Biltemas däckventiler - är det nåt att ha?

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Har gjort ca 50 däckbyten årligen på firmabilarna med egna däckmaskiner på verkstan.
Köper ventiler i 100-pack på nätet och tror inte dessa är av bättre kvalitet än Biltemas. Byter ventil varje gång och det tar inte många sekunder med ventilverktyg.
Däckset till hoj ca 2500 Kr? Två ventiler 4 kr....Inget svårt val.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Byt orginal ventil hattar i plast till sådana i metall med gummitätning. Bra sätt att undvika 'smygpunka' pga det kommit smuts i ventilens tätning. Dessutom förhindras att ventilen börja läcka pga centrifugalkraften vid höga farter.
Där har du fel ju högre centrifugal kraft ju bättre tätar ventilen.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Där har du fel ju högre centrifugal kraft ju bättre tätar ventilen.
Så tänkte jag först med, men sen insåg jag att centrfugalkraften trycker ju pinnen (käglan) i ventilen inåt, mot däcket, eftersom det är åt det hållet kraften verkar (utåt, bort från hjulnavet).
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur ofta har ni råkat ut för en trasig ventil? Jag har bara sett några ibland där pinnen blivit skadad med våld, aldrig har jag sett en ventil som jag skulle beskriva som utnött. Eller som läcker utan att man ser synliga skador.

På min trampcykel däremot med slanglösa däck och tätningsvätska i brukar ventilerna bli igenkladdade så att man vill byta ventilen därför.

Kan nog ha fått sand i någon ventil så att det läckt tillfälligt men då är det ju för att man saknat ventilhatt.

EDIT: Nu kollade jag Biltema-numret och inser att ni diskuterar inte bara själva den lilla ventilen som jag tänkte på. Dom borde ha olika benämning?
Tar men hela ventilen med gummigenomföringen så kan ju det gummit bli dåligt och spricka med tiden.

Schrader2.jpg
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Hur ofta har ni råkat ut för en trasig ventil? Jag har bara sett några ibland där pinnen blivit skadad med våld, aldrig har jag sett en ventil som jag skulle beskriva som utnött. Eller som läcker utan att man ser synliga skador.

På min trampcykel däremot med slanglösa däck och tätningsvätska i brukar ventilerna bli igenkladdade så att man vill byta ventilen därför.

Kan nog ha fått sand i någon ventil så att det läckt tillfälligt men då är det ju för att man saknat ventilhatt.

EDIT: Nu kollade jag Biltema-numret och inser att ni diskuterar inte bara själva den lilla ventilen som jag tänkte på. Dom borde ha olika benämning?
Tar men hela ventilen med gummigenomföringen så kan ju det gummit bli dåligt och spricka med tiden.

View attachment 482463
Funderar om det är en annan klenare ventil i slangdäck? Jag har i R1:an dubbade slanglösa tkc80, säkrat upp med liners och innerslang.
Den börjar spinna vid ca 180 och fortsätter jag på sexans växel ovh varvar ut den så går luften ur(provat ett par ggr).
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo, hojen är visserligen knappt två år gammal, men enligt servicemanualen skall man byta ventiler vid varje däckbyte och har hört en del andra som rekommenderar det. Tänkte att om det ändå är lätt gjort kan jag passa på och byta.

Hojar som har däcktryckssensorer i ventilerna, skall man byta dem också varje gång man byter däck? :)

Svaret är: Nej, du behöver inte byta ventilerna varje gång du byter däck. Du byter ventilerna om de blir skadade och inte håller tätt. Och då köper du bra ventiler för någon tia extra.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hojar som har däcktryckssensorer i ventilerna, skall man byta dem också varje gång man byter däck? :)

Svaret är: Nej, du behöver inte byta ventilerna varje gång du byter däck. Du byter ventilerna om de blir skadade och inte håller tätt. Och då köper du bra ventiler för någon tia extra.
Först nu fattade jag att det var jag själv som tydligen startat den här tråden för fem år sen och som nu tagit fart. :ROFLMAO:

Min hoj har inte och gick inte ens att få med däcktryckssensorer. På hojen innan hade jag det och då vill jag iofs minnas att de inte satt i ventilerna utan på ett annat ställe på insidan av fälgen.

Hursomhelst... mitt problem löste sig iaf 2017 med att jag beställde både ett gäng vanliga gummiventiler (för typ inga pengar alls) och ett par vinklade metallventiler från stället som bl.a. Ulvhamne tipsade om. Monterade de sistnämnda och har kört lyckligt och problemfritt sen dess. Gummiventilerna ligger kvar och samlar damm i garaget.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
@CFr jag sökte på något för inte så länge sedan och tyckte inlägget var bra. Sen såg jag att det var mitt eget :hihi
 

Raderad medlem 51742

Guest
@CFr jag sökte på något för inte så länge sedan och tyckte inlägget var bra. Sen såg jag att det var mitt eget :hihi
Haha, ja jag var faktiskt på väg att skriva något i den här tråden häromdagen, men sen tänkte jag att: äh, jag orkar inte - svaren blir inte bättre av att även jag blandar mig i diskussionen och har en åsikt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ventiler med trycksensor brukar vara gjorda av metall och ha en tätning av gummi.
Dom har nog längre livslängd än gummitutorna som vanligtvis sitter på bilar.

Finns förvisso metallförstärka vanliga ventiler också såna har jag på mina bilar eftersom jag ofta har hög last och högt lufttryck.

Och andra sidan servade jag i höstas en wp stötdämpare där någon mecklare hade borrat och ersatts originalventilen med just en sådan gummituta. Ingen aning om hur högt tryck han hade blåst i den dämparen sen men jag vågade inte annat än att ställa mig vid svarven och tillverka en adapter för att åter få dit en ordentlig ventil.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top