Biltemas kedjeolja

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Den oljan måste nog vara den sämsta oljan som finns?
Smörjt kedjan vid, säg i genomsnitt var 10e mil. Hojen har gått 1500 mil och jag har haft den sedan den var ny. Nu har flertalet kedjelänkar skurit. Hur är det möjligt? Någon sa att en torr kedja borde hålla minst ett par tusen mil, hur sjutton kan en kedja jag underhållit så pass skära så fort? =/ :va

Den olja som du sprutar på kedjan smörjer ju mellan kedja och drev.
Det som är mer intressant här är ju om du tex brukar spola kedjan med högtryck och därmed lyckats pressa in vatten innanför kedjans o-ringar.

Nu har flertalet kedjelänkar skurit.
Kedjelänkarna smörjs med det fett som pressas in vid tillverkningen av kedjan.
Kedjeoljan smörjer mellan kedja och drev och rullarna på varje länk.

tillverkningsfel kedjan ELLER
du har lyckats få bort fettet vid rengöring av kedjan, högtryckstvätt?

Last edited:
Jag tycker tvärtemot - att deras kedjeolja (spray) är kalas. Det är en av de få kedjeoljor jag provat som mjukar upp en lite kärv länk jag har vid låset och håller den mjuk länge...

Jag tror som flera på materialfel eller handhavandefel som t ex tvätt.

Några frågor:

Är den rätt justerad? Är den tokspänd hjälper ingen smörja i längden. Bara hoppas att ffa lagret på utgående axel klarat sig, men även hjullager och drevhubens lager.

Hjulet rakt? (Ja, det finns folk som bara justerar på ena sidan och jag har själv monterat axeln ett "hack" fel i en närmast ofelbar excentrisk konstruktion på en Kawa).

Hur sköter du kedjan? Kan inte fatta vad det skulle vara för vits att smörja var tionde mil på en gathoj. Tvätten kan vara en bov i dramat.

Vilken smörja har du haft, den för 50 eller den för 80?

Hakar på ovan vad gäller kedjejustering och inställning av bakhjulets axel:
Det är väldigt få hojar där märkningen i svingen stämmer. Mät själv från svingaxel till hjulaxel på båda sidor.

Kör med Biltemas billiga, tar ut mellan säker ut 2500 mil
per kedja utan probs.

när kedjan börjar bli sliten kryper kedjensprejen även in
i rullarna och man ka ta ut väldiga livslängder om man smörjer
ofta, 4000 mil om man fått ett fint ex av en kedja inte tillverkad
en måndag.

Smörjer 1 gång per tankning,efter varje stopp vid regntouring eller körning i spöregn

Edit: kedjorna är märkes ala Did,rk m.fl, kedjesprayen Biltems
lågprisare

Last edited:
Var 10:e mil? Det är inte så att du har så mycket kladd på kedjan att det fastnar en massa grus och annat skit som gör att smörjan istället fungerar som slipmedel?
Jag försöker sikta på (host host) var 100:e mil ungefär, eller efter turer i regn. När kedjan ser fördjävlig ut så gnor jag av den med antingen olja eller diesel och smörjer upp den igen.

Var 10:e mil? Det är inte så att du har så mycket kladd på kedjan att det fastnar en massa grus och annat skit som gör att smörjan istället fungerar som slipmedel?
Jag försöker sikta på (host host) var 100:e mil ungefär, eller efter turer i regn. När kedjan ser fördjävlig ut så gnor jag av den med antingen olja eller diesel och smörjer upp den igen.

Tack, började känna mig rätt slarvig ett tag.

Har inte provat deras kedjeolja, men jag har provat delar av biltemas övriga smörjsortiment i ivern att spara någon krona och man blir lika besviken varje gång. Billigt och tråkigt.

Jag har kört ca 3000 mil stycket på biltemas kedjor (är inne på tredje nu) och smörjt med biltemas kedjespray ca var 30 mil.

Då jag kör väldigt ofta och så brukar jag spruta på lite innan man tar ut hojen. 100 mil mellan smörjningarna låter väldigt mycket?

Jag högtryckstvättar absolut inte kedjan och kedjan spänner jag alltid så att den är 3 cm slack. bakhjulsinställningen efter ha spänt kedjan är perfekt med exakt lika mycket på båda sidor. Har ju långkört i regn några gånger men känns som det borde hålla för det.

Har även vid några gånger lagt på kedjeklisterolja på kedjan.

Har för mig att oljan jag köpte på biltema kostade runt 80 kr.

Finns det kedjor på biltema Gubblasse?

Låter tveksamt att kedjeoljan skulle vara boven tycker jag. Det finns nog helt enkelt kedjor som inte är bättre än så.

Då jag kör väldigt ofta och så brukar jag spruta på lite innan man tar ut hojen. 100 mil mellan smörjningarna låter väldigt mycket?

Jag högtryckstvättar absolut inte kedjan och kedjan spänner jag alltid så att den är 3 cm slack. bakhjulsinställningen efter ha spänt kedjan är perfekt med exakt lika mycket på båda sidor. Har ju långkört i regn några gånger men känns som det borde hålla för det.

Har även vid några gånger lagt på kedjeklisterolja på kedjan.

Har för mig att oljan jag köpte på biltema kostade runt 80 kr.

Finns det kedjor på biltema Gubblasse?

Jajjamensan. ca 700 bagis för en 530. Funkar fint för mina ändamål.
Dessutom en bekvämlighetsgrej då biltema ligger runt hörnet.

När man smörjer så ska kedjan helst vara varm, tex efter en körning sedan så ska den stå still över natten.

Smörjegenskaperna har jag inget negativt att säga om Biltemas spray, däremot tycker jag den skitar ner mer än den gör nytta. Aldrig provat någon annan som skitar ner så mkt, nu har jag köpt en annan som funkar bra, Biltemas får duga till cykeln.

Smörjegenskaperna har jag inget negativt att säga om Biltemas spray, däremot tycker jag den skitar ner mer än den gör nytta. Aldrig provat någon annan som skitar ner så mkt, nu har jag köpt en annan som funkar bra, Biltemas får duga till cykeln.

Du får inte se det så, att oljan skitnar ner hojen utan att det är inte bara kedjan du smörjer med biltemas kedjespray utan HELA hojen!

Personligen är jag nöjd med biltemas produkter

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...