Biltemas gelbatterier

De är skit, men jag köper ändå för att jag är så snål... Batterierna har lägre A trots samma storlek som originalbatterier.
Båda mina enduros har biltemabatterier, och när de är kalla är det kicka som gäller.
På sporthojar har jag haft biltemabatterier ett par gånger, och de blir klart mer tröga att få igång kalla, men de har aldrig vägrat.
 
Min erfarehet tyder på att biltema är dåliga på att lagra sina batterier.
Köper man mcbatteri tidigt på våren, så verkar de dåliga.
Köper man bilbatteri på sommaren, så är de ofta dåliga.
Vet inte vad som får dem att åldras, men något verkar det vara.
Tjöp därför i rätt tid i en butik med ordentlig omsättning.
Om batteriet ändå inte är till belåtenhet, så kolla serienummret när du byter så att du inte får ett från samma batch.

Att en del harleydavidaner kör med biltema kan bero på att de flesta ickeoriginalbatterier till dessa skakar sönder och original är (var jallafall) svindyra.
Kan vara så att de kollar bensinen och fyller på batterier.
 
Jag har Biltemas (ännu billigare tror jag) i Suzukin.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Batteri/Underhallsfria-batterier-for-MC-och-skoter/
Inga problem under säsongen. Men ta ur batteriet under vintern och koppla det till den enkla Ctek 0,8 A så det är laddat på våren.
Eller biltemas laddare 37707 och avbryt laddning själv när batterispänningen är 14,4V under laddning.
Då är det fullladdat.
Tänk på att Ctek 0,8 A finns för att ALLA batterier laddar ur sig, även på hyllan hos Biltema eller handlaren som säljer Originalbatteriet.
Så första åtgärd när du fått hem batteriet är att sätta det på laddning. Till spänningen under laddning med låg ström (högst 1A) är uppe i 14,4V. Då är det fullladdat. Endera med en Ctek 0,8A eller Biltema 37707 + digital voltmeter
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Batteri-och-Stromforsorjning/Batteri/Digital-multimeter1/
Det finns mer avancerade laddare för både MC och bilbatteri som ska programmeras för uppgiften innan de börjar ladda, MC batteri? Bilbatteri? 1A? 4A? osv. Det tråkiga med dessa att bryts 230V nångång under vintern så startar en del inte alls. Innan de blivit programmerade igen. Så köp inte en dyrare Ctek än 0,8A. Ctek 0,8 har bara ett läge, ingen programmering. Går igång själv efter strömavbrott.
 
Last edited:
Har deras batteri i hojen (Kawa 636). Köptes juli förra året. Har laddat det en gång (när jag köpte det). Haft hojen ute i kyla när jag kört is med den. Kört väldigt sporadiskt under vintern och batteriet har inte haft en tillstymmelse till att vara slött.

Har inget att gnälla på än så länge. Klart värt stålarna.

Det som gör mig nyfiken är vem som tillverkat batteriet. Det är vad jag sett identiskt med Yusa som är originalbatteri. Samma tillverkare, annat namn, samma kvalité?
Precis som med hastighetsmätaren ACEWELL. Tillverkare är ACEWELL, men den heter Gasgas när den sitter på en en Gasgas... Samma produkt, annat namn, samma kvalité.
 
Last edited:
Min erfarehet tyder på att biltema är dåliga på att lagra sina batterier.
Köper man mcbatteri tidigt på våren, så verkar de dåliga.
Köper man bilbatteri på sommaren, så är de ofta dåliga.
Vet inte vad som får dem att åldras, men något verkar det vara.
Tjöp därför i rätt tid ...

:D Ha ha, kul med 1:a april :D
 
klart man kan chansa, man kan ha tur å få ett bra batteri men jag tror att jag kommer att lägga till ett par kronor extra å köpa ett yuasa nästa gång det är dags att byta!

Liten underdrift med några kronor.

Tror jag gav 350kr för mitt biltemabatteri, orginal Yusa (?) kostar 1900kr.
 
