Biltemas kedjeolja

Jag använder också Biltema kedje spray. Det är andra hojen jag använder den på. Typ 1000 mil utan fel på kedjor. Men jag rengör kedjan 2 ggr i veckan.

Tyvärr är den väldigt klistrig. Jag brukar rengöra kedjan ordentligt och efter att ha gått några varv. Torka bort överflödigt. Annarssätter sig klister. Runt hjulhuset och svårt att få bort.

Ska nog gå tillbaka till Motul chain oil. Hade mycket mindre problem med "klistret".

Du får inte se det så, att oljan skitnar ner hojen utan att det är inte bara kedjan du smörjer med biltemas kedjespray utan HELA hojen!

Personligen är jag nöjd med biltemas produkter

Jag vet inte hur det är på din hoj men på min R1 är det mesta av plast och det känns lite överkurs att rostskydda detta simpla material:rock

Jag kör deras kedjevaxgrej om det nu är samma?

Smörjer inte var 100e mil ens, men kedjan ser ut att må bra :D

Jag har använt Biltemas kedjespray i tre år och tycker att den är dryg och smörjer bra. Brukar plocka av kedjan på vintern och rengöra den men i övrigt gör jag inget med den utom att spraya nån gång ibland.

bara jag som tycker att 1500mil på en kedja är ganska så okej? ja får va glad om ja kommer 400-500 mil innan kedjan är sopslut..
eller brukar sport/touring hojar gå mycket längre på ordentliga kedjor?

Kört 3000 mil på en kedja som bara fick Biltema olja förutom i Spanien där biltema oljan blir tunnflytande o landar på broms och däck. Då blir det sladdrigt i kurvorna vill jag lova. :banana

bara jag som tycker att 1500mil på en kedja är ganska så okej? ja får va glad om ja kommer 400-500 mil innan kedjan är sopslut..
eller brukar sport/touring hojar gå mycket längre på ordentliga kedjor?

400-500 mil lät ruskigt dåligt faktiskt =/ Något måste du ju gjort fel?

Kollade in lite på biltemas kedjor. Jag har för mig att min kedja heter något med 525 då jag beställde ett mindre framdrev till hojen och blev lite fundersam över vilket jag skulle köpa. Det finns inga kedjor som heter 525 på biltema, vad är skillnaden mellan alla siffror? tex 530 och 525?

Jag använder Biltema möget till att spreja på bultar som ser lite vissna ut. Och vips så både sitter de fast och går att lossa igen. Det är nog det användningsområdet som jag rekommenderar. Annars så finns det bara en kedjesprej värd namnet. M-O-T-O-R-E-X!
1. Rengör kedjan med Motorex Chain Clean. (+frottéhandduk)
2. Använd Motorex 622 Offroad sprej. (Jo, även om du kör sporthoj. Den sitter kvar i 270)
Kedjan är blank som ny och sprejen smörjer verkligen och ligger inte bara utanpå och samlar sand/grus.
Har haft över 30 hojar, så jag har provat massor med elände. Motorex är bäst alla kategorier. Dessutom extremt prisvärd!

400-500 mil lät ruskigt dåligt faktiskt =/ Något måste du ju gjort fel?

Kollade in lite på biltemas kedjor. Jag har för mig att min kedja heter något med 525 då jag beställde ett mindre framdrev till hojen och blev lite fundersam över vilket jag skulle köpa. Det finns inga kedjor som heter 525 på biltema, vad är skillnaden mellan alla siffror? tex 530 och 525?

vet i fasen.. xr:en käkar kedjor till frukost:P tydligen en hel del folk som haft problem med att kedjan har gått av efter att dom har kört runt 500mil så det är nog snarare saknad av ryckutjämnare som är problemet:gnissla
dyrt med kedja och drev men dyrare med ett sprucket motorblock:näsblod
ang 525 och 530 så är det helt enkelt storleken på kedjan som skiljer dem åt. 530 är grövre än 525 osv:)

jag har testat flera sprayer och kan väl säga att biltemas är den bästa so far. Testat några olika modeller av Castroil samt Valvoline (stavning, de som gör motorolja i alla fall) och tycker att biltemas är bäst då där är lite mer lös än de andra SUPER kletiga sakerna som mer sätter sig som lim än som fett. Samt att biltemas är skön att applecera då den är som ludder vid appl. vilket gör det väldigt lätt att appl. utan att spraya kedje spray på allt som finns. (Kör med den dyrare 79kr varianten på kedjesprayen)

Skillnaden är dimensionen på länkarna och grovleken på rullarna. På en 525 kedja så står den första siffran för länkens längd så alla 5xx kedjor har samma längd på länkarna. 2:an står för innerbredden på kedjan så en 520, 528 och 525 har samma bredd mellan kedjans sidor medans en 530 är bredare. Den sista 5:an står för rullarnas grovlek. Det går att köra en 520 kedja med 530 drev eller en 530 kedja med 520 drev men man sliter ner kedjan betydligt fortare så det är inte att rekommendera. 520 till 525 är inte kompatibelt, eller det går men gör det inte. Jag körde en 530 kedja med 532 drev och fick en massa oväsen på köpet.

