Biltemas transportstöd

eller så köper man ett sånt
http://www.pit-bull.com/trailer-restraint.shtml

detta går att använda utan att spänna ner hojen
den står stadigt & använder sig av hojens fjädring.

lite dyrt dock

eller så köper man ett sånt
http://www.pit-bull.com/trailer-restraint.shtml

detta går att använda utan att spänna ner hojen
den står stadigt & använder sig av hojens fjädring.

Japp, det där är rätt "tänk".
Men lite många moment.

Jag tänker tillverka ett litet fäste med en spännögla i som man skruvar fast med skruvarna till framskärmen.
Där fäster man spännbandet som stabiliserar hojen i sidled. Bak spänner jag alltid i överkant på bakhjulet och
runt en eker, åt båda hållen.

Kan "Skryta" med att aldrig tappat en hoj sen jag började skjutsa hojar i slutet på -60talet.

/KentW
 
Japp, det där är rätt "tänk".
Men lite många moment.

Jag tänker tillverka ett litet fäste med en spännögla i som man skruvar fast med skruvarna till framskärmen.
Där fäster man spännbandet som stabiliserar hojen i sidled. Bak spänner jag alltid i överkant på bakhjulet och
runt en eker, åt båda hållen.

Kan "Skryta" med att aldrig tappat en hoj sen jag började skjutsa hojar i slutet på -60talet.

/KentW

hmm.. många moment ? tittade du på videon ? tar 10 sek att sätta dit, kör rakt in i släpet & klickar fast.. dit med en sprint.. klart att köra


känner en som har sådan, kör först iväg från depån på bandagar.
kräver inte att vara 2, tar ingen tid alls..


JAG kommer att köpa ett sådant iaf
 
Fattar inte hur tiden det tar att lasta en hoj ens kan vara ett argument? Tar väl inte mer än 5min oavsett stöd.

Har ett biltema själv och lägger trasor i "rännorna" så inte däcken fastnar samt deras spännremmar som inte komprimerar gaffeln öht.

Att köpa ett för 1600:- känns lite som att köpa kolfiberkåpor för att spara vikt...
 
Jag har ett enkelt hemsnickrat stöd gjort av spillvirke (reglar) för två hojar. Kostnad c:a 0 kr... Tidsåtgång för tillverkning ungefär en timme.

Behöver inte skruvas fast då stödet kilas fast i framlämmen. Depåstödet bak.
Endast två remmar behövs - en som håller fast framhjulet och en som håller ned bakhjulet mot depåstödet och fixerar det i sidled.

Sitter bergfast och hojarnas fjädring är obelastad.
 
Ingen som har haft problem med att framhjulet sätter sig något så in åt helvetet i stödet från biltema?

Det har iallfall jag, Kör racedäck och brukar ställa in hojen direkt efter sista passet på banan orkar inte vänta på att däcken kallnar :(
 
Har prövat ett antal olika stöd och för det mesta har det varit antingen skräp som inte är robust eller så har bakläppen varit för stor så det inte funkar med en sporthoj.
För några år sedan hittade jag rätt stöd, stabilt, bultbart, hojen står stadigt och det känns 100% pålitligt. Har det fastmonterat i släp och är nu inne på mitt andra släp med det.
Stödet kommer från Jula (400.-) och är överlägset stöd som kostar tredubbelt.

Och när det gäller att spänna fast hojen så spänner jag så klart gaffelben och sving. Inga tokigheter som att spänna över styret osv.:dummer
 
Ingen som har haft problem med att framhjulet sätter sig något så in åt helvetet i stödet från biltema?

Det har iallfall jag, Kör racedäck och brukar ställa in hojen direkt efter sista passet på banan orkar inte vänta på att däcken kallnar :(
Använd en handduk så sätter det sig inte. Iaf inte så hårt.
 
Precis, man får inte invaggas i falsk säkerhet. Å andra sidan så tror jag att gemene motorcyklist är så rädd om hojen att det de första gångerna man lastar hoj på släp ser ut som ett överdimensionerat spindelnät.
Mer rutin=färre remmar. :)

Haha, ja, jag var nojig som fan första gången jag åkte Gotlandsfärjan med hoj! ... sen kastade jag hojen i makadamen efter rakan, så det kändes rätt fånigt i efterhand ;)
 
Ingen som har haft problem med att framhjulet sätter sig något så in åt helvetet i stödet från biltema?

Det har iallfall jag, Kör racedäck och brukar ställa in hojen direkt efter sista passet på banan orkar inte vänta på att däcken kallnar :(

Jo samma här.. men för den kosingen så får det va.. :tungan
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top