Biltemas lamineringsepoxy - bra eller anus?

Har bara kolfiber i hållarna, dock ska det i kevlar i ramhängena då de är så belastade pga kass vinkel att jag är tveksam till att ens rent stål håller utan att vrida sönder infästningarna..

Jag vet inte hur jag ska få hängarna mer epoxysnåla då jag drog med en rätt bra vakuumpump (AC-tömningspump som klarar 5PA sluttryck). Att de ser lite blöta ut på bilderna beror på flera lager epoxy som klarlack efter att det härdat klart.

Har du lagt extra lager i "kröken" så ska det nog gå bra, mixmata / kevlar också?
Det rynkiga kan nog också bero på att du inte gör så värst mycket större än det du ska ha, försök ha "förlängningsytor" som du sen kapar bort.
Tänkt också på att ha så lite plast som möjligt, plast som inte "är i" fibern gör ingen nytta utan ger bara upphov till sprickbildning.
(60/40 fibermättnad minimum om jag inte minns fel, Willy?)

Jag fick bra kläm fast hålet ligger en bit ut, fast baksidan hade stöd på hela ytan, brickan kunde dock vart större.
Nu va detta iofs inte till en funktionsprototyp utan en lermodell, men å andra sidan vägde leran ovanpå dämaren en hel del och den fick inte flytta på sig.

Epoxyn kan jag nog tyvärr inte kolla upp.

Testa att ringa ABIC och se om du kan beställa från dom. Och isåfall vilket harts dom rekomenderar.

Angående om dina redan tillverkade hållare fungerar. Testa belasta hållaren och värm med något så får du kanske ett hum om hur bra det håller.

Last edited:
Testa att ringa ABIC och se om du kan beställa från dom. Och isåfall vilket harts dom rekomenderar.

Angående om dina redan tillverkade hållare fungerar. Testa belasta hållaren och värm med något så får du kanske ett hum om hur bra det håller.

Jag vet tyvärr inte hur varma 124mm grova kolfiber-slipons blir, även om jag tycker att det verkar hålla vettig temp när jag har fartvind så kanske det inte tål stillastående-värmen utan att gå sönder?

Sen har jag lite svårt att bedöma värmen i dagsläget då jag inte har någon fungerande motor i hojen förrän tidigast vår/sommar 2011 :/

Ok, men om du ställer kupevärmaren du hade på någon bild på lämpligt avstånd och samtidigt belastar hållaren så kan du se ifall den går sönder. Tål den kupevärmaren på nära avstånd så är du nog inte så långt ifrån det riktiga fallet tror jag.

Har du lagt extra lager i "kröken" så ska det nog gå bra, mixmata / kevlar också?
Det rynkiga kan nog också bero på att du inte gör så värst mycket större än det du ska ha, försök ha "förlängningsytor" som du sen kapar bort.
Tänkt också på att ha så lite plast som möjligt, plast som inte "är i" fibern gör ingen nytta utan ger bara upphov till sprickbildning.
(60/40 fibermättnad minimum om jag inte minns fel, Willy?)

Jag fick bra kläm fast hålet ligger en bit ut, fast baksidan hade stöd på hela ytan, brickan kunde dock vart större.
Nu va detta iofs inte till en funktionsprototyp utan en lermodell, men å andra sidan vägde leran ovanpå dämaren en hel del och den fick inte flytta på sig.

Epoxyn kan jag nog tyvärr inte kolla upp.

Kommer inte ihåg exakt hur mycket epoxi det ska vara, men det du skriver låter vettigt. vi använder olika uppsugningsvävar som vi lägger på väven och sedan vakumsuger vi det i autoklav.

Var försiktiga när ni handskas med epoxi, det är mycket allergiframkallande!! Av denna anledningen så injicerar vi detta så att vi inte behöver hantera epoxin med händerna.

0243597a-5bd3-c3e6.jpg

Ska försöka förklara det kortfattat hur det går till.
Jag bifogar en bild på när jag gjorde några kåpdelar till hojen. ( de saker jag gör till mig själv gör jag med torr väv, för att det är billigare :) )

delarna ligger i en vakuumpåse, den blåa väven ni ser sprider expoxin jämnt över delarna. Till vakuumpåsen är byttan kopplad, i byttan ligger epoxin.
Först vakumsuger man byttan och påsen, när det är vakuum i båda så låter man vakuumet stå på till påsen men inte till byttan.
Sen släpper man efter lite på vakuumet i byttan. Detta gör att epoxin börjar vandra över väven och mättar kolfiberväven med rätt mängd epoxi.

