Biltemas olja?

skruvis skrev:
ja jag blev nyfiken någon som forskat i vem som står bakom Biltemas Racingolja 15W-40 för motorcyklar?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=744&iItemId=48425

Du kan ju börja med att kika i denna tråd:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=36075&page=1&pp=20&highlight=racingolja+biltema

Kort sammanfattning: Statoil tillverkar oljan åt Biltema, det betyder dock inte att det är samma olja. Om nu någon tyckte att Statoil är mycket bättre än Biltema.

Nja det framkommer även att det inte är statoils olja... & jag har läst den tråden innan det bör jag ha gjort eftersom jag skrivit i den! ;) Så jag undrar är det någon som verkligen vet eftersom Triboman anger att det inte är Statoils olja!?

Enligt Triboman då!
Visst är det så ibland, men detta är sista gången jag skriver det här:
Biltemas olja är INTE samma olja som Statoil's Raceway. (OBS! det står inte att jag "tror")
Hur f-n vet jag det? Jo, jag känner personligen han som blandar oljan. (end of discussion?)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=36075&page=4&pp=20&highlight=racingolja+biltema

Last edited:
skruvis skrev:
Nja det framkommer även att det inte är statoils olja... & jag har läst den tråden innan det bör jag ha gjort eftersom jag skrivit i den! ;) Så jag undrar är det någon som verkligen vet eftersom Triboman anger att det inte är Statoils olja!?

Enligt Triboman då!
Visst är det så ibland, men detta är sista gången jag skriver det här:
Biltemas olja är INTE samma olja som Statoil's Raceway. (OBS! det står inte att jag "tror")
Hur f-n vet jag det? Jo, jag känner personligen han som blandar oljan. (end of discussion?)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=36075&page=4&pp=20&highlight=racingolja+biltema

Oh my god! Läs min sammanfattning igen. Statoil gör oljan på beställning av Biltema efter Biltemas specifikation, det är därför Triboman säger att det inte är samma olja. På precis samma sätt som att Statoils gaffelolja (om de har någon) inte är lika bra som Öhlins eftersom de specar den bättre och priset blir därefter.

Skruvis: Fullt möjligt att Biltemas olja kommer från Statoil men att det inte är
Statoils Raceway olja; vad skulle det vara för konstigt/omöjligt med det ?
/u

Ninjaboy skrev:
Oh my god! Läs min sammanfattning igen. Statoil gör oljan på beställning av Biltema efter Biltemas specifikation, det är därför Triboman säger att det inte är samma olja. På precis samma sätt som att Statoils gaffelolja (om de har någon) inte är lika bra som Öhlins eftersom de specar den bättre och priset blir därefter.

Oh my god?? Vilken sammanfattning & var, din kort korta här eller en riktig?

Det är juh det jag säger det är inte samma olja som stataols raceway & jag undrar & jag skall formulera om den jag skrev lite dumt innan vet någon om den bara är en ommärkt märkesolja eller en helt egen.... ok?

Enligt denna tråd är det nämnd olja man ska köra med.

Själv funderar jag att börja köra på biltemas billigare halvsyntet, och spara 200:- per oljebyte. Byter ändå rätt ofta (typ var 300:e mil) på min gamla skorv.

skruvis skrev:
Oh my god?? Vilken sammanfattning & var, din kort korta här eller en riktig?

Det är juh det jag säger det är inte samma olja som stataols raceway & jag undrar & jag skall formulera om den jag skrev lite dumt innan vet någon om den bara är en ommärkt märkesolja eller en helt egen.... ok?

Jag försökte korta en 4-sidig tråd till det du ville veta så du slapp läsa allt.

Svaret på din sista fråga är att det är en egen olja eftersom de specar den själva, exakt samma innehåll finns alltså inte i någon annan flaska. Någon, i det här fallet Statoil, måste ju göra den åt dem, Biltema har ju inget raffinaderi lika lite som de tillverkar glödlampor själva.

[Jag betalate 85 € (ca 800 kr) för 10 liter quaker state 20-50 mineral olja i förra veckan...det priset räcker nog till och blir över...

Biltemas egen oljeblandande trollpacka häller i både ventilslippasta och grodögon i sin olja. Garanterat generalras bara ni tänker på att köra med den.

Jag hade för mig att biltemas olja ÄR likadan som statoils raceway olja, men baserad på begangnad (tvättad) olja!

Ninjaboy skrev:
Jag försökte korta en 4-sidig tråd till det du ville veta så du slapp läsa allt.

Svaret på din sista fråga är att det är en egen olja eftersom de specar den själva, exakt samma innehåll finns alltså inte i någon annan flaska. Någon, i det här fallet Statoil, måste ju göra den åt dem, Biltema har ju inget raffinaderi lika lite som de tillverkar glödlampor själva.

Då kommer automatiskt nästa drös med frågor.... som någon nämnde innan baseras den på "ny" olja eller "upparbetad"? Vet du eller någon annan det möjligtvis?

Samt finns det egentligen något/några oberoende test/er på olika oljors förmåga så att säga?

Last edited:
När vi hade en Statoilsnubbe på oljeföreläsning för några år sen så sa iaf han att det inte förekommer "rening" av spillolja.
Jag tycker att det låter som en löjlig myt, skulle Biltema riskera hela företaget genom att sälja spillolja? Hur kan en sån olja klara de kvalitetsklassningar som anges? En uttjänt oljas molekylstruktur är vad jag förstått förstörd och det skulle alltså gå att laga den genom att filtrera oljan??

RWD skrev:
När vi hade en Statoilsnubbe på oljeföreläsning för några år sen så sa iaf han att det inte förekommer "rening" av spillolja.
Jag tycker att det låter som en löjlig myt, skulle Biltema riskera hela företaget genom att sälja spillolja? Hur kan en sån olja klara de kvalitetsklassningar som anges? En uttjänt oljas molekylstruktur är vad jag förstått förstörd och det skulle alltså gå att laga den genom att filtrera oljan??

Haha..det blir faktist bara roligare och roligare! Alla säger olika :)
Det jag hade fått höra det ifrån var lastbilsmekaniker på Volvo, och dom beställde förut bara olja från biltema, då den var så gått som bra som alla andra dyrare oljor, bara att den var återanvänd..

Två olika oljor med samma klassning är lika bra. Ingen tillverkare gör en bättre olja än klassningen kräver.

Tillsatserna för våtkoppling har inte med den smörjande kvalitén att göra, så där kan det säkert skilja mellan märken. Vissa kopplingar är visst kräsna.

Själv kör jag inte på Biltemas olja, för den är för dyr.. :tungan

RWD skrev:

Teoretiskt borde molekylstrukturen kunna ändras efter upphettning, (eller har jag sovit på kemilektionerna?). Dessutom är det himla bra om man kan återandvända oljan, för miljöns skull menar jag. :)

Back