Biltemas transportstöd

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
eller så köper man ett sånt
http://www.pit-bull.com/trailer-restraint.shtml

detta går att använda utan att spänna ner hojen
den står stadigt & använder sig av hojens fjädring.

lite dyrt dock

eller så köper man ett sånt
http://www.pit-bull.com/trailer-restraint.shtml

detta går att använda utan att spänna ner hojen
den står stadigt & använder sig av hojens fjädring.

Japp, det där är rätt "tänk".
Men lite många moment.

Jag tänker tillverka ett litet fäste med en spännögla i som man skruvar fast med skruvarna till framskärmen.
Där fäster man spännbandet som stabiliserar hojen i sidled. Bak spänner jag alltid i överkant på bakhjulet och
runt en eker, åt båda hållen.

Kan "Skryta" med att aldrig tappat en hoj sen jag började skjutsa hojar i slutet på -60talet.

/KentW
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Japp, det där är rätt "tänk".
Men lite många moment.

Jag tänker tillverka ett litet fäste med en spännögla i som man skruvar fast med skruvarna till framskärmen.
Där fäster man spännbandet som stabiliserar hojen i sidled. Bak spänner jag alltid i överkant på bakhjulet och
runt en eker, åt båda hållen.

Kan "Skryta" med att aldrig tappat en hoj sen jag började skjutsa hojar i slutet på -60talet.

/KentW

hmm.. många moment ? tittade du på videon ? tar 10 sek att sätta dit, kör rakt in i släpet & klickar fast.. dit med en sprint.. klart att köra


känner en som har sådan, kör först iväg från depån på bandagar.
kräver inte att vara 2, tar ingen tid alls..


JAG kommer att köpa ett sådant iaf
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Fattar inte hur tiden det tar att lasta en hoj ens kan vara ett argument? Tar väl inte mer än 5min oavsett stöd.

Har ett biltema själv och lägger trasor i "rännorna" så inte däcken fastnar samt deras spännremmar som inte komprimerar gaffeln öht.

Att köpa ett för 1600:- känns lite som att köpa kolfiberkåpor för att spara vikt...
 

Kjell-Anders

Medlem
Gick med
27 Jul 2008
Ort
Södertälje
Hoj
Jättegammal R6
Jag har ett enkelt hemsnickrat stöd gjort av spillvirke (reglar) för två hojar. Kostnad c:a 0 kr... Tidsåtgång för tillverkning ungefär en timme.

Behöver inte skruvas fast då stödet kilas fast i framlämmen. Depåstödet bak.
Endast två remmar behövs - en som håller fast framhjulet och en som håller ned bakhjulet mot depåstödet och fixerar det i sidled.

Sitter bergfast och hojarnas fjädring är obelastad.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Ingen som har haft problem med att framhjulet sätter sig något så in åt helvetet i stödet från biltema?

Det har iallfall jag, Kör racedäck och brukar ställa in hojen direkt efter sista passet på banan orkar inte vänta på att däcken kallnar :(
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Har prövat ett antal olika stöd och för det mesta har det varit antingen skräp som inte är robust eller så har bakläppen varit för stor så det inte funkar med en sporthoj.
För några år sedan hittade jag rätt stöd, stabilt, bultbart, hojen står stadigt och det känns 100% pålitligt. Har det fastmonterat i släp och är nu inne på mitt andra släp med det.
Stödet kommer från Jula (400.-) och är överlägset stöd som kostar tredubbelt.

Och när det gäller att spänna fast hojen så spänner jag så klart gaffelben och sving. Inga tokigheter som att spänna över styret osv.:dummer
 

Erebus

Kroniskt försenad
Gick med
23 Nov 2010
Ort
Malmö
Hoj
MT-09 -14, GSX-R 1000 -06 *Stulen, CBR 600 RR -03 banhoj, Fireblade -96, Kawa KLX 650 C -93 *Såld
Ingen som har haft problem med att framhjulet sätter sig något så in åt helvetet i stödet från biltema?

Det har iallfall jag, Kör racedäck och brukar ställa in hojen direkt efter sista passet på banan orkar inte vänta på att däcken kallnar :(
Använd en handduk så sätter det sig inte. Iaf inte så hårt.
 

Richard_Uppsala

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Uppsala
Hoj
-07, Honda CBR1000RR
Precis, man får inte invaggas i falsk säkerhet. Å andra sidan så tror jag att gemene motorcyklist är så rädd om hojen att det de första gångerna man lastar hoj på släp ser ut som ett överdimensionerat spindelnät.
Mer rutin=färre remmar. :)

Haha, ja, jag var nojig som fan första gången jag åkte Gotlandsfärjan med hoj! ... sen kastade jag hojen i makadamen efter rakan, så det kändes rätt fånigt i efterhand ;)
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Ingen som har haft problem med att framhjulet sätter sig något så in åt helvetet i stödet från biltema?

Det har iallfall jag, Kör racedäck och brukar ställa in hojen direkt efter sista passet på banan orkar inte vänta på att däcken kallnar :(

Jo samma här.. men för den kosingen så får det va.. :tungan
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top