Du kan köpa kedjor och drev av kända märken på ebay till bra pris istället för Biltema.

vet i fasen.. xr:en käkar kedjor till frukost:P tydligen en hel del folk som haft problem med att kedjan har gått av efter att dom har kört runt 500mil så det är nog snarare saknad av ryckutjämnare som är problemet:gnissla
dyrt med kedja och drev men dyrare med ett sprucket motorblock:näsblod
ang 525 och 530 så är det helt enkelt storleken på kedjan som skiljer dem åt. 530 är grövre än 525 osv:)

Låter som att det borde gå att sätta dit en spännare av något slag på din hoj?

Så att köra med en 530 kedja då det egentligen ska sitta en 525 på vore en dum idé?

Jag har använt Biltemas kedjespray i tre år och tycker att den är dryg och smörjer bra. Brukar plocka av kedjan på vintern och rengöra den men i övrigt gör jag inget med den utom att spraya nån gång ibland.

Kör du med kedjelås eller slipar du bort nitlåset och sätter dit ett nytt sedan :va

Jaja, jag plockar inte bort kedjan från svingen utan rengör den när den hänger lös där bak.

JAg tror inte att det beror på kedjeoljan.

Jag har smörjt kedjan uteslutande med biltemas kedjespray dom senaste åren och jag får alltid ut minst 2500 mil ur en kedja med den.

Jag brukar försöka smörja ungefär efter 100 mil eller om jag varit ute och kört i regn. Jag rengör kedjan ytterst sporadisk (Någon enstaka gång på en säsong á 1000 mil) och då bara genom att köra på lite avfettning och borsta lite.

Det är inte så att du har använt högtryckstvätt och råkat spola på kedjan så att vatten trängt in i länkarna och dom rostat ihop av den anledningen?

Att smörja kedjan var 10:e mil är vansinnigt overkill. Det är inte i närheten av rimligt. 100 mil efter att du smörjt kedjan så finns det fortfarande kvar tillräckligt med smörja för att det ska funka en bra bit till. Dock är det ju inte skadligt om det inte finns mycket överskott som samlar upp damm och skräp. Men onödigt är det.

Varje gång jag tvättar hojen så smörjer jag kedjan, och jag tvättar den mer eller mindre varje gång jag varit ute och kört.

Går det att köra med 530 kedja när jag egentligen ska ha en 525?

Varje gång jag tvättar hojen så smörjer jag kedjan, och jag tvättar den mer eller mindre varje gång jag varit ute och kört.

Går det att köra med 530 kedja när jag egentligen ska ha en 525?

Slut kedja, :huvet
ja då brukar det vara dags byta kedjedreven också. :huvet
Kompletta drivpaket (kedja + drev) finns hos ADDEMOTO. :)
http://www.addemoto.se/mc.asp
Och som redan påpekats i tråden: Sitter hjulet rätt? För sitter hjulet snett i svingen slits kedjan mycket snabbt.
http://www.youtube.com/watch?v=zB4DsHV8SAQ

Last edited:
Skillnaden är dimensionen på länkarna och grovleken på rullarna. På en 525 kedja så står den första siffran för länkens längd så alla 5xx kedjor har samma längd på länkarna. 2:an står för innerbredden på kedjan så en 520, 528 och 525 har samma bredd mellan kedjans sidor medans en 530 är bredare. Den sista 5:an står för rullarnas grovlek. Det går att köra en 520 kedja med 530 drev eller en 530 kedja med 520 drev men man sliter ner kedjan betydligt fortare så det är inte att rekommendera. 520 till 525 är inte kompatibelt, eller det går men gör det inte. Jag körde en 530 kedja med 532 drev och fick en massa oväsen på köpet.

Du kan köpa kedjor och drev av kända märken på ebay till bra pris istället för Biltema.
Nu har du rört ihop det lite.På 520,525 och 530 skiljer bredden.Du får aldrig dit en 520-kedja på ett 530 drev då den är ca 3mm för smal.Inte heller på 525 drev.Tvärtom går men glappar naturligtvis för mycket i sidled.532 har större diameter på rullarna.

Last edited:
En OXYZ-ring kedja tål att monteras och köras helt osmord i 1500mil utan att skära i länkarna förutsatt att man justerar den korrekt och ger fan i högtryckstvätt.

Back