jais
Medlem
Kedjeverktyg har diskuterats i lite olika trådar men jag tänkte att Biltemas klump var värd en egen tråd. Sagt och gjort så åkte jag till Botkyrka och inhandlade ett exemplar. Väl hemma och hojen avplockad så hade jag raskt brutit av en av de tre medföljande donen för isärtagning av kedjan. Detta fast jag slipat ned nitskallarna med vinkelslipen. Metallen på donen såg mycket spröda ut för att tillhöra en låda i 800 kronors klassen Men kedjan måste av så vinkelslipen fick göra hela jobbet. Sedan kom vi till själva nitningen. Nu blev det intressant men "manualen" i lådan såg ut att vara skriven i en hast och helt otillräcklig. Inte heller följde det med några distanser i olika storlekar för att förhindra klämskada på o-ringarna vid nitningen. Tillverkade raskt en egen distans av en kopparspik med samma tjocklek som o-ringen som jag lirkade ned mellan inner och ytterlänk. Nu skulle skallarna nitas men hur mycket kraft ska man använda? Någonstans läste jag att en RK kedja ska ha mellan 0.152 o 0.5 mm i diameterökning på skallen efter nitning. Sagt o gjort så drog jag i stora skiftnyckeln så hårt jag vågade i flera omgångar men hamnade aldrig över 0.2 mm vilket ser väldigt lite ut när man synar niten Biltemas nitdon ser ut att vara konstruerat för att man inte ska kunna dra för mycket eftersom kanten tar i men är man stark så kan man säkert paja hela länken ändå. Efter allt arbete, funderande och nu osäkerhet om man vågar gasa ordentligt så kanske det vore enklare om man lagt på en helnitad kedja och rivit svingen?
Det vore intressant att höra vad andra tycket om just Biltemas klump
Det vore intressant att höra vad andra tycket om just Biltemas klump