocket.se/stockholm/Honda_Civic_Type_R_2agare_54507234.htm?ca=11&w=2

Eller kanske denna (även den behöver dock en uppryckning på fälgfronten).
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_Civic_Type_R_55120949.htm?ca=11&w=2
 
Provkör punkt

Fården överaskar faktiskt och jämföelsevis en praktisk bil. Honda gör som vanligt bra grejjer men det är inte mkt av sminket som är tilltalande för de utan bakåtvänd kepa, föregångaren var väl kanske inte fager den heller med sitt mpv utseende men istället för att utveckla dess fina vägengenskaper så avveckla dom de istället.. typ. Tändningsnyckel och startknapp är ännu en finess som inte fyller någon funktion.

Forden går säkert sönder på 1000 fler ställen och rostar ev. snabbare än en japs men provkör som sagt =)

Det är just utseendet som talar emot Hondan, lite väl pubertal... Forrden har ju betydligt mjukare framtoning.
Dock är det problemfrihet som värderas högst och där verkar ju Hondan vara svårslagen.

Men helt rätt, provköras ska det!
 
Eller så siktar du på något helt annat, en Honda S2000:yoparty 240 sugmotorhästar.. Lite svårt att hitta en fräsch för 80tkr men för runt 100tkr bör det gå.
 
Eller så siktar du på något helt annat, en Honda S2000:yoparty 240 sugmotorhästar.. Lite svårt att hitta en fräsch för 80tkr men för runt 100tkr bör det gå.

Mer än gärna, har dock lite krav på att bilen är lite praktisk... Sambon börjar antyda tillökning, kan se hennes min om jag kommer hem med en S200:D
 
Vi hade en 2006 Focus i lite drygt 20.000 mil och den gick bra. Styrningen är fin på dom.
Men har du annars kollat på Toyota Corolla T-Sport?
 
Har du kikat på Mazda 3 MPS? Jag har själv aldrig kört en sådan man den verkar hålla bra och är ett bra alternativ till de andra bilarna du har föreslagit. Nackdelen är att den nog är hyffsat törstig, men det är även ST:n. Fördelen med Mazdan är diffbroms och en vridstark turbomotor.

Mazdan bygger på Forden så det är inte konstigt att dom har likartade för och nackdelar. Är man rädd för Ford (vilket jag inte är själv) ska man nog vara snudd på lika rädd för Mazda. Eller samtida Volvo.
 
Jag lägger också en röst på Honda Civic Type R.

I vintras åkte jag och en polare här från JKPG ner till Val Thorens, ca 380 mil fram och tillbaka, med skidor, snowboards och diverse annan packning (allt i bilen, ingen takbox). Varken komfort eller utrymme var några som helst problem. Riktigt skön bil, både smidig och rolig att köra, känns driftsäker och duktigt bränslesnål. (dock en vanliga Civic från 2011, ej Type R)

Hade gärna ägt en sådan själv :)
 
hahah sköna fördomar om Fårrd :crash

Har ägt och kört många Fårrdar i mina dar , även jobbat med dom som plåtis i massa år , ingen har "rasat i bitar" eller ens stannat
Samma gäller som för alla bilar , är den skött och servad så brukar nyare bilar bara funka ... men Fårrd ÄR ett "budgetmärke" (likaså Honda,Citroen,Renault,Kia och resten av skiten i mellansegmentet)

och ST (eller ännuhellre RS) är grymma bilar , mycket kul per krona

Ja. Jag bygger min åsikt på en Ford Focus som jag kört och en kompis som båda han och sambon hade Focus samt ett antal i bekantskapskretsen som råkat ut för vad som uppenbarligen måndagsexemplar. Problemet är att ingen haft något som inte verkat som första bilen på måndag morgon av linan.
Faktum är att jag inte stött på någon som kört en Ford Focus tillverkad 2000-2005 som inte fått byta båda drivaxlarna före 10 000 mil. Tyvärr verkade dom hålla strax över dom 6000 mil som Ford lämnade garanti för så dom har samtliga fått stå för kalaset själva. Knappar för att öppna bakluckan har gett upp, växellådor som rasat mm. Och då är det inte frågan om bilar som buskörts.

Som referens kan man ju nämna när Audi hade problem med länkarmsbussningar så bytte dom på goodwill fram till 20 000 mil därför att dom ansåg att dom grejorna ska fan inte rasa.

Och jämför du statistiken för Ford och Honda hos bilprovningen så inser man rätt snabbt att det inte är i närheten att man kan jämföra kvaliteten på dom. Ford är våldsamt mycket sämre vad gäller antal anmärkningar.
 
Har egen erfarenhet av Ford sedan mååååånga år. Min första bil (och enda Ford) var en Cortina -64. Kompisar köpte ibland Ford (bara en gång, av misstag) men ångrade sig bittert. Min far hade tre tjänstebilar på raken under Granada/Scorpioeran.

Genomgående i historien så har Fordar sålts i massor till mindre vetande, varefter missbrukare och lodisar förvånande snabbt kommit över dem. Idag behöver man inte ens fundera. Är det inte hemtjänsten så är det en missbrukare.

Ingen slump att Lindengrens "Tjackpundar Custom Kit" i form av självhäftande sladdhärva att fästa under instrumentpanelen var avsedd för Ford Taunus.
 
Den såg fräsch ut!
Grattis till ett problemfritt och förbaskat roligt bilköp!
Var noga med att kolla oljenivån bara. När man varvar satan så drar de en del olja, och de tycker inte om att gå torrt.
Håller man koll på detta regelbundet (var 100:e mil) och toppar upp vid behov, så är man safe.
 
Den såg fräsch ut!
Grattis till ett problemfritt och förbaskat roligt bilköp!
Var noga med att kolla oljenivån bara. När man varvar satan så drar de en del olja, och de tycker inte om att gå torrt.
Håller man koll på detta regelbundet (var 100:e mil) och toppar upp vid behov, så är man safe.

Ytterst få tycker väl om när det går torrt?
 
Back
Top