Biltemas kontaktdon ??

gissar att det är en crimptång för oisolerade kabelskor. isåfall så sätt stiftet i tången och kläm ihop så att tången håller stiftet och sen kan du föra kabeln på plats och pressa ihop. lite luddigt kanske men jag hoppas budskapet går fram. skala kabeln och se till att det den nedre fliken klämmer på kopparn och den övre på plasten.

Det stämmer bra det. Det är även med silikontätningar som ska klämmas fast tillsammans med kabeln, iaf vad det ser ut som i pdf-manualen.

Nya tag imorrn, tur man har några presshylsor att träna på.

Mer info mottages gärna, tänka på och kabeldiam etc

Jag letade fram ett litet youtubeklipp åt dig. Det var ju inte det bästa klippet kanske men men.

Kabeldiameter beror ju lite på amperestyrka/effekt, längd osv osv men du klarar dig bra på 1.5 mm2

här är en bra guide
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

Last edited:
Kanon! kunde väl inte vara ett bättre klipp. Precis de där grejerna som jag har.
Ser så enkelt ut.

tack!

Ett tips är att dra ut hanarna med en tång genom själva kontaktdonet, svårt att få dom så att dom klickar fast annars.

hej

tycker att dom fungerar fint brukar crimpa först sen tätningen men det är ju jag det

Tjena igen!
Någon som vet hur man öppnar en sådan här sate?
Köpt mig ett reservdels-elsystem och tänkte byta några lätt slitna kontakter på mitt befintliga om det går....

Bifogat

• Kont1.jpg
    Kont1.jpg
    56 KB · Visningar: 88
  • Kont2.jpg
    Kont2.jpg
    53.9 KB · Visningar: 102
Alltså jag vill få ut hanarna/presshylsorna och flytta över dessa till en likadan kontakt

Ser ut som man drar bak den som en förhud! Prova köra i nån liten mejsel emellan.
Drar du mer än tre gånger räknas det inte längre som gnistape hobby!

Man stiftar ur stiften ur kontakterna bakåt, varje stift har ett litet låsbleck. Vik ner det med något, typ en liten pincett eller syl eller vad du hittar.

Finns fina verktyg typ en sån här om man håller på med det ofta.
http://www.maxxtuning.se/bilder/produkter/verktyg-uttagning-delphi-gt150--01.jpg

Tack för svar. Jo det gör ju det. Själva kontakten verkar ha nåt japanskt namn såg jag när jag kollade på cycleterminal.com. verkar bara behöva nåt spetsigt verktyg för denna, som du säger...

Last edited:
Pillade lite nu och fick ut 2 av 3 kablar. Den 3e jävlas lite..Ska flytta över 3 kablar och skarva på dessa osynligt på den kabelhärvan jag använder så den blir så nära original och som möjligt. (Och framtida problemfri)

De jag ska byta ut är lite amatörmeckade efter en tidigare misslyckad larminstallation för 10 år sedan

Jo tack för tipset. Original vill man ha på sånt här, det var därför jag köpte ett extra elsystem från ebay. Lade ett skam-best offer för halva buy it now och fick det för ingenting nästan från england.

Bra å ha :)

Åter till ursprungsämnet, blev lite efterjobbet-pill igår.
Blev så nöjd att jag var tvungen att lägga upp en bild.

Bifogat

• Kontaktdon1.jpg
    Kontaktdon1.jpg
    80.7 KB · Visningar: 220
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien