Biltemas sk bobiner.

Ursäkta OT nu, men min fråga är inte värd en egen tråd.

Skulle montera bort mina nuvarande bobiner, fick loss höger bak men j*vlar va den satt.
SJÄLVKLART rundrar jag den vänstra, att ta en rörtång o vrida bobinen funkar ju inte då den bara snurrar.

Tips ? Hur får jag loss den ? Det sitter ju heller inte lite hårt. Ta fram tigersågen o kapa skruvskallen / ta bort bobinen och ta en svetstång o skruva ut skryven ? men skall jag behöva såga på hojen HAHA ?

:Borra?

Kanske skulle fungera bra med vinkelslipen annars, då blir ju även bulten varm och kanske släpper lättare när man försöker vrida loss den med en svetstång eller liknande.

Känns fel att gå emot hojen med en vinkelslip i handen :S
Skall grotta lite mer i det när det väl är dags att byta, tack för tipset !

fick loss höger bak men j*vlar va den satt.
SJÄLVKLART rundrar jag den vänstra, att ta en rörtång o vrida bobinen funkar ju inte då den bara snurrar.
Och du hade använt 5-56 och låtit det stå en kvart med 5-56 när du märkte de satt hårt ??

Räcker ju med att borra/kapa bort bultskallen, Beroende på om du ska spara bobbinen eller inte. Sen är det bara ta bort densamma och sen ta en svetstång/rörtång eller liknande och gänga ut bulten.
Varför kapa längre in än nödvändigt.

Och du hade använt 5-56 och låtit det stå en kvart med 5-56 när du märkte de satt hårt ??

Självklart inte...... =(

Mjo bobinerna var ju tanken att skulle ge bort till en annan hoj, mnen u måste den ju tyvärr borras bort, men en ny skruv borde gå att fixa, fram med Makitan ikväll då !

Litet trådlyft här, men brukar det i regel finnas färdiga hål i svingen, eller kan man i vissa fall behöva göra dom själv? Regnet kräker ner och jag bakar tårta, så jag kan inte springa till garaget och kolla. :D

Brukar finnas hål i svingen men du borde mäta dem innan du köper bobinerna, finns bara en storlek och de är rätt stora.

Brukar finnas hål i svingen men du borde mäta dem innan du köper bobinerna, finns bara en storlek och de är rätt stora.

Ok, måste kolla. Men om så inte är fallet, törs man borra egna hål och gänga? Eller man kanske sabbar något om man borrar på fel ställe. Någon som vet?

Ok, måste kolla. Men om så inte är fallet, törs man borra egna hål och gänga? Eller man kanske sabbar något om man borrar på fel ställe. Någon som vet?

Skulle aldrig våga borra i svingen, bättre då att använda gummihyllorna som hänger med, står kanske inte lika säkert som med bobbiner men jag tror inte du kommer förvara hojen där risken för kraftiga markvibrationer förekommer ;)

Skulle aldrig våga borra i svingen, bättre då att använda gummihyllorna som hänger med, står kanske inte lika säkert som med bobbiner men jag tror inte du kommer förvara hojen där risken för kraftiga markvibrationer förekommer ;)

Ok, nä, då vågar inte jag heller. =) Hade du vågat, så hade jag vågat. =) Nejdå, det kändes inte helt rätt när jag tänkte tanken, heller. Och nej, den kommer att stå stabilt i ett vibrationsfritt garage. :tummenupp

Jag köpte för ett par år sedan två par bobbiner från Biltema. Ena skruven i vardera förpackningen gick inte att använda. Insexan var långt ifrån centrerad och dessutom lite deformerad på ena skruven.

Men det var ju alltså skruvarna. Själva bobbinerna fungerar bra.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien