Biltemas gelbatterier

BMW ska ha över 1000 pix för ett, så den här gången får det bli Biltema för halva priset.....
 
Generellt för biltemabatterier är väl att dom är lite sämre än dyrare batterier på att mata ut ordentligt med startström / ampere, men att dom oftast duger bra ändå.

Skaffa en bra underhållsladdare och använd den om hojen skall stå en tid så lär batteriet hålla några år.
 
Generellt för biltemabatterier är väl att dom är lite sämre än dyrare batterier på att mata ut ordentligt med startström / ampere, men att dom oftast duger bra ändå.

Skaffa en bra underhållsladdare och använd den om hojen skall stå en tid så lär batteriet hålla några år.

Jag _TROR_ inte att gelbatteriet lider av det faktiskt, då jag har sett biltema gel batterier i Harleys.

Harley gelbatteriet är svindyrt och håller ändå bara ett eller två år.
 
Jag har biltema i mina två. Ett gel och ett med massa hål på ovansidan. Båda har funkat bra för mig.
 
Min erfarenhet av Biltemas batterier är att de grå har aningen mer startström, startmotorn lätt lite rappare, MEN de kroknar snabbt och höll inte speciellt länge då de klarade urladdningar jävligt kass, fick byta ett par sådana på garantin tills de blå gelbatterierna kom, tog ett sådant istället och det har suttit där sen dess.....

Drar igång hojen år efter år varje säsongstart, (Bettan tar ca 30 sek på startmotorn första gången), detta fixar batteriet utan att ha haft någon som helst underhålls laddning under vintern:Bugar

De blå gelbatterierna får alltså tummen upp från mig!:tummenupp
 
Har funkat bra för mig i några år, utan att ens behöva ladda det.
Fast i år fick jag ladda ett par dygn, sen funkar det fint.
 
ja kan säga så här polaren köpte gelebatteri på biltema för 6 år sen o hojjen stod still typ hela den perioden kördes sporadiskt under 6 år började att åka med den nu förra sommaren batterit håller än sjukt bra kvalite

så alla som tycker biltema har dålig kvalite kan ju läsa detta o tycka själv.
 
jag har haft lite blandade erfarenheter av biltemas gelbatterier. första jag köpte var till min kawwa zx750r och det batteriet höll laddningen sjukt bra måste jag säga, blev av med kortet och hojen stod utan laddning efter avställning, kom på mig själv att jag kanske skulle starta upp hojen lite å torrgasa en stund:D då hade den stått i ca 3 månader, startade utan protest!

köpte ett gelbatteri till syrrans hornet 600, det batteriet vägrade att ens ta emot laddning, lämnade tillbaka skiten och fick ett nytt men det var nästan lika dåligt, laddade upp det och efter ca en vecka utan körning vart det helt urladdat, lämnade tillbaka det batteriet åsså och tro det eller ej, jo jag tog ett tredje batteri, det var bättre än de två första men inte fantastiskt bra men det funkar.

kompisen köpte ett biltemabatteri till sin sp1:a, det funkade inte alls.

klart man kan chansa, man kan ha tur å få ett bra batteri men jag tror att jag kommer att lägga till ett par kronor extra å köpa ett yuasa nästa gång det är dags att byta!
 
Ja där ser man.....hehehe

Man lever ju på hoppet att hitta någon grej på B-tema som har mer än två rörliga delar som håller ihop, (som den snygga dörrstängaren som monterades och över förvåning fungerade perfa tills jag gick ut och fick dörren i skallen eftersom dörren bara gick att öppna till hälften:D)

Fick just ett utskick från en KTM handlare, de vill ju ha 1100-1400:- för ett YUASA Batteri:gnissla, visst går det att hitta billigare men man får många B-temabatteri för den pengen:tummenupp
 
Last edited:
Brorsan har ett sånt batteri och han starta upp sin hoj förra helgen efter att ha stått i kallfövaring hela vintern med batteriet i och den starta utan problem
 
Biltema batterier tenderar att ge för lite ström, fulladdat orkade det inte dra runt alls i min. Måste dock tillägga att vid tillfället var de -5, kanske funkar det i sommar men vågar inte chansa.

Yuasa orginal däremot funkar grymt även vid dessa temperaturer.
Har ni tid, titta lite på ebay, betalade 550 spänn för ett Yuasa orginal. kändes som en bättre investering än biltema för 500. :yoparty
 
Ja, dom funkar oftast rätt bra och kan anses prisvärda i många fall.

Har man tex en hoj för långresor och kanske tänker sig åka i områden där tillgång på service/reservdelar är lite tveksam skulle jag inte tycka att dom känns prisvärda. Särskilt inte när det gäller att dra igång en motor som kräver rätt extrema startströmmar samtidigt som elektroniken klagar tidigt på låg spänning under startförfarandet. Då skulle valet solkart bli ett Odyssey. Sedan jag bytte till ett stort Odyssey i bilen startar den ner till -22 utan värmare (2,8l diesel).
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top