Biltemas nya ryggsäck, säker?

bosozoku in da house:
Jag hade aldrig kunnat med att kräva nåt på det viset

Kräva & kräva!! det var det aldrig tal om, slog en signal till dom, förklarade vad som hänt och om man kunde köpa ett nytt "skal" till den, på den tiden kostade dom närmare 4K så man ville ju försöka fixa om det gick, svaret var "skicka hit den ska vi kolla" sen kom det bara en ny. Min erfarenhet är att ställer man en fråga får man som oftast ett svar, är de som svarar mån om kunden gör dom vad dom kan för att fixa. Ställer man ett krav så får man ofta samma attityd tillbaka och då blir man som oftast utan....

DP says: Pretty Please funkar bättre än Ge Hit.....

Förvisso sant. Jag är bara lite yrkesskadad pga kunder som "minsann vet sin konsumenträtt" osv. Tyvärr är man ofta tvingad att vika sig fast det är moraliskt fel av kunder. I princip utpressning.

Jag tror inte det är det som är huvudorsaken till att en puckel är "osäker".

När man landar på rygg tar puckeln i först och dämpar ryggens slag medan huvudet som såklart inte orkas hållas upp av nacken fortsätter röra sig. Därmed böjs nacken kraftigt och hastigt bakåt vilket jag kan tänka mig skapar en sk. pisksnärtskada, "whiplash".

Utan puckel landar huvudet och ryggen samtidigt, precis som i en bil med nackstöd, dock något hårdare.

Det kan nog stämma. Puckeln borde dock vara bra att ha för smällar mot ryggen.

Last edited:
Jag tror inte det är det som är huvudorsaken till att en puckel är "osäker".

När man landar på rygg tar puckeln i först och dämpar ryggens slag medan huvudet som såklart inte orkas hållas upp av nacken fortsätter röra sig. Därmed böjs nacken kraftigt och hastigt bakåt vilket jag kan tänka mig skapar en sk. pisksnärtskada, "whiplash".

Utan puckel landar huvudet och ryggen samtidigt, precis som i en bil med nackstöd, dock något hårdare.

Om man skall vara petig så beror det nog på hur hög puckeln är... för hjälmen sticker nog ut mer på baksidan än vad ryggen gör... så en puckel i storlek med de som är på dagens ställ skulle jag säga ligger i linje med hjälmens baksida.

Också sponsrad av biltema?

Jaha,nu förstår jag ordet verlighetsförankring:
-Det är när det rinner syra på ramen pga.kassa batterier som inte klarar vibrationer.
-det är när du åker ut i sandfållan i slutet på rakan pga.kassa bromsbelägg
-det är också när du kommer hem dyngsur in på bara kroppen när du har varit ute och finkört i dina fina lågpriskläder.
-det kan ju också vara när du spräcker skallen i din nya fina lågpris hjälm.

Fler exempel?

Vad pratar du om?

Också sponsrad av biltema?

Jaha,nu förstår jag ordet verlighetsförankring:
-Det är när det rinner syra på ramen pga.kassa batterier som inte klarar vibrationer.
-det är när du åker ut i sandfållan i slutet på rakan pga.kassa bromsbelägg
-det är också när du kommer hem dyngsur in på bara kroppen när du har varit ute och finkört i dina fina lågpriskläder.
-det kan ju också vara när du spräcker skallen i din nya fina lågpris hjälm.

Fler exempel?

Några egentliga fakta som påvisar det du skriver eller spyr du bara galla hejvilt?

/ jens

Några egentliga fakta som påvisar det du skriver eller spyr du bara galla hejvilt?

/ jens

Tror han har köpt en dyr hjälm o e lite bitter för att det är exakt samma modell som biltemas men det står något fancy på hans och han betala 15ggr mer.

• Gilla
Reaktioner: tcg
Om man jämför en vanlig ryggsäck som man packar och drar åt (så den ej fladdrar) och en sån här puckelryggsäck, vad vore då bäst vid eventuell vurpa?
Ungefär det jag frågade efter i första posten men såg nu att det blev lite otydligt.

Jag vill ha en ryggsäck, men vill självklart ha en som är säkrare än en annan, men fortfarande funktionell.

Det borde rimligtvis spela mer roll vad man har i ryggsäcken vid en vurpa om ryggsäcken är mjuk?

Dvs. äker man bara omkring med sin dunkudde på ryggen kanske man vill ha den nedstoppad i en mjuk fin ryggsäck medan den som har kofot och hammare med sig kanske skulle må bättre att klota med en hård ryggsäck? =)

Det borde rimligtvis spela mer roll vad man har i ryggsäcken vid en vurpa om ryggsäcken är mjuk?

Dvs. äker man bara omkring med sin dunkudde på ryggen kanske man vill ha den nedstoppad i en mjuk fin ryggsäck medan den som har kofot och hammare med sig kanske skulle må bättre att klota med en hård ryggsäck? =)

Haha. Bra poäng!

JAG TROR! (för att understryka att jag inte hävdar att det är sanningen och den enda rätta vägen)

Att ryggsäckens hårdhet endast har en marginell påverkan på eventuella skador vid en marksyning.

Jag tror också att folk som skriker sig hesa över att någon annan "bara" har köpt det näst bästa i säkerhetsväg förbrukar många gånger mer än skillnaden i säkerhet genon att köra vårdslösare.

Jag skulle också tro att det är fler som kör ihjäl sig i puckelförsedda replicaställ, replicalackad kolfiberhjälm, dyraste ryggskyddet och rejsingskor än vad som ens skadas av att använda biltemagrejor.

Dom som högst skriker att säkerheten är värd vartenda öre struntar mest i säkerhet när dom kör, dom har ju köpt sig fria med dyra skydd.

Det finns inga skydd i världen som är så bra att det inte är bättre att låta bli att klota.

NEJ ! En kompis morsas kusins brors kompis sa att det sitter en krut laddning i puckeln som utlöser en airbag om man skulle vurpa..Men jag vet inte om man ska tro på han ..Han jobbar visst på samhall....:tungan

ahaa.. ja som trodde de va en raket i...
hur kör dom så fort dom där med puckel då?

NEJ ! En kompis morsas kusins brors kompis sa att det sitter en krut laddning i puckeln som utlöser en airbag om man skulle vurpa..Men jag vet inte om man ska tro på han ..Han jobbar visst på samhall....:tungan

Det var ju jättekul, i synnerhet som det i fjol var någon i motogp 250cc som hade en airbaig i puckeln.

Jag såg ett rejs där han vurpade, han sprang tillbaka mot motorcykeln och på väg dit slet han loss airbagen.

Så snubben på samhall visste tydligen mer än dig då?

Frågan är vad det är för plast på biltemapuckelrucksacken. Vid en ev. klotning kanske skalet spricker och skärvor kan tränga in i ryggen?

Frågan är vad det är för plast på biltemapuckelrucksacken. Vid en ev. klotning kanske skalet spricker och skärvor kan tränga in i ryggen?

Genom tyget i ryggsäcken samt skinstället och ryggskyddet?

Jag vill ha en kniv av den plasten!

ABS-plast säger Biltema. Lite kikande på wikipedia så sammanfattas matrialet:
Hög slagseghet (viktigt i detta fall för att undvika splittring)
Olämpligt för utomhusbruk då det blir sprött av UV-strålning. Kan förhindras med lack.

http://sv.wikipedia.org/wiki/ABS-plast

Som sagt, beror på vad det är för plast...kan bli djävulskt vassa skärvor. Klotar man i hög fart så blir det ganska stora krafter...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT