Biltemas olja?

Vad är det för dårar som går på krogen? En öl kostar ju över hundra spänn. Samma dårar som köper fem liter olja för 700 spänn.

Fan.

Gruppköp då.
Jag tar 100 spänn 1 liters flarran av märkesolja. Bättre än Biltema 💪
Uppfyller vilka kravspec du vill
API SN 99 PLUSPLUS XXXL? JASO 99+ MC GRAND? :unsure:
Inga problem. Fixar vilken text du än vill ha på flarran 👌
Livstidsgaranti, så länge oljan guppar runt i den oöppnade flaskan 💪🙏

1744820422542.png

Vad är det för dårar som går på krogen? En öl kostar ju över hundra spänn. Samma dårar som köper fem liter olja för 700 spänn.

Fan.
Nej, det är andra dårar.
Köpte precis 4 liter för 556kr - rakt över disk.
Det blir väl 695kr för 5 liter om jag inte räknat helt fel.
Men då super jag i garaget istället :fyllisar

Gruppköp då.
Jag tar 100 spänn 1 liters flarran av märkesolja. Bättre än Biltema 💪
Uppfyller vilka kravspec du vill
API SN 99 PLUSPLUS XXXL? JASO 99+ MC GRAND? :unsure:
Inga problem. Fixar vilken text du än vill ha på flarran 👌
Livstidsgaranti, så länge oljan guppar runt i den oöppnade flaskan 💪🙏

View attachment 513447
Minimum beställning TRETUSEN.

Ahhh...Slick50. Var det inte @Boost 3 som snackade upp det mot skyarna?
Ja de va jag och jag vidhåller forfarande att de va svinbra. Tyvärr vart de sämre någ gång i slutet 90 början 20000 ish. De vart någ bråk om Teflonet de använde så de blev av med den braiga guggan. Den rätta Teflongeggan finns i annan oljetillsats nu men även i många oljer av olika märken de är en av de vanligaste tillsatserna sedan många år samma sak med Boron.
Med det sagt så måste slick 50 varit bra för annars skulle teflon inte finnas i olja numera.

Hällde slick50 i min fzr i början på 90-talet och drygt 30 år och 10 000 mil senare så kan jag konstatera att den rullar fortfarande på bra

Hällde slick50 i min fzr i början på 90-talet och drygt 30 år och 10 000 mil senare så kan jag konstatera att den rullar fortfarande på bra
Enligt reklamen på den tiden behövde man ju ingen olja med slick 50. Eller ens ett oljetråg. Eller ventilkåpa. Bara slick 50 😆

Min gode vän Rafael använde i sin BMW R90S Biltemas 5W-50 när han bodde i Sverige. Resultat: Borrning av Cylindrarna till nästa överdimension vid 19000 mil och 38000 mil.
Med en märkesolja hade detta väl inte drabbat Rafael ? Eftersom jag hade plockat sönder kopplingen på SV650S för kopplingen strulade (innersta muttern hade lossnat) så visste jag att det var nära undre gränsen för kopplingsfjädrarnas längd och ingen större olycka om det blev nödvändigt med lite byte av kopplingsdetaljer i SV650S, det var ju nästan dags redan. Så bytte jag till Biltemas 5W-50. Inga problem, inte slirade kopplingen. När detta gått bra testade jag Biltemas 5W-50 i Sprint RS. Inga problem i den heller. Men det här var länge sedan Biltema har bytt leverantör av 5W-50 många gånger sedan dess.
Som sagt annan olja idag, bara utseendet gemensamt.
1744837959390.png

det kommer jag ihåg, dom tappade av olja på nån bil, kommer inte ihåg vilken. o så körde o körde dom bara med slick50
Och dom körde någon motor i en bänk, med en massa hästkrafter, och under svåra ångestskrik - typiskt amerikanskt.
Och folk viftade med sedlar för att köpa produkten......fan....saknar ibland dom reklamerna, dom var ändå lite roliga.
Men kommer inte ihåg om det var just Slick50, men något "undermedel" var det i alla fall.
Kanske dax att vi gör en egen reklamsnutt.....för Biltemas olja!
Vem är duktig på att filma och redigera? :fyllisar

det kommer jag ihåg, dom tappade av olja på nån bil, kommer inte ihåg vilken. o så körde o körde dom bara med slick50

Det var en Fiat Ritmo vill jag minnas. Eller rättare sagt två - en utan Slick50 och en med. Sedan körde man tills de gav upp.

Förvånansvärt länge för övrigt, italienarna har ofta gjort bra motorer.

Mvh

Jag minns att taxichaufförer klagade på att det inte kom ngn värme i bilarna, eller sämre värme på tomgång. Detta efter att de hällt slick50 i motorn. Minskade friktionsförluster kan man gissa.

Jag minns att taxichaufförer klagade på att det inte kom ngn värme i bilarna, eller sämre värme på tomgång. Detta efter att de hällt slick50 i motorn. Minskade friktionsförluster kan man gissa.

Om skillnaden varit så stor hade nog 100% av biltillverkarna föreskrivit slick50 i sina motorer.

Jag har åkt med en taxichaufför som hävdade att taxiversionen av MB w124 hade 5cm längre axelavstånd än den vanliga MB w124. Yeah right.

Mvh

Vem minns SLICK?
Ahhh...Slick50.

Alla som har läst till maskiningenjör vid Luleå Tekniska Universitet har haft möjlighet att gå en eller flera kurser inom tribologi, alltså vetenskapen om friktion och smörjning. Luleå Tekniska Universitet anses vara världsledande på detta område och framförallt smörjning vid kall väderlek. De som gick dessa kurser fick göra en laboratorieuppgift som gick ut på att jämföra helt vanlig motorolja - vill minnas att det var Mobil 1 - med exakt samma motorolja spetsad med Slick 50 enligt Slick 50's anvisningar.

Jag vill minnas att man mätte bl.a. densitet och viskositet och naturligtvis friktion i ett antal olika standardiserade friktionsriggar. De som gick dessa kurser vet därför att skillnaden i friktion med och utan Slick 50 var mycket liten, men om något LITE SÄMRE med Slick 50...

På 1970-talet fanns en tillsats som hette LiquiMoly och som påstods ha liknande effekt, dvs lägre inre friktion, ökad effekt och ökat vridmoment. :yes

Dvs snäppet bättre än STP… ;)

Mvh

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back