Biltemas däckventiler - är det nåt att ha?

  • Thread starter Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Tänkte ge mig på att byta däcken själv för första gången. Rekommenderas tydligen att man skall byta ventilerna samtidigt. Ser att Biltema säljer däckventiler och skall ändå dit och handla verktygen som behövs. Frågan är om deras däckventiler håller måttet? I annat fall, var hittar jag däckventiler av hög kvalitet?
 
Nej, varför ska du byta ventilen om det inte är nåt fel på den? Antar det är på relativt ny hoj? Skit i det, går så bra ändå.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Nej, varför ska du byta ventilen om det inte är nåt fel på den? Antar det är på relativt ny hoj? Skit i det, går så bra ändå.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Jo, hojen är visserligen knappt två år gammal, men enligt servicemanualen skall man byta ventiler vid varje däckbyte och har hört en del andra som rekommenderar det. Tänkte att om det ändå är lätt gjort kan jag passa på och byta.
 
Jag byter nog däck 15-20 gånger per säsong, kör med samma ventiler sen flera år och ser ingen anledning att byta så länge de är hela och fräscha.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Byt då till något annat än ventilerna från Biltema om du absolut känner att du måste. Annars kommer du mycket snart att byta igen.
En däckhandlare som pysslar med MC-däck bör kunna tillhandahålla ventiler. Annars en MC-handlare. Ta vinkelventiler när du ändå håller på. Mät hålet i fälgen. Finns två eller tre olika storlekar.

Vad tillverkaren möjligen kan mena är att käglan kanske skulle kunna bytas. Men behövs? Nä.
 
Last edited:
Skulle gissa på att dina två år gamla ventiler är bättre än Biltemas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Byt orginal ventil hattar i plast till sådana i metall med gummitätning. Bra sätt att undvika 'smygpunka' pga det kommit smuts i ventilens tätning. Dessutom förhindras att ventilen börja läcka pga centrifugalkraften vid höga farter.
 
Byt orginal ventil hattar i plast till sådana i metall med gummitätning. Bra sätt att undvika 'smygpunka' pga det kommit smuts i ventilens tätning. Dessutom förhindras att ventilen börja läcka pga centrifugalkraften vid höga farter.

Kan bara hålla med om det är små metall hattar av något som ser ut som pressad plåt.
Fick sådana när Dunlop svarade för däck på en bandag med Filip Backlund.
Men absolut INTE sådana här ventilhattar! Från JULA. :mad:
http://www.jula.se/catalog/bil-och-...-bilstyling/ventilhattar/ventilhattar-619167/
Orsaken är att JULAs ventilhattarna är för långa så i varje fall på mina hojar tar gängorna på däckventilen slut innan gummitätningen i ventilhatten tätar mot däckventilen.
Tappade luften på Busan i en takt som aldrig hänt eller händer med "original ventilhatt" av plast.
INTE kul tappa luften! :mad:
Så det blev återvinningen ! För
http://www.jula.se/catalog/bil-och-...-bilstyling/ventilhattar/ventilhattar-619168/
 
Last edited:
Helt nöjd med mina nya ventiler :)
Har några extra dessutom. Ni som har ventiler som har några år på nacken bör vicka lite på dem för att kolla efter sprickor etc. Säkra din fortlevnad, sätt på nytt gummi vid varje påsättning ;)
MCventil.jpg

(och ni som ligger och kör fort ska ha korta gummiventiler eller de som visas ovan, centrifugalkraften på skaftet kan ge pys)
 
Last edited:
Ni har övertygat mig. Blir inte ventilbyte denna gången och när jag någon gång gör det blir det inte Biltemas ventiler. Antar att BMW måsta skriva att ventilerna skall bytas vid däckbyte, då de ju inte har kontroll på hur länge däcket har suttit på hojen, kan ju vara flera år. I mitt fall byter jag däck 1-2 gånger per år. Sen är ju ventilerna trots allt gjorda av gummi som åldras och utsätts för rörelse när man kör, pumpar däcken m.m. så det verkar väl rimligt att det inte bör gå allt för många år mellan bytena. Sen kan det ju vara jag som misstolkar instruktionen också. Kan ju även tolkas som att ifall man byter däcket pga punktering bör man även byta ventilen (kan ju vara den som är orsaken).

VirtualBox_IE8 - WinXP_11_07_2017_20_12_52.png

På förra hojen var ventilerna ingjutna i fälgen, eller hur man nu skall förklara det, istället för denna sortens fladdriga gummirör. Kändes robustare.

Ventilhattar i metall (rätta sorten) har jag redan.
 
Last edited by a moderator:
Hur hindrar hattar den lilla stålpliggen inuti ventilen att tryckas utåt i tangentens riktning när hjulet roterar?
 
Hur hindrar hattar den lilla stålpliggen inuti ventilen att tryckas utåt i tangentens riktning när hjulet roterar?

Inte alls, men de ventilhattar i metall som avses har en gummipackning som fungerar som en extra tätning så inte luften pyser ut om ventilen fallerar.
 
Så dumt, tänkte inte på att hatten är tät, eller är tänkt att vara det i alla fall....
 
Både tjejen och jag har haft hojar med över 30 år på nacken, och högst troligen originalventiler, inga som helst problem.

Jag har ventiler på min pendlarhoj som sprack mellan däckbytena så jag fick kränga av framdäcket en onödig extragång. Normalt sett hade jag väl bytt ventilerna när jag ändå krängde om däcken, men eftersom att det tekniskt sett var brorsans hoj då och han var lat trots att jag sa att det nog kunde vara en bra idé så blev det inte gjort när han krängde däcken. :gnissla
Standardventiler kostar i princip inget alls, så det kan vara värt att byta dem lite då och då bara för att slippa att få tokpunka när man är ute och kör. Inte hemskt mycket jobb om man har verktyg för det heller, speciellt inte om man passar på när däcken ändå är av.
Vill man vara lite lyxig kan man ju byta till vinkelventiler i metall när man ändå är i farten så behöver man knappt tänka på det igen.
 
Jag brukade aldrig byta ventiler utan bara kolla att de såg ok ut. En dag när jag skulle ta en sväng var ventilen rund och stor som en tennisboll men innan jag fick upp kameran sprack den.
IMG_2428.JPG
Denna ventil visade inga uppenbara ålderstecken däckbytet innan.
 
Jag köpte en hel påse med ventiler på Biltema för att alltid ha hemma. Men efter att ha klämt och känt på dem åkte allt i soptunnan. De kanske inte så dåliga som de ser ut kändes men var plastiga jämfört med riktiga ventiler.
 
Biltemas olikfärgade ventilhattar i lättmetall ÄRGAR fast på ventilen. Om de fortfarande säljs.
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top