Det gäller att få till rätt hastighet på epoxin. Går det för långsamt så kan epoxin härda, går det för snabbt så får man en dålig finish på den färdiga produkten pga att kolfiberväven inte blivit mättad ordentligt.

Last edited:
Jag ska göra lite tester på hållarna nästa gång jag kommer åt. Om de verkar hålla för värmen kortvarigt, kommer de att försämras av värme under längre tid, eller bestå bara de verkar tåla mitt snabba test?

Vidare, hurpass värme måste materialet till en luftburk som sitter under tanken på en vattenkyld motor med vattentemp på +128C tåla? Under körning blir det säkert kallt pga luftflödet, men jag vill ju inte att skiten ska krokna av att stå stilla heller. Planen är att bygga en undre burkhalva som tätar uppåt mot tankens undersida, så det är spänn på burken med, så den får helst inte deformeras något av den spännkraften.

Jag ska göra lite tester på hållarna nästa gång jag kommer åt. Om de verkar hålla för värmen kortvarigt, kommer de att försämras av värme under längre tid, eller bestå bara de verkar tåla mitt snabba test?

Vidare, hurpass värme måste materialet till en luftburk som sitter under tanken på en vattenkyld motor med vattentemp på +128C tåla? Under körning blir det säkert kallt pga luftflödet, men jag vill ju inte att skiten ska krokna av att stå stilla heller. Planen är att bygga en undre burkhalva som tätar uppåt mot tankens undersida, så det är spänn på burken med, så den får helst inte deformeras något av den spännkraften.

Ska också göra en luftburk :) får gärna säga hur du ska täta!!

Ska också göra en luftburk :) får gärna säga hur du ska täta!!

Tänkte försöka hitta någon slags isoleringslist för bildörrar. Sen hålla eventuellt försöka låta luftburkens botten växa neråt för att fylla utrymmet på sidorna om spjällhusen för att få upp luftvolymen.

Vad planerar du att bygga av för att klara värmen?

hittade en bit av kolfibern som jag renkapade från hängarbanden i fickan, och provkörde den i ugnen. På 100C så verkar den bli som ost i styvhet trots 8-10 lager kolfiberväv. Så det verkar som att det här projektet skiter sig. Kolbiten är gjord av NM 275-epoxy som har HDT=60C.

Tänkte försöka hitta någon slags isoleringslist för bildörrar. Sen hålla eventuellt försöka låta luftburkens botten växa neråt för att fylla utrymmet på sidorna om spjällhusen för att få upp luftvolymen.

Vad planerar du att bygga av för att klara värmen?

Jag tror inte det är några problem öht med värmen. Har kört med en enklare variant i glasfiber i år utan konstigheter!

Läste en tämligen intressant utredning om kolfiber och värme. När det har brunnit i eländet eller varit såpass varmt så det börjar "damma" är det enligt utredningen fara och färde. Kolfiberpartiklarna efter överhättning/förbränning bli så små och kontaminerade med epoxy och andra fina gifter så faran med dessa vida överstiger hälsoriskerna med asbest. Kan vara värt att betänka när man hanterar delar som brunnit av nån anledning. Utfälls tydligen partiklar i nano storlekar och inte helt lätta att skydda sig mot, men fastnar finfint i lungorna :näsblod
edit; inte bara vid brand tydligen http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article23842.ece

Har hittat en försäljare av Vinylestern ATLAC 590 i närheten nu. HDT = 140C, så det är troligen högt nog för mina behov. Iaf högt nog att chansa med.

Någon som vet hur ett kol/kevlar-laminat med vinylester står sig kontra epoxy? Vad jag kan se från databladen så är vinylestern starkare/mer tålig på alla sätt, men å andra sidan greppar väl vinylestern fibertrådarna sämre? Något jag behöver bry mig om?

Läste en tämligen intressant utredning om kolfiber och värme. När det har brunnit i eländet eller varit såpass varmt så det börjar "damma" är det enligt utredningen fara och färde. Kolfiberpartiklarna efter överhättning/förbränning bli så små och kontaminerade med epoxy och andra fina gifter så faran med dessa vida överstiger hälsoriskerna med asbest. Kan vara värt att betänka när man hanterar delar som brunnit av nån anledning. Utfälls tydligen partiklar i nano storlekar och inte helt lätta att skydda sig mot, men fastnar finfint i lungorna :näsblod
edit; inte bara vid brand tydligen http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article23842.ece

Äh, jag sitter jämte en hög laserskrivare, de dammar rätt farliga kolpartiklar med..

