Biltemas gaffelojla

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Är biltemas gaffelolja ok? Nån som provat?
Den är betydligt mycket billigare än olja ifrån mc-handlare iallafall.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Vad har du hojen till?

Jag har kört med biltemas i bilar och hojar och det fungerar klanderfritt. Kör man roadracing på högnivå kanske man vill ha värsta grejerna men det viktigaste är ändå att bromsvätskan är någorlunda färsk. Alltså det är viktigare att byta än vad man byter till om man är gatåkare som kör lite på bana.

Anledningen till att det är dyrare med bromsvätska och olja hos mc-butiken beror på att man blir lurad och våldtagen där.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Nu var det ju gaffelolja det frågades om... :mattias :)

Skulle det bli göra någon skillnad vilket användningsområde det handlar om?

Det är för mig fortfarande viktigast vilken klassning som oljan har.

/KentW
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Funkade betydligt bättre än den gamla som satt i iaf.:tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Öhlins olja produceras av Statoil som även är leverantör till Biltema.

Specen verkar inte vara exakt samma på Biltemas olja som Öhlins så samma olja är det kanske inte men jag kör bara på Biltema olja i mina dämpare sedan länge.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Sorry jag vart visst förvirrad.
Har ingen större erfarenhet av gaffeloljor men påfrestningen på dem jämfört med motorolja och bromsvätska är ju väldigt liten. Ingen tempskillnad t ex.

Tror inte normala förare märker någon skillnad så länge du tar rätt viskositet.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Skulle det bli göra någon skillnad vilket användningsområde det handlar om?

Det är för mig fortfarande viktigast vilken klassning som oljan har.

/KentW

Du menar alltså att gaffelolja och bromsvätska är samma sak?

Edit: Det är det givetvis inte. Svarar på min egen fråga därför att det finns regler i teknikforumet och jag tycker det är viktigt att det som står här är korrekt.
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Sorry jag vart visst förvirrad.
Har ingen större erfarenhet av gaffeloljor men påfrestningen på dem jämfört med motorolja och bromsvätska är ju väldigt liten. Ingen tempskillnad t ex.

Tror inte normala förare märker någon skillnad så länge du tar rätt viskositet.

Tempskillnaden på gafffelolja och stötdämpare är ofta lika stora som i motorn!!! Kan vara ännu större skillnader om det råkar vara en geggmoppe som studsar lite också.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
kör på biltemas , byter hellre ofta och har ren olja i gaffeln ,samma klassning som dyrare oljor så .......
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Rolle Rotax: Är du säker på ett sånt uttalande? Från -10C till +95C i motorn. Tror inte det blir några +95C i gaffeln.

Bromsvätska som det heter är ju nåt helt annat än en smörjande olja i motor.

Funktionerna är ju helt olika för oljorna i de olika applikationerna
Gaffel: Ge dämpad fjädringsrörelse
Motor: Leda bort värme från lager samt ge lägre friktion i lagerytor.
Broms: Överföra kraft i bromsröret och adsorbera kondensvatten.

Således tror jag inte man kan dra några paralleller mellan Biltemas olika produkter.

Sen häller man ju i massa additiver i oljan för att få de egenskaperna den behöver. Alltså är ju olja för våtkoppling inte samma som för torr. Inte samma olja för bil eller lastbil.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Jag vill nog ha en källa på det där om att framgaffelolja kan bli nästan 100 grader, det låter orimligt tycker jag men jag kan ha fel.

Det skulle ju betyda 3:e gradens brännskador om man tar på framgaffeln...
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Utan att veta: Det är nog lokala hotspots i gaffeln som avses.

Vet: Pressar man på med högt tryck o hastighet i ett litet hål blir det varmt!
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag vill nog ha en källa på det där om att framgaffelolja kan bli nästan 100 grader, det låter orimligt tycker jag men jag kan ha fel.

Det skulle ju betyda 3:e gradens brännskador om man tar på framgaffeln...

Min bakdämpare kan bli riktigt varm ibland. Varmare än gaffeln. Men som du säger så har aldrig framgaffeln blivit varmare än uppskattningsvis 60-70 grader utanpå.
Dvs det går att hålla i gaffeln men nog är den bra varm allt. (härdad hand)

Kan väl dock mkt väl vid en del hotspots innebära upp mot 100 grader inuti/i oljan?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
1265098216thermal1a.jpg
Rolle Rotax: Är du säker på ett sånt uttalande? Från -10C till +95C i motorn. Tror inte det blir några +95C i gaffeln.

Bromsvätska som det heter är ju nåt helt annat än en smörjande olja i motor.

Funktionerna är ju helt olika för oljorna i de olika applikationerna
Gaffel: Ge dämpad fjädringsrörelse
Motor: Leda bort värme från lager samt ge lägre friktion i lagerytor.
Broms: Överföra kraft i bromsröret och adsorbera kondensvatten.

Således tror jag inte man kan dra några paralleller mellan Biltemas olika produkter.

Sen häller man ju i massa additiver i oljan för att få de egenskaperna den behöver. Alltså är ju olja för våtkoppling inte samma som för torr. Inte samma olja för bil eller lastbil.

Det stämmer i fallet med cross/enduro cyklar som går hårt. Ffa bak är hög kvalite på oljan viktigt så att den inte tappar viskositeten för mycket vid värme.
 
Last edited:

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
1265098216thermal1a.jpg


Det stämmer i fallet med cross/enduro cyklar som går hårt. Ffa bak är hög kvalite på oljan viktigt så att den inte tappar viskositeten för mycket vid värme.

Tack, intressant! Jag visste inte att de blir så varma.
Men hur ligger temperaturen på en mc som körs hårt på gatan eller medelsnabbt på bana?
Enduro/cross ställer ju lite speciella krav på stötdämpning.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Tack, intressant! Jag visste inte att de blir så varma.
Men hur ligger temperaturen på en mc som körs hårt på gatan eller medelsnabbt på bana?
Enduro/cross ställer ju lite speciella krav på stötdämpning.

Hårt på gatan, tittar du på tex IoM så är det säkerligen ungefär samma siffror som för geggbrottande. På många sporthojar ligger ju avgasröret draget runt bakdämparen... Blir fin strålningsvärme och all värme från motorn flödar sedan runt dämparen.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top