Biltemas olja?

Just det är ett mycket relevant tekniskt argument för att undvika Biltemas oljor. Det har tidigare konstaterats att deras framgaffelolja har en mycket diffus specifikation, sannolikt för att olika batcher köps in från olika leverantörer, sannolikt där man får bäst inköpspris för tillfället. Om detta inköpsförfarande förekommer på framgaffeloljor så är det ingen vild gissning att det förekommer på alla deras oljor.

Fast på en motorolja spelar det ju betydligt mindre roll att viskositeten varierar från månad till månad så länge det håller sig inom fastlagd standard.
 
Han har nog adderat de mil han har kört med flera hojar på BT olja. Inget fel i det.

Det misstänker jag också att han gjort men i motsats till dig så anser jag att det spelar en jävligt stor roll. Om man hårddrar det så kan jag köpa 20 olika hojar, köra 500 mil med varje utan att byta olja och sedan med samma resonemang hävda att jag kört 10000mil med MC utan att ha några problem.
 
Det är billigare att beställa oljan från tyskland än att handla på biltema.
Beroende på vart du beställer kan du få leverans ända till din din dörr.
 
Det misstänker jag också att han gjort men i motsats till dig så anser jag att det spelar en jävligt stor roll. Om man hårddrar det så kan jag köpa 20 olika hojar, köra 500 mil med varje utan att byta olja och sedan med samma resonemang hävda att jag kört 10000mil med MC utan att ha några problem.

Absolut 10000 mil totalt inte på en hoj. Men många här och egna kompisar har gjort likadant och inte haft mer problem än de som kört dyrare olja. jaja detta kommer alltid diskuteras och vi blir nog inte klokare för det. Dock sätter jag mina cent på att det är pengar i sjön att köpa dyrare olja. Dock så är det ju inte den största kostnaden man har för hojen så känns det bättre så köp den dyrare då!
 
Nu är jag imponerad för få MC-motorer håller 10000 mil.

Jag har tre sådana i garaget, två har gått mer än 16 och en har gått 20. Över 50 tusen mil alltså på tre hojar och inte 500 mil på några fler...

Men jag är lite udda som kan få ut 6 tusen mil på en kedja också...:lol

Billigaste mineraloljan på förgasarhojarna och OK-Q8 hojolja till insprutshojen. Kanske beror det på att jag sköter mina hojar och inte så mycket märket på oljan.:rolleyes:
 
Varför är det så populärt att diskutera motorolja?
Motortillverkaren anger lägsta kvalitetsklassning och lämpligt viskositetsspann.
Oljeproducenten anger kvalitetsklass och viskositet.
Vad (förutom priset) finns det kvar att diskutera?
 
Det är billigare att beställa oljan från tyskland än att handla på biltema.
Beroende på vart du beställer kan du få leverans ända till din din dörr.

Problemet med Biltemas olja verkar ju mest vara att den är billig, så det sista man vill är väl att köpa någon ännu billigare. :rolleyes:
 
Det misstänker jag också att han gjort men i motsats till dig så anser jag att det spelar en jävligt stor roll. Om man hårddrar det så kan jag köpa 20 olika hojar, köra 500 mil med varje utan att byta olja och sedan med samma resonemang hävda att jag kört 10000mil med MC utan att ha några problem.

Jag menade förstås inte att mil som adderas på olika hojar är detsamma som summan av dessa mil på en motor och har inte skrivt det heller :dummer Jag menade det jag skrev, att det inte är något fel på rapportering som killen gör. Det är ändå bra mycket mer värt en att bara gissa och det är inte sannolikt att han har lagt ihop mil på 20 olika hojar utan mer troligt att det är ett par tre stycken.
 
Varför är det så populärt att diskutera motorolja?
Motortillverkaren anger lägsta kvalitetsklassning och lämpligt viskositetsspann.
Oljeproducenten anger kvalitetsklass och viskositet.
Vad (förutom priset) finns det kvar att diskutera?

:tummenupp Precis så enkelt är det.

Resten är mest tyckande och fantasier eftersom knappast någon av trådens skribenter har tillgång till det laboratorium som krävs för att bekräfta någonting annat.
 
Nu är jag imponerad för få MC-motorer håller 10000 mil.

Pfft, min hoj har just slagit över 13000mil och det enda som tagit slut mig veterligen är delar av kopplingen och startmotorn har fått renoveras. Inga problem att brassa 200 knyck eller åka långturer. Finns folk som åkt 50 000mil på samma motor.
 
Vad (förutom priset) finns det kvar att diskutera?

Lukten? :tungan
Biltemas helsyntetiska tvåtaktsolja luktar skit medans de två oljor jag lagt mest mil på genom åren (OK/Q8 & Castrol TTS) är som parfym för omgivningen. :D

Om de är bättre eller ej uttalar jag mig inte om, men min första RD500-motor gick åtminstone 8000mil+ på originalkolvar. Matad till 95% med Castrol TTS.
 
Alla som jobbar med sånt vet? Du har alltså kört en lång rad av lab-experiment på dessa oljor eftersom du vet?

Prova att hälla en Redline MT90 i växellådan nästa gång du byter. Eller Omega.

Labexperiment behövs inte. Jag använder för övrigt Biltemaolja själv där det räcker gott. Viktigast är att byta ofta, se.
 
Back
Top