Biltemas gelbatterier

Köpte ett av deras AGM-batterier (grå) till min DR800 och det orkade inte dra igång hojen.
Bajs alltså.

Hade hört att gelbatterierna (blå) skulle vara bättre så jag bytte in det grå mot ett sådant och hojen gick igång direkt. Har dock bara startat den en gång så jag vet inte om det håller i längden.
 
Köpte ett av deras AGM-batterier (grå) till min DR800 och det orkade inte dra igång hojen.
Bajs alltså.

Hade hört att gelbatterierna (blå) skulle vara bättre så jag bytte in det grå mot ett sådant och hojen gick igång direkt. Har dock bara startat den en gång så jag vet inte om det håller i längden.

Kan aldrig vara möjligt, möjligen hemma vid garaget men kommer du till en "vass" situation så ska du inte räkna med mirakel.:)
 
Biultema artikel 80815 men det har 1 Ah mindre men det kanske inte spelar så stor roll?

//Andreas

Säkerligen tillverkas biltemas batterier tillsammans med något annat (förmodligen dyrare) märke.
Inte ovanligt att man då anger något lägre prestanda på den billigare varianten av samma produkt för att inte konkurera med sig själv.
1 amperetimme tror jag hamnar inom felmarginalen.
 
Kan aldrig vara möjligt, möjligen hemma vid garaget men kommer du till en "vass" situation så ska du inte räkna med mirakel.:)
Förstår inte riktigt ditt svar... :confused:
Menar du "aldrig vara möjligt" att det grå inte orkade eller "aldrig vara möjligt" att det blå orkade?
 
Köpte mitt batteri i april -10. Körde hela sommaren till nån gång i november helt utan problem.
Sen stod den till nu i helgen, givetvis var batteriet stendött. Dock räckte det med ett dygn laddning så funkar de perfekt igen. körde både igår och idag och de känns som batteriet e nytt!

Trodde aldrig de skulle gå o ladda det när de stått helt utan ström i typ 4 månader.
Så en stor :tummenupp till B-temas gelbatteri!
 
Var precis på feltema :arsele butiken och reklamerade mitt blå gelbatteri, det monterades i april förra året och klarade säsongen, men nu var det dött, 3 dygn på Ctek laddaren och starten klickade lite men inte mer.
De ville givetvis inte ta det på garantin, men tillslut tog dom det som en reklamation iaf. I katalogen står det " underhållsfritt och med extra lång livslängd" :rofl 529:- / år i batterikostnad är häftigt.
Som sagt, det är lotteri att handla där, och jag antar att jag aldrig får höra något från deras tekniska undersökning.
Tur är att det finns fler alternativ till den butiken, Jula, Clas i sjön, Harald-Nyborg mfl... Jag skall iaf inte gå tillbaks!
 
Tack för tipset Salle! :banana
Beställde ett Yuasa YTX14-BS för 575:- inkl frakt (Feltemas :arsele kostade ju 529:- +2 resor till butiken :huvet.
Bara skillnaden i CCA spec känns rätt 200A vs 120A :fakta
 
när jag tänker på det så är det nog ca 5år mitt äldsta gel batteri är och inte har det klagat än
 
Jag var imponerad av originalbatteriet, det levde i 5år och de 3 första vintrarna jag hade hojen behövde jag inte ens ladda det, bara att starta när solen kom fram. Den 4e vintern krävdes en laddare och efter den 5e så var det dött. Så när Biltemas gelbatteri :zpy inte ens klarade en vinter så blir jag väldigt missnöjd. :arsele
 
Har haft två olika hojar som jag bytte till biltemas gelbatteri. Inga problem trots hojen stått i veckor utan körning. Firebladen som jag kör nu hade ett nytt Yusa när jag köpte den. Tröttnade på att det var urladdat på 4-5 dagar utan körning och då införskaffades biltemas gelbatteri :tummenupp. Tror i och för sig man kan ha otur och få ett dåligt batteri oavsett vilket märke man köper.
 
Bytte idag ut det trötta yuasa ytx9-bs (8Ah) batteriet mot ett biltema gel art.nr: 80-816 (9Ah). Grym skillnad! startar på 0.5 sekunder nu istället för 2-5 sekunder, och man hör att startmotorn är mycket piggare.

Hoppas det står sig länge :-)


I detta fall har altså biltema batteriet mer kapacitet än orginal trots samma mått.
 
Last edited:
Hoppas det håller bra länge för jag har precis bytt till gelbatteri från biltema och det är ett projekt att komma åt batteriet på min hoj.
 
Det snackas mycket. Det är bra skit , som det mesta på biltema (som jag har erfarenhet av). Köp det om du är under 60.:rock
 
För större twinnar, som behöver lite mer startström, behöver de ständig underhållsladdning har jag fått erfara
 
Biltemas GEL-batterier har något lägre startström än värstingbatterierna från bla Yuasa. Detta yttrar sig som att startmotorn går runt långsammare och batteriet får inte vara lika urladdat om det skall orka få igång hojen. Underhållsladdar man sitt batteri på vintern duger ett Biltema till allt utom twin och stånka med hög kompression dvs kör du KTM/Ducati etc rekommenderar jag ett Yuasa.

Yuasa köper man från www.mdsbattery.co.uk Lägst priser i europa och snabb frakt.

Att köpa batterier ur mellanpris-segmentet är bortkastade pengar, de flesta är inte ett dugg bättre än Biltemas men kostar betydligt mer. Min åsikt är att antingen pyntar man för originalkvalisort och köper Yuasa eller så snålar man och köper Biltema.
 
Back
Top