Gelbatteriet från Biltema ger jag bra betyg.
Jag kom inte för mig att plocka ut batteriet i höstas, och immobilizern drog ut det. Inte ens lysdioden blinkade sedan jul/nyår. Det har stått djupurladdat i 4 månader, vilket vanligtvis är döden för ett blybatteri.
När jag kopplade på laddaren (CTek XS 3600) larmade den för sulfatering (vilket dödar batteriet) och satte igång att rekonditionera batteriet. 24h senare var batteriet fulladdat och orkade dra igång min 1200 Bandit.
 
Vilket art.nr hos biltema är det på batteriet till en KTM 640 sm -01.....jaaaa,jag vet att jag är lat som inte orkar åka till garaget och mäta det.:tummenupp:tummenupp
 
3e året mitt batteriet sitter i cykeln. Har aldrig kopplat in en laddare och batteriet står inkopplat i rettan året runt.
Behövde inte rulla igång högen denna vår heller.
 
Mitt biltema (inte gel) höll 4 år sen sålde jag den hojen. Skulle a
ldrig i mitt sketna liva köpa dyrare. Föresten hur ofta har man en hoj mer än 2 år? Själv byter jag stup i kvarten.
 
Vet inte om det spelar roll...gör det???:confused:

Blir snabbare urladdat.

Sen vet jag inte hur det är med antal ampere och max ampere som Biltemas batteri levererar jämfört med orginal.

Ta med dig info om orginalbatterierna till Biltema och fråga dem vilket batteri du ska ha.

//Andreas
 
Det sitter ett Biltema gel i Triumphen. Triumphen startar utan problem så OK med mig. Men tänk på att alla batterier laddar ur sig på hyllan i affären så det första när du fått hem det är att sätta det på laddning med svag ström, högst 1 A. Innan du sätter det i hojen. Fulladdat är batteriet när spänningen under laddning är uppe i 14,4V.
 
Här kommer den Desmo, skulle aldrig själv köpa ett biltemabatteri om jag vill lita på att hojen ska starta när jag vill.:D
 
Det sitter ett Biltema gel i Triumphen. Triumphen startar utan problem så OK med mig. Men tänk på att alla batterier laddar ur sig på hyllan i affären så det första när du fått hem det är att sätta det på laddning med svag ström, högst 1 A. Innan du sätter det i hojen. Fulladdat är batteriet när spänningen under laddning är uppe i 14,4V.

Nu var det ju Cyko Mikos KTM som skulle ha ett nytt batteri. :va
Min Daytona trivs bra med sitt orginalbatteri. :D

//Andreas
 
Bränt 3 Biltemabatterier på 4 år, visst Biltema ger en nytt batteri på garanti men det kostar tid och pengar att ta sig till deras varuhus.
Bättre att köpa ett kvalitetsbatteri för dubbla pengen och köra bekymersfritt dom närmsta 4 åren.
 
min erfarenhet är att dom bara håller 1år
allt annat är bonus
försökt hålla dom vid liv över vintern men bara lyckats någon gång
för det mesta så får jag köpa ett nytt
detta året vet jag inte ännu men det ser bra ut för cbr
men xt gick det då inte :mad: blev ett nytt.
cbr har jag inte provat ännu, svar kommer i juni :)
 
Testade att köpa ett biltema gelbatteri till min förra säsongen, min upplevelse var dock att det inte gav lika mycket kräm som Yuasa.
Nu har jag även immo och larm inkopplat som jag misstänker suger ut batterierna hela tiden, men trots underhållsladdning så hölle det bara ett år.
Kommer tyvärr gå tillbaka till Yuasa i år igen.
 
jag kör biltema gelbatt, det var inte helt urladdat efter en vinter med närmare -30 på kvicksilvert.. men den orkade precis inte dra igång hojen.. så jag ladda batteriet i 3 timmar sen var det ON!!

mina erfarenheter hitils är goda... men som alla vet så är BT lite lotto vart ifrån de köpt sina partier osv.. samma med deras olja.. kan vara helt ok, kan vara svartguld..
 
Back
Top