Last edited:

Stämmer bra det där, det är inte helt ofarligt och därför bör man veta vad man sysslar med och ha bra utrustning för det.

Har hittat en försäljare av Vinylestern ATLAC 590 i närheten nu. HDT = 140C, så det är troligen högt nog för mina behov. Iaf högt nog att chansa med.

Någon som vet hur ett kol/kevlar-laminat med vinylester står sig kontra epoxy? Vad jag kan se från databladen så är vinylestern starkare/mer tålig på alla sätt, men å andra sidan greppar väl vinylestern fibertrådarna sämre? Något jag behöver bry mig om?

Äh, jag sitter jämte en hög laserskrivare, de dammar rätt farliga kolpartiklar med..

Vinylestern är nog något mer benägen att slå sig i regel men det beror på. Men i ditt fall är det nog inget att bry sig om utan huvudsaken är att den tål temperaturen.

Last edited:
Blev att jag beställde epoxy med HDT=140C, samt 50/50 kevlar/kol-väv. Jag vill ha ett lager av kevlar ytterst för att minska spricktendenser vid infästningar, men oroas av att kevlar visst ska degradera av UV-strålning. Hurpass allvarligt degraderar kevlar jämfört med själva epoxyn, och är det ett problem på en hoj som förvaras inomhus i en lokal med fönster enbart i väggarna? Jag vill helst ha en klar yta på laminatet..

Fyra lager hade jag när jag gjorde dessa dämparhängen till mitt exjobb,
minns tyvärr inte vilken epoxy det va, men jag vacuumdrog dom och det blev skitbra.
Jag gjorde en en lång bit som jag sågade ut ett gäng ur sen.

Hur såg din setup med vakuumformen ut? Drog du mot en inre kärna som jag gjorde (med resulterande bulig yta på den sidan som syns), eller lade du kolet inuti en form, och drog det "utåt" med vakuum?

Hur såg din setup med vakuumformen ut? Drog du mot en inre kärna som jag gjorde (med resulterande bulig yta på den sidan som syns), eller lade du kolet inuti en form, och drog det "utåt" med vakuum?

Mot en kärna/på ljuddämparen, avrivningsfilm närmast laminatet gav en ok rejsig yta.

Mot en kärna/på ljuddämparen, avrivningsfilm närmast laminatet gav en ok rejsig yta.

Jag tycker inte att min yta blev helt lyckad, och nu ska jag ju göra om hållarna pga värmetålighet hos epoxyn. Jag har alltså chansen att ogöra de gamla misstagen.

Finns det någon möjlighet att ha form både på insidan (mot röret måste det finnas form pga exakta mått), och utsidan, och sen dra allt med vakuum? Dvs en solid innerform, och en flexibel ytterform som lämnar plats för säg 1.5mm kolfiber när allt är komprimerat, och som skulle ge mig en blank och jämn yta på bägge sidor?

Hur bygger Akrapovic sina hållare som ser ut att vara helt jämna och fina på bägge sidorna?

Om man kan ha en dubbel form, borde jag kunna köra med en svetsad stålkärna som vid förra dragningen, sen lägga mellan 1.5mm papper, och vakuumdra ett glasfiberskal att ha som ytterform utanpå alltihopa..

Är det själva väven som inte blev snygg eller är det bara ytan som du blev missnöjd med? Man kan rädda ganska mycket genom att pensla på något extra lager epoxi som man sedan polerar. Använde du någon avrivningsväv?

Är det själva väven som inte blev snygg eller är det bara ytan som du blev missnöjd med? Man kan rädda ganska mycket genom att pensla på något extra lager epoxi som man sedan polerar. Använde du någon avrivningsväv?

Väven ser ut som en trasmatta i formen (bucklig), se bild http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/exhaust_carbon_201010xx/PICT0301.JPG

Använde ingen peel-ply eftersom jag inte vill lägga på lager efter härdning. Peel-ply är väl bara till för att slippa blästra/sandpappra innan man lägger på nya lager till laminatet?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman