Biltemas olja?

I två av mina tidigare hojar har inte Castrol GPS funkat alls....kopplingen kladdade något otroligt innan oljan blev varm.
Så man kan nog inte bara jämföra Biltema vs alla andra oljor

zappen skrev:
Teoretiskt borde molekylstrukturen kunna ändras efter upphettning, (eller har jag sovit på kemilektionerna?). Dessutom är det himla bra om man kan återandvända oljan, för miljöns skull menar jag. :)
Det har inget med upphettning att göra, molekylkedjorna "nöts" ner och blir kortare.

RWD skrev:
När vi hade en Statoilsnubbe på oljeföreläsning för några år sen så sa iaf han att det inte förekommer "rening" av spillolja.
Jag tycker att det låter som en löjlig myt, skulle Biltema riskera hela företaget genom att sälja spillolja? Hur kan en sån olja klara de kvalitetsklassningar som anges? En uttjänt oljas molekylstruktur är vad jag förstått förstörd och det skulle alltså gå att laga den genom att filtrera oljan??

Det där påståendet kan jag dementera... På oljeavdelningen på ett ABBbolag där jag jobbade innan så skickade vi en sorts SVINDYR olja på upparbetning både en och 4 gånger.

edit/
Dock vet jag ju förstås inte om det funkar till MC:olja... Men det borde det kanske göra. Det man gör är att man torkar den för att få bort fukt, filtrar bort estrar alkoholer o andra drickor, samt vakuumbehandlar den för att få bort partiklar.

sök på reprocessing (stavning?) så får du säkert träffar

Last edited:
Varför prova att köra på en billig olja, när det finns kvalitetsoljor som bara är ett par hundringar dyrare??? Så jävla stor skillnad blir det inte per år om man inte kör flera tusen mil om året... Motorcykeln lever ju på oljan. Var inte dumsnål...........

Varför köpa dyrare olja än man behöver om kvalitetsklassningen är samma